een vraagje over kribbenbijten???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daisy2

een vraagje over kribbenbijten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 19:23

Hallo,

ik had een vraagje over kribbenbijten bij paarden...
bij welke paarden komt dit het meest voor en bij welke paarden komt het, het minst voor?

kunnen jullie me hierbij helpen, kan het namelijk nergens vinden op internet.

groetjes Daisy

atje_patatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:53

Ik heb je vraag gelezen en ik wil je graag helpen
Thuis heb ik een heel oud boek liggen en daar stond iets in over kribbebijten. Misschien heb je er iets aan. Dit stond erin:

Oorzaken kunnen zijn: Dat het paard zich verveelt, dat ze het gaan overnemen van andere paarden, dat het paard weinig voedzaam voedsel met weinig volume krijgt of omdat er ineens een wijziging is in de voedingswijze kan de oorzaak zijn dat paarden gaan kribbebijten of "luchtzuigen" dit is ongeveer hetzelfde maar het paard heeft dan een voorwerp nodig om lucht te zuigen bv. de staldeur.

In het boek staat ook dat ze hebben opgemerkt dat sterk gevoede paarden met veel temperament gemakkelijk gaan kribbebijten of luchtzuigen als ze weinig arbeid verrichten of minder voer krijgen.

Ook staat er: Paarden die dik gemaakt zijn met slap voedsel, of die bijna uitsluitend met stro gevoederd zijn gaan makkelijk op kribbebijten of luchtzuigen over.

Het zou ook erfelijk kunnen zijn maar omdat ze nooit luchtzuigende veulens zien zal het niet echt erfelijk kunnen zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Omdat dit een oud boek is kan het zo zijn dat dit niet echt meer waar kan zijn omdat ze misschien nu andere oorzaken hebben gevonden door bv. onderzoeken enz.

Veel succes doei xxx

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:55

Bij paarden met maagzweren komt kribbenbijten meer voor dan bij gezonde paarden.

daisy2

Re: een vraagje over kribbenbijten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 22:21

dank je wel, hier heb ik zeker wat aan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: een vraagje over kribbenbijten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 07:46

Hackney's, ras waarvan denk ik 90% kribbenbijters en luchtzuigers zijn.

marijke1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 07:57

ik heb twee paarden al gekend die kribbebeten... waar ze nood aan hadden was gewoon veel hooi ter beschikking...