drukvlekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

drukvlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:13

hallo,
Ik rijd nu al 1 jaar met hetzelfde zadel maar sinds een aantal weken begin ik witte haren op de schoft te merken. Volgens mij zijn dat de eerste tekenen van drukplekken en dat begint nu ook duidelijker te worden. Ik gebruik nu een dik schapenvel in plaats van zadeldoek , maar dat hielp niet veel dus gebruik ik nu een zadeldoek met mousse op de schoft. Maar mijn vraag is : kan het zijn dat het zadel opnieuw moet opgevuld worden? Of kan het ook zijn dat het niet aan het zadel ligt, maar aan het paard die meer spieren krijgt en een steviger lichaam? Hij heeft het laatste jaar veel moeten werken en dat heeft hij er voor nooit moeten doen bij de andere eigenaars en huurders.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:18

Het zou heel goed kunnen dat het zadel niet meer past. Vooral met zadels met een boom. Paarden zijn constant aan het veranderen, meer spieren, minder spieren. En een zadel met boom veranderd niet mee.

Het kan ook zijn dat hij opgevuld moet worden. Hoe oud is je zadel en is hij al eens opgevuld?

Als het zadel helemaal goed ligt kan het ook van de deken komen als hij doe op heeft. Of van een dekje dat niet in de kamer getrokken wordt of een vies dekje.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:20

Dat kan inderdaad heel goed. Het is niet onverstandig om je zadel regelmatig na te laten kijken, vooral bij paarden die qua bouw en bespiering nog erg veranderen.

atje_patatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:38

Drukplekken kunnen ze krijgen als het zadel niet meer past. In dat geval moet je een passend zadel kopen of je zadel laten opvullen.

Sommige mensen plaatsen een bontje of een gelpad onder het zadel om het zadel dan passend te maken. Maar dat werkt helaas niet.

Bontjes en gelpads zijn meestal bedoelt voor paarden met een zwakke of gevoelige rug.

Dus het zou echt een goede oplossing zijn om je zadel op te laten vullen of een nieuw zadel te kopen. Laat je in ieder geval goed adviseren door een goede zadelmaker of een ruitersportzaak.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:00

witte haren zijn ook niet het begin van een drukplek, het is een teken dat het al een tijdje niet goed meer ligt

bontje of gelpad helpen hier niet tegen

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:02

inderdaad, het wordt zeker tijd voor een controle door de zadelmaker. Dit kun je dan maar beter zo snel mogelijk doen, want het is een duidelijk teken dat het zadel al een tijd niet meer goed ligt zoals marja al zegt....

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:09

Drukplekken op de schoft zouden ook KUNNEN komen door dekens. Ik weet niet of ze het heeft sinds je een deken op hebt??

En een mooie test om te kijken of je zadel ergens te hard drukt: leg een oude witte kussensloop onder je zadel, i.p.v. een sjabrak. Na het rijden kun je zien aan de donkerheid van de vlekken, waar je zadel eventueel drukt.

laverite

Re: drukvlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:22

@vonnie84 : neen we leggen geen deken op dus daaraan kan het niet liggen. Zaterdag gaan we naar de ruitershop ( die ook naar zadels kijkt ) en ik rijd voorlopig met het zadel van een vriendin.