Waar moet je rekening mee houden als je je paard verhuisd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Waar moet je rekening mee houden als je je paard verhuisd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 13:54

Hallo,

Ik ga over precies 3 weekjes naar een nieuwe stal
Heb dr veel zin in ook!
Ik vraag me dan ook af zijn er nog bepaalde zaken waar ik aan moet denken tijdens haar wenperiode?

Ik zou graag van jullie ervaringen of tips willen horen, van hoe je je paard hebt laten wennen op de nieuwe stal. En ook met de andere paarden!!!

Greetz Mariek

Vayo

Re: Waar moet je rekening mee houden als je je paard verhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:07

Hoi,

altijd spannend natuurlijk als je je paard gaat verhuizen. Als je transportbeschermers gebruikt zou ik die nog aanlaten als je je paard in zijn nieuwe stal zet i.v.m. eventueel schrikken en rare sprongen. Laat hem eerst even wennen en haal dan na een half uurtje de beschermers eraf. Geef hem gewoon op zijn normale tijd zijn normale eten en laat hem die dag maar lekker even met rust om te wennen. Ik weet niet of je gelijk overgaat naar een ander merk krachtvoer? In dat geval zou ik zelf wat voer meenemen wat hij altijd kreeg en zo rustig overwennen. Dus 1e dag zijn vetrouwde voer, 2e dag 3/4 vertrouwde voer 1/4 nieuw voer enz.. Als je hem ineens overzet op een ander merk brok en in combinatie met de verhuizing zou hij wel eens aan de diarree kunnen raken.

Het ligt er een beetje aan hoe jij vind dat je paard zich de tweede dag gedraagt, maar ga eens met hem wandelen in de bak als er geen andere paarden lopen/rijden. Het kan best zijn dat je paard door de reis in de trailer in combinatie met een nieuwe stal wat stijf is.

De dag voor je gaat rijden kun je hem misschien eens losgooien (niet opjagen) en/of longeren. Probeer de eerste keer dat je gaat rijden alleen of maar met 1 iemand in de bak te zijn. Het is natuurlijk erg verschillend per paard hoe deze reageert en hoe snel ze gewend zijn. Ook wanneer je gaat rijden is afhankelijk per paard, maar ook per ruiter. Sommige stappen de eerste dag er al op, persoonlijk zou ik de eerste dag mijn paard met rust laten. Sommige paarden zijn snel gewend en worden de tweede dag al gereden. Dus kijk naar je paard en probeer zelf in te schatten of je paard gespannen is of op zijn gemak.

Veel succes met de verhuizing en laat even weten hoe het ging!!!

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:11

Oke bedankt! Op die stal waar ik sta gaan ze elke dag naar buiten, mag ze dan wel meteen mee? Of hoe zit dat met het wennen van de paarden onderling?

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:12

Er staan drie paardjes. 2 merrie's en een ruin. Ik heb zelf ook een merrie

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:41

Zou haar, als je aankomt eerst losgooien in de buitenbak ofzo. Dan kan ze op haar gemak even rondkijken en sfeer proeven. Schiet ze dan weg is er geen man overboord. Pas als ze daar relaxed rondloopt mee naar binnen nemen.

Wennen met andere paarden is het makkelijkst als je haar eerst een week alleen samen met de rangohoogste naar buiten doet. Mooiste is als ze tegelijkertijd de rest van de kudde ook kan zien. Op die manier heeft ze al een maatje als ze daarna in de kudde wordt geïntroduceerd, dat geeft de minste kans op frictie.
Laat ze niet wennen met een simpel draadje ertussen. Als ze dan naar elkaar gaan slaan komen ze geheid met de benen in het draad.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:09

Veel hangt af van hoe je paard zelf in het leven staat. Als het een ervaren merrie is die de wereld heeft gezien, hoef je je niet veel zorgen te maken over hoe dingen moeten, dat gaat dan wel goed. Is het een jonge, onervaren merrie zul je misschien iets voorzichtiger te werk moeten gaan met rondkijken, kennismaken met de anderen etc.

Als het om makkelijke paarden gaat, kun je een merrie vrij makkelijk bij de groep doen, zit er een muts tussen (de jouwe of één van de anderen), dan is een dag of wat in het zicht van de anderen verstandiger.

Qua werken, doe het een paar dagen rustig aan, het zijn toch indrukken die verwerkt moeten worden. Als je wel gaat rijden, stel dan weinig eisen aan je paard.

Heb even aandacht voor het voer, tenzij je alles zelf meebrengt. Andere stal betekend meestal ook (iets) ander ruwvoer en mogelijk ook ander krachtvoer. Kijk hoe ze reageert en speel daarop in.

En verder: kijk naar je paard en kijk hoe ze reageert.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:17

Zelf vooral geen drama van maken, hoe moeilijker jij doet, hoe groter het probleem voor je paard is. Als je wedstrijden rijdt, dan is ze er wel aan gewend om ergens anders heen te gaan, dus geen punt van maken. Hou je normale routine zoveel mogelijk aan, transportbeschermers omlaten op stal e.d. is allemaal onzin, je bevestigt je paard er dan alleen maar in dat er nu wel iets héél spannends gebeurt. Op wedstrijd moeten ze toch ook aan de bak, niet eerst een paar dagen rustig aan. Gewoon doorgaan met het normale werk dat je daarvoor ook deed.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 15:52

Jullie geven veel goede tips bedankt! Ik heb geen moeilijke merrie. ze is heel sociaal en zelf absoluut geen miep en leidersfiguur

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:32

even goed kijken wat voor krachtvoer ze daar gaat krijgen.

en zo nodig van te voren al beginnen met het nieuwe voer te mengen met je oude, heb je ook geen risico dat ze t niet lust of andere problemen er van gaat krijgen.

ik ben met m'n pony al en paar keer verhuisd en wat ik zelf heel belangrijk vind is om dit zo vroeg mogelijk op de dag te doen, zo gaat t wennen iets makkelijker..

verder idd even rondstappen met je paard, laat het overal kijken en even snuffelen aan andere paarden die er zijn.

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:46

Gewoon doen alsof het normaalste zaak van de wereld is! Lekker even losgooien als je aankomt. Daarna rustig op stal zetten met lekker wat ruwvoer.

Als je van voer veranderd moet je dit wel even rustig opbouwen. Steeds een klein beetje nieuw voer door je oude voer. En dit steeds verder afbouwen.

Ik zou je merrie wel een paar dagen rust geven om aan de nieuwe omgeving te wennen. Daarna rustig oppakken en kijken hoe het gaat.

Veel succes!

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:22

Misschien een stomme vraag: Maar waarom moet je dat zo rustig opbouwen met nieuw voer???
Want waar ik nu sta moet je s zomers zelf voeren, en in de winter worden ze daar gevoerd en dat zijn 2 verschillende voersoorten en heb nog nooit gemerkt dat ze daar last van kreeg nml!

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:29

Bij de persionstal van mijn verzorgpaasdje zijn er gisteren 2 nieuwe bij gekomen.
Die hebben de nacht in de wei doorgebracht i.v.m. laat brengen toen de rest al op stal stond.
Vandaag hele dag in 2 weilanden naast elkaar gestaan en om 4 uur op stal was het wat snuffelen maar verder niet zo'n probleem.
Als het vannacht een beetje goed gaat gaan ze morgen met z'n 5en de wei in.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:00

Ben een half jaar geleden met mijn paard naar zijn nieuwe stal gegaan. Heb hem de eerste dag op stal gezet en met rust gelaten zodat hij vanuit zijn stal n beetje kon wennen en de volgende dag met hem over het terrein gelopen (achter een ouder paard aan zodat hij zag dat dat andere paard het ook niet eng vond), hem in alle bakken even los gelaten en de dag daarna is hij met een jaarlig op het weiland gezet met 3 andere paarden waar hij ook mee op de wei zou moeten in het land ernaast en dat ging erg goed en de volgende dag stonden ze met zn allen op de wei. Na 4 dagen ben ik voor het eerst gaan rijden, heel rustig, was alleen in de bak toen, en alles is goed gegaan.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:13

Ben het helemaal met margreet eens . Die van mij is al een aantal keer verplaatst en ik ben altijd gewoon gelijk weer aan de gang gegaan. Even losgooien. Stal laten zien + hapje hooi en dan wat later op de dag eventjes kort rijden. Nooit geen peu nerveus gedrag gehad.

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 00:40

Misschien een stomme vraag: Maar waarom moet je dat zo rustig opbouwen met nieuw voer???
Want waar ik nu sta moet je s zomers zelf voeren, en in de winter worden ze daar gevoerd en dat zijn 2 verschillende voersoorten en heb nog nooit gemerkt dat ze daar last van kreeg nml!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 09:30

is alleen bij muesli en brok hoor, als jezelf muesli voert en een ander geeft brok dan kunnen sommige paarden daar op reageren......

brok met brok onderling hoef je niet te gaan doen, en ook niet als je zelf muesli voert en op andere stal geven ze ook muesli...

Mariek1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 09:34

Ooooohw zo! hihihi ik dacht al Nee da zal dan geen probleem opleveren! Thanx

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 09:52

Toen Memuska verhuisde (van de manège naar huis) heb ik het zo aangepakt:
- enkele weken vantevoren had ze al enkele keren losgestaan in de bak en de wei met Maykel, waar ze bij zou komen te staan
- een week vantevoren al het materiaal dat ik niet meer nodig had al verhuisd; ik had dan op stal enkel nog noodzakelijke dingen: zadel, hoofdstel, dekje en bandages, poetsbak, halster, deken, medicijntjes
- de dag zelf heb ik haar eerst nog losgegooid in de bak, alle energie even kwijt, daarna gepoetst en ingepakt (deken, onderlappen, bandages, springschoenen, transportbeschermers, staartbeschermer - Mush is een gevaar in de trailer)
- daarna alle nog overgebleven spullen de auto in, paard ingeladen en meteen vertrokken
- thuisgekomen heb ik haar eerst aan haar halster rondgeleid door de wei en laten snuffelen met Maykel; dan heb ik haar losgelaten maar nog wel het halster om
- de eerste dag bleef ze gewoon in die weide, pas later ging ze ook naar de andere weides - te veel nieuwe dingen op een dag hoeft ook niet

Veel succes met je verhuis!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:06

Margreet schreef:
transportbeschermers omlaten op stal e.d. is allemaal onzin, je bevestigt je paard er dan alleen maar in dat er nu wel iets héél spannends gebeurt

Vind ik niet! Dan kun je ze net zo goed in de trailer ook uitlaten...toch? In dit geval gaat het om een hele rustige merrie, maar dat wist ik van te voren niet. Als je een jong paard hebt kunnen die soms nogal druk zijn is stal. Wij lieten de transportbeschermers altijd een half uurtje aan bij die nerveuse paarden om dat die soms rare sprongen konden maken.