ratten in voederstal... wat er aan te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

ratten in voederstal... wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 17:13

In de voederstal waar ons hooi ligt gestapeld zitten nogal wat ratten. Ik heb gelezen dat ze een gevaar kunnen zijn voor paarden door de kiemen die ze dragen (o.a. leptopsporinen).
Weet iemand een goede methode om die beestje weg te houden of uit te roeien?
Ik heb al met klapvallen geprobeerd maar daar trappen ze niet in en met inloopvallen, maar daar lopen ze niet in. Heb al eens vergif gelegd maar ben een beetje bang dat ze dit op het hooi gaan opknabbelen en dat achtergebleven kruimels gif zo door de paarden kan opgenomen worden. Daar ben ik dus niet zo voor.
Ik weet dat er apparaatjes bestaan die hoogfrequente geluiden maken waarvan knaagdieren gaan lopen maar weet niet of paarden er zich al dan niet aan storen. Weet iemand dit of heeft iemand dit al geprobeerd?

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:20

goh lastig zeg!!
Dit probleem hebben wij ook!
Ze planten zich zo snel voort, dat rattenvallen bij ons niet werken...
gif hebben we ook... maar we blijven de grote ratten zien!
echt heel naar!
Laatst wilde ik mijn paard wortels geven.. ik gooi de wortels erin... springt er een rat uit! en klimt via de tralies omhoog, heel langzaam.
Die ratten zijn echt niet bang... mijn paard is er ook niet bang voor.
Ze brengen inderdaad veel ziektekiemen mee..
Nu zie ik af en toe een gevlekte kat op zolder lopen hoop dat hij alle ratten uitmoord!

Ik blijf dit topic volgen omdat wij ook de ratten kwijt willen..

p.s. we hebben al rattenvallen van de gemeente gekregen, daty is een doos met gif staven... hielp niets! gingen ze gewoon niet in....

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:25

Een grote Python

Nee even serieus mijn tante heeft zo'n apparaat staan bij het voer, die hele hoge tonen produceerd.
Je moet dan 2 á 3 van die kastjes en een hoofdbox in je schuur/stal zetten. Het probleem was grotendeels verholpen maar niet helemaal,(je trof toch hier en daar een keutel aan of een kapot geknabbelde zak) ook hadden de konijnen (daar is het voer van) last van het ultra hoge geluid, zelf horen wij mensen het iig niet.
En daarbij was het apparaat ook niet erg goedkoop...

Nu was ze bij een kennis van haar (van de boerenbond? ) aan het navragen naar een bepaalde geur-spray die niet giftig is maar door de geur Ratten op een afstand houd.
Misschien dat je daar info over op kan vragen?

Nick_C

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:30

xchantjuhx, Dit Apparaat heeft een kennis van me ook.
Bij haar schijnt het appraat goed geholpen te hebben want ze heeft nu geen last meer van ratten.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 17:47

Serieus, ik heb een python maar ik denk niet dat die in de winter zo graag in de stal overnacht

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:13

Wij hebben er ook last van, de laatste tijd niet meer zo we hebben van zo'n bakjes met rattenkorrels wat je bij de boerenbond kan halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:18

Wat dacht je van een stalkat? Werkt echt prima en is nog gezellig ook!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:24

die van ons vangen alleen maar muizen en ratten vallen aan dus ik denk dat ze zich dat wel 2x bedenken.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:32

de stal staat niet aan ons huis. Ik denk dat het beestje wat eenzaam zal worden midden in de velden. Bovendien stampt onze merrie naar alles wat op een hond zou kunnen lijken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:33

Een goede stalkat vangt alles, muskusrat, zilvermeeuw, konijn van de buren(sorry, jeugdsentiment, wij hadden vroeger een noorse boskat thuis). Een hond dan? Jack Russels en Stabijtjes schijnen ook goed ratten te vangen. Je merrie went er wel aan. Onze kat slaapt in de stal of in de ruif, kan zelfs in huis maar wil ie niet.

StalGriendt

Re: ratten in voederstal... wat er aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:59

Wij hebben ook drie stalkatten en nooit last van ongedierte! Ze vangen vanalles: muizen, vogels, konijnen (ook volwassen!!). Als je twee katten neemt worden ze niet eenzaam hoor, die van mij zien me ook alleen als ik naar de paarden kom (we hebben ze niet aan huis), als ze dat gewend zijn weten ze niet beter. En mijn pony probeert ze ook altijd te grijpen als ze door de wei lopen maar katten zijn snel hoor!

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:45

Aarrgh,wat een smerige beesten zijn t toch.
Wij hebben ze ook.
Gif staat er altijd en dat helpt wel,soms zwalkt er een half versuft door de stal,een flinke tik op z'n kop met de schep en einde art.
Dat doe ik niet zelf hoor want ik ben als de dood voor ze.
Vorige week liep er een doodgemoedereerd de stal in terwijl ik daar nou niet al te zachtzinnig bezig was (maak altijd veeel lawaai )
Toon zei dt die al ver heen was anders had ie niet naar binnen gegaan.
Jaja!!
Drie dagen geleden heeft de buurman er nog een doodgeschoten.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:44

gesina schreef:
Drie dagen geleden heeft de buurman er nog een doodgeschoten.

bedankt voor de tip. Alleen zijn ze bij mij er nog net iets te schuchter voor. Ze zullen wel aan me wennen en dan ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 07:50

Jack Russels zijn inderdaad goede rattenvangers, het werkt het best wanneer er 2 zijn.
Verder heeft bij ons de gemeente ze uitgeroeid, in samenwerking met de honden.

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:21

Rattengif ... en misschien ervoor zorgen dat er nergens eten voor ze te vinden is... Hooi eten ze niet... zorg dus ervoor dat je geen kruimels achterlaat e.d. goed aanvegen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:28

Het is in eerste instantie belangrijk dat er echt niks te halen valt. Dus je voer moet worden opgeborgen in ratten-proof kisten. Er zijn veel mensen die een oude vrieskist gebruiken bv.
Als er geen voer voor ze is, zullen ze ook niet aanfokken.
Dan lijkt het me het beste om zo'n ding met hoge tonen te gebruiken!
(onze kat en jackies hebben ook al heel wat ongedierte gevangen, maar tegen echt grote aantallen kunnen ze niet op!

reeskees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:29

Zet op verschillende plaatsen lokdozen neer (te koop bij welkoop ).

zelf doe ik vaak wat rattengif in een plastic zakje en smeer de buitenkant in met stroop en plak er wat granen of kippenvoer op. De rat denkt: "Lekkere gezinsverpakking" en sleept het mee naar zn holletje en deelt de inhoud met het complete gezin. De afloop laat zich raden...
Het werkt perfect!!!
succes ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:34

Zorgen dat het schoon en ratonvriendelijk is. Dus geen voer waar ze bij kunnen etc.
En dan vervolgens een paar katten erbij. Ben je d'r zo vanaf.
Niet de intentie hebben er knuffelkatten van te maken. Slechts wat bijvoeren als het echt nodig is, en verder lekker hun eigen kostje bij elkaar laten jagen. Wel even steriliseren.

StalGriendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:54

reeskees schreef:
Zet op verschillende plaatsen lokdozen neer (te koop bij welkoop ).

zelf doe ik vaak wat rattengif in een plastic zakje en smeer de buitenkant in met stroop en plak er wat granen of kippenvoer op. De rat denkt: "Lekkere gezinsverpakking" en sleept het mee naar zn holletje en deelt de inhoud met het complete gezin. De afloop laat zich raden...
Het werkt perfect!!!
succes ermee

Haha ik lig hier echt bijna onder het bureau van het lachen!!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:11

wij hebben een apparaatje wat sonar geluiden maakt.Ik was er eerst een beetje sceptisch over,maar ik moet zeggen;het werkt echt!Nergens last meer van.Honden en paarden ed hebben geen last van dit geluid.(wij hebben een stal hond en die heeft er geen last van,het zijn bepaalde tonen die heel irritant zijn voor muizen en ratten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:33

ik heb volgens mij geen ratten op stal maar muizen, ik zie ze nooit maar de keuteltjes bewijzen genoeg, al mijn voer zit in afgesloten tonnen, onmogelijk dus, maar ik heb mijn wortels in kratten, vreten ze wortels?? ik heb de wortels sinds kort pas op stal en heb nog niets gezien wat aangevreten is.

ik heb wel een paar jaar geleden een keer gehad dat ik een deken nodig had die al een tijdje opgevouwen lag, ik pak hem, vouw m open....IEEEEUUUW een heel nest blote baby muisjes!! pas dus op met lekkere warme opgevouwen dekken en dekens....

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:49

wij hebben dit jaar een rattenplaag op wei gehad. ze waren niet eens bang voor je!! ze liepen tussen de paarden, konijnen, kippen en geiten. we hebben de tegels van de stal opnieuw moeten leggen omdat die krengen onder de stal holen hadden gegraven en toen we op de tegels stonden gewoon wegzakten. wij hebben toen rattengif in de ingangen van hun holen gegooied en er een tegel overheen gelegd zodat andere beesten er niet bij konden. zorg er wel voor dat je grote hoeveelheden gif gooid en dit iedere dag controleerd. is het op? gelijk nieuwe gooien. als je te zuinig bent worden ze resistent tegen het gif. ze zeggen dat ze in hun holen doodgaan. nou mooi niet!! we hebben ze overal op moeten ruimen. we zijn volwassenen en jonkies tegen gekomen. er zullen er best een aantal zijn die in hun hol dood zijn gegaan maar wij hadden er zoveel dat het niet gek is dat je ze overal vind.
wij zijn er nu vanaf maar voor hoelang is de vraag. overal langs de wei lopen sloten waar ze uitkomen. de kippen en konijnen zijn nog wel eens slordig met eten. al het eten zit in tonnen dus kunnen ze niet bij. jonge knijntjes die ineens verdwenen van 2 a 3 dagen oud. 1 voor 1 waren ze weg en nergens terug kunnen vinden. je snapt wel wat daar mee gebeurd is. dus egt helemaal voorkomen kunnen we het niet maar we doen ons best en gif gooien is de beste oplossing ook al is het niet egt vriendelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 13:45

Het is overigens een fabeltje dat je een kat moet uithongeren wil ie muizen en ratten vangen. Een fitte kat zal er juist meer vangen en het is ook een beetje sport. Dus gewoon goede brokjes geven en de lekkernijen vangen ze er zelf wel bij, ze eten ze vaak toch niet op.
Volgens mij werkt een kat ook preventief. Met gif lijkt het wel eens of dat het niet helpt, maar blijven er gewoon nieuwe komen, zeker in deze tijd.
Als je trouwens de wat duurdere korrels(frap) strooit drogen de lijkjes in en blijft er bijna niks van over.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:42

Ik ben bij de gemeente gaan klagen Ik heb toen een heleboel zakjes muizen- en rattenvergif meegekregen. Nu zaten ze bij ons wel niet in de stal (de ratten dan, muizen wel maar goed daar ben ik al aan gewend) maar op de mesthoop dus ik heb een aantal dekseltjes en bordjes verzameld, her en der verspreid en regelmatig voer ik mijn ratten lekker paars vergif!

Tot nu toe heb ik er geen meer gezien, zoniet mocht ik terug naar het gemeentehuis komen en dan zouden ze de rattenvanger sturen, wist niet eens dat wij dat hier hadden! Iig denk dat ik hem wel eens laat komen, wil wel eens zien hoe dat in z'n werk gaat

Ons voer staat nu in een oude diepvries, zo kunnen ze er niet bij. Voor de zakken die er niet in kunnen heb ik van die plastic tonnen met deksel besteld, ik ben eens benieuwd. Staat iig wat ordelijker.

Zo'n apparaatje klinkt wel interessant eigenlijk! Heeft er iemand een plaatje van? Waar kan je het vinden en wat kost het?

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:54

phannie schreef:
ik heb volgens mij geen ratten op stal maar muizen, ik zie ze nooit maar de keuteltjes bewijzen genoeg, al mijn voer zit in afgesloten tonnen, onmogelijk dus, maar ik heb mijn wortels in kratten, vreten ze wortels?? ik heb de wortels sinds kort pas op stal en heb nog niets gezien wat aangevreten is.

ik heb wel een paar jaar geleden een keer gehad dat ik een deken nodig had die al een tijdje opgevouwen lag, ik pak hem, vouw m open....IEEEEUUUW een heel nest blote baby muisjes!! pas dus op met lekkere warme opgevouwen dekken en dekens....

Dat hadden wij ook in onze houten zadelkast.
De anderen van de manege hadden er ook last van, en hebben we een paar zakjes muizenvergif gestrooid en nooit meer last gehad van muizen.
Sindsdien zijn we ook een stuk minder slordig met appels ed. Vroeger bleef dat wel eens liggen in de kast