hengst anders behandelen als merrie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kiwie

hengst anders behandelen als merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:55

Ik kreeg dus van de week te horen dat er bij mijn verzorgshet merrie en hengst wordt geplaast. Ik weet alleen dat het nog een jonge hengst is dat hij geen manieren heeft en dat het een minie shetlander is. Ze willen met deze hengst met verzorgpony laten dekke. Me verzorgpony heeft een schofhoogte van 1.04 en hij is iets 80cm.

Nu heb ik dus 3 vragen:
- Moet ik de hengst anders behandelen als de merrie?
- Hoe kan ik hem manieren bij brengen?
- En kan z'on kleine hengst deze merrie wel dekken? en komt daar dan een normaal veulen uit. De merrie is wel veelste dik dus ik vind het zelf niet z'on goed idee.

Ow ja, de hengst komt waarschijnlijk van het weekend.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:08

is het niet wat laat om nu nog een pony te dekken??
Het hengstje kan best de merrie dekken,mijn mini heeft ook de pony van een vriendin gedekt(hij 73cm zij 105cm)

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 19:35

ik weet ook nog niet hoe oud die is. En ja het is wel erg laat maar als de eigenaren dat willen kan ik er geen nee tegen zeggen.

Idd geval bedankt voor je antwoord nu heb ik al antwoord op een vraag.

Marloes_R

Re: hengst anders behandelen als merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:41

Het ligt eraan hoe hij is. Als hij hel brutaal is, mag je best wel eens optreden tegen hem. Maar misschien heeft hij een heel lief karakter. Dat is moeilijk te zeggen vanaf hier.
Mijn shet hengst wilde weleens tegen mij opspringen als ik met mijn rug naar hem stond. Dat heb ik met 2 keer flink boos orden opgelost.
Vaak willen die jonge hengstjes ook wel bijten. Niet echt hard, maar alles met hun tanden vastpakken. Ook daarbij moet je consequentzijn en zorgen dat hij dat niet doet. je hoeft dan niet perse te sllan, maar je stem verheffen helpt ook vaak al.
Succes met het hengstje!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:53

In princiepe moet je een hengst net zoals een merrie behandelen, consequent. Nu is het zo dat je bij een merrie of ruin niet direct ongewenst.gevaarlijk gedrag terug krijgt van ze. Een hengst is wat pittiger, dus daarom zal je eerder in gevaarlijke situatie's komen wanneer je inconsequent bent.
Qua dekken, ja, hij kan dekken, de kwpn merries gingen voor de shethengst liggen. Echt waar, heb het zelf gezien. Ikzelf heb 2 jaar een shethengst bij mijn merrie gehad. Ze sloeg hem gewoon in elkaar als hij haar probeerde te dekken. Ze was het eerste jaar niet drachtig, omdat de hengst waarschijnlijk nog tejong was. Het jaar erop wel. Helaas is dit niet goed afgelopen. Het veulen zat met de hals dubbel en de merrie heeft hem met de weeen dood geperst. Het veulen is eruit gezaagt, op Utecht. Ik weet niet hoe oud je merrie is en hoevaak ze al drachtig geweest is, maar vertel eigenaren over dit risico. Het eerste veulen gaat vaak fout, 2e is de kans ook nog groot, maar minder. De derde keer gaat meestal goed. Wanneer ze toch samen komen, laat je merrie scannen, zodat je weet hoelang ze al drachtig is. Wij hebben 3 maanden gedacht dat het veulen eraan kwam.

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 20:28

de merrie is ong 8 jaar en ik verzorg haar al iets van 5 jaar en hier heeft ze nog nooit een veulen gehad.

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 15:40

het is vanochtend aangekomen. Het is een veulen en erg wollige. Het is nog super bang en ik weet niet of hij een hengst is. Ze zeggge van wel maar ik heb nog niet gekeken. Vandaag lekker met rust gelaten en ga van de week eens proberen voorzichtig te poetsen.