Voorbeeld contract? (amazone)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Voorbeeld contract? (amazone)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 17:02

Haai

Even een vraag, hopelijk staat het hier correct. Zijn er ook mensen die als beroeps ruiter/amazone rijden voor een stal? Of paarden voor derden uitbrengen?

Hebben jullie hiervoor een contract ondertekend? En wat staat hier zoal in? Gaat niet specifiek om het financiele gedeelte mbt ontvangen/uitbetalen van salaris, maar denk aan afspraken mbt. aansprakelijkheid bij ongevallen etc.

Hier ben ik even nieuwschierig naar, de zoekfunctie leverde mij helaas weinig op

Dressuurenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:11

Hoi hoi,

Ik heb de mazzel voor enkele mensen wat paarden te mogen rijden. Heel onverstandig maar ik heb er eigenlijk nooit afspraken over gemaakt op papier. De afspraak met de eigenaren is dat ik altijd een goedgekeurde cap draag. Dan val ik onder hun verzekering van de stal. Ik ben dus wel verzekerd. Verder is het toch veel eigen risico volgens mij. Ik betwijfel of ik het hard kan maken tegenover de verzekering dat ik daar onder hun aansprakelijkheid reed.

Thuis hebben we altijd met de ouders afgesproken dat als de kinderen kwamen rijden dat alles op eigen risico was en dat ik geen verantwoordelijkheid droeg voor enige gebeurtenis.

Ik denk dat het wel verstandig is om van te voren en soort contract op te stellen waarin je dit ook goed meeneemt. Mocht er dna ooit wat gebeuren dan ben je goed verzekerd!

rhijnauwen

Re: Voorbeeld contract? (amazone)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:43

In "Pleidooi voor het paard" 'zaken uit de hippische advocatuur' staan enkele goede voorbeeldcontracten, het boek is een aanrader! (alleen staat op de voorpagina een amazone zonder cap en op nog enkele foto's ontbreekt de cap, terwijl de cap als een van de belangrijkste punten wordt genoemd in het boek) isbn:90 5439 152 9 prijs:14,95

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:58

Waar je in elk geval naar moet kijken is wat je eigen ziektenkostenverzekering ook dekt - ik kwam er pas achter dat mijn ziektenkostenverzekering geen ongevallen dekt die opgelopen zijn bij het professioneel sporten. Mochten er problemen zijn dat je altijd kunt terugvallen op je eigen verzekering.

Ik heb trouwens nooit iets op papier gezet destijds, echt heel onverstandig. Nu rij ik lekker weer voor de hobby.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 11:49

Bedankt allemaal. In princiepe heb ik hier ook de afspraak rijden is op eigen risico. Dus als er wat met mijn paard gebeurd is het mijn risico en als er wat met de amazone gebeurd is haar risico. Alleen zijn we nu in de fase beland dat we beiden serieus in de sport verder willen gaan, en we zitten gelukkig qua ideeën heel erg op 1 lijn. Maar om achteraf gezeur te voorkomen leek het ons beiden makkelijker het e.e.a. op papier te zetten.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:08

Op dit moment rijdt ik een paard van iemand anders en heb hiervoor een contract op gesteld, stel er gebeurd iets met het paard...kosten e.d kan het je wel mailen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:48

RUBYWHITE schreef:
als er wat met de amazone gebeurd is haar risico.

Hou je er rekening mee dat jij in principe als bezitter van het paard aansprakelijk bent voor schade aan de amazone die ontstaat door een eigen gedraging van jouw paard? Dus bokt hij haar eraf en breekt ze een been, ben je wel aansprakelijk.
Je kunt wel anders afspreken met de amazone, maar de kans is groot dat dit als onredelijk bezwarend terzijde zal worden geschoven.
Wel is het mogelijk dat jouw schadevergoedingsverplichting geheel (die kans is niet groot) of gedeeltelijk komt te vervallen omdat de amazone eigen schuld wordt toegerekend. Hoeveel dat percentage wordt hangt zo sterk van de omstandigheden af dat daar vooraf geen zinnig woord over te zeggen is.

T is maar even dat je je hierover geen verkeerde voorstelling van zaken hebt!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 17:08

LDRD...in februari is het voorgevallen dat mijn vorige bijrijdster van mijn paard is afgevallen. Het rijden is op eigen risico, dat is ook wat de verzekering ons vertelde en het viel niet op ons te verhalen. Even goed als door haar toedoen mijn paard wat zou overkomen, het is mijn risico dat ik haar op mijn paard laat rijden..

Dat is nu juist ook hetgene wat ik duidelijk zou willen hebben, want mijn verzekering is hierin erg kort door de bocht. Want hoe kun je ooit aantonen wat door haar toedoen gebeurd is of door het dier???

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 14:41

RUBYWHITE schreef:
LDRD...in februari is het voorgevallen dat mijn vorige bijrijdster van mijn paard is afgevallen. Het rijden is op eigen risico, dat is ook wat de verzekering ons vertelde en het viel niet op ons te verhalen. Even goed als door haar toedoen mijn paard wat zou overkomen, het is mijn risico dat ik haar op mijn paard laat rijden..

Dat is nu juist ook hetgene wat ik duidelijk zou willen hebben, want mijn verzekering is hierin erg kort door de bocht. Want hoe kun je ooit aantonen wat door haar toedoen gebeurd is of door het dier???

Dan heeft jouw verzekeraar je verkeert voorgelicht!
Jij bent als bezitter aansprakelijk voor schade ontstaan door een eigen gedraging van jouw paard, ook als iemand die erop zit eraf valt door een eigen gedraging.
Je schadevergoedingsverplichting zou kunnen verminderen (niet vervallen, zeker niet in geval er letsel is) doordat degene die erop zit 'eigen schuld' toegerekend zou krijgen, maar zoals ik al zei is dat zéér sterk afhankelijk van de feitelijke situatie.
Het vermoeden van schuld komt meestal op jou als bezitter te liggen, dus jij zult moeten aantonen dat er geen sprake was van een eigen gedraging waardoor de schade onstond. Tsja, en dat aantonen is vaak erg lastig.
Dit valt gewoon niet helemaal waterdicht te regelen. Wel is dit risico in principe verzekerd op jouw aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.
Ik zou wel even opletten, want als je min of meer bedrijfsmatig met paarden bezig bent, valt dit niet meer onder een 'particulier' risico en zal je dus hiervoor een aparte verzekering moeten sluiten.

Je kunt dit gerust van mij aannemen, want ik doe dit werk al 20 jaar voor 3 grote verzekeraars.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:46

Ik maak er 2 zadelmak voor iemand op het moment, heb er geen afspraken over op papier... zou eigenlijk beter moeten weten he...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 17:42

Concorde schreef:
Ik maak er 2 zadelmak voor iemand op het moment, heb er geen afspraken over op papier... zou eigenlijk beter moeten weten he...

Dat is dus een issue waar ik ook mee zit

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:42

Ik werk dus voor een springstal,daar heb ik een contract dus alles wat er daar gebeurt kan ik op hun verhalen.Maar ik werk ook nog voor een dressuur amazone,daar heb ik geen contract alleen mondelinge afspraken.Maar ik ben wel goed verzekerd.Ik rijd ook altijd met cap en als ik iets niet zie zitten,dan doe ik het niet.Ik kies altijd voor m'n eigen veiligheid.