RUBYWHITE schreef:LDRD...in februari is het voorgevallen dat mijn vorige bijrijdster van mijn paard is afgevallen. Het rijden is op eigen risico, dat is ook wat de verzekering ons vertelde en het viel niet op ons te verhalen. Even goed als door haar toedoen mijn paard wat zou overkomen, het is mijn risico dat ik haar op mijn paard laat rijden..
Dat is nu juist ook hetgene wat ik duidelijk zou willen hebben, want mijn verzekering is hierin erg kort door de bocht. Want hoe kun je ooit aantonen wat door haar toedoen gebeurd is of door het dier???
Dan heeft jouw verzekeraar je verkeert voorgelicht!
Jij bent als bezitter aansprakelijk voor schade ontstaan door een eigen gedraging van jouw paard, ook als iemand die erop zit eraf valt door een eigen gedraging.
Je schadevergoedingsverplichting zou kunnen verminderen (niet vervallen, zeker niet in geval er letsel is) doordat degene die erop zit 'eigen schuld' toegerekend zou krijgen, maar zoals ik al zei is dat zéér sterk afhankelijk van de feitelijke situatie.
Het vermoeden van schuld komt meestal op jou als bezitter te liggen, dus jij zult moeten aantonen dat er geen sprake was van een eigen gedraging waardoor de schade onstond. Tsja, en dat aantonen is vaak erg lastig.
Dit valt gewoon niet helemaal waterdicht te regelen. Wel is dit risico in principe verzekerd op jouw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.
Ik zou wel even opletten, want als je min of meer bedrijfsmatig met paarden bezig bent, valt dit niet meer onder een 'particulier' risico en zal je dus hiervoor een aparte verzekering moeten sluiten.
Je kunt dit gerust van mij aannemen, want ik doe dit werk al 20 jaar voor 3 grote verzekeraars.