Hackamore misschien beter voor haar :?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hackamore misschien beter voor haar :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 16:21

Hey,

ons amore heeft het echt moeilijk met een bit in haar mond... We hebben nu een dubbelgebroken bit (of zoiets... heb het op aanraden van een kennis gekocht) en hier heeft ze het echt moeilijk mee... Liefst van al neemt ze het ding vast en loopt ze er gewoon mee weg. Ook haar plezier in rijden is verdwenen... Nu hebben we een tijdje voor de lol met een halster gereden en om eerlijk te zijn... Ze liep hier heerlijk mee Echt lekker ontspannen en met plezier! Zou voor haar dan misschien een Hackamore beter zijn? Wat zijn jullie ervaringen ermee?

Xxx

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:33

Een hackamore is over het algemeen vrij scherp. Als ze op een halster al lekker loopt is een hackamore misschien niet eens nodig, er zijn verschillende bitloze hoofdstellen die nog iets zachter zijn.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:35

Ik zou eerst op zoek gaan naar de reden waarom ze het bit niet meer accepteerd. Is de tandarts al geweest?
Het zoeken naar een geschikt bit voor je paard kan een hele lange zoektocht zijn. Wil je dat niet, en heb je de indruk dat ze op de Hackamore goed loopt, waarom zou je daar niet blijven?

Heb je trouwens een mechanische Hackamore of een Bosal?

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:46

shadow0 schreef:
Een hackamore is over het algemeen vrij scherp. Als ze op een halster al lekker loopt is een hackamore misschien niet eens nodig, er zijn verschillende bitloze hoofdstellen die nog iets zachter zijn.

HUH?!?!? Wat zeg je nou? Een hackamore IS BITLOOS! En niet per definitie scherp!

Je hebt het in uitvoering zonder scharen, noemen ze bossal, met korte scharen en met lange scharen. Des te langer de scharen, des te scherper de inwerking. Overleg met je instructeur of een andere kudige die jou rijstijl en je pony kent wat je het beste kan doen.

succes ermee!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:51

Hallo? Kan het wat minder? Een Hackamore is zo scherp als de handen die hem vasthouden. Maar hij werkt in op de neus (die net zo gevoelig is als je eigen scheenbeen) op de onderkaak en achter de oren, en bij niet correct gebruik kun je met een hackamore een paard zijn neus breken.

Het is niet per definitie een zacht bit omdat er niets in de paardenmond zit....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-12-05 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:51

Amadeo schreef:
shadow0 schreef:

HUH?!?!? Wat zeg je nou? Een hackamore IS BITLOOS! En niet per definitie scherp!

Excuses voor de onduidelijkheid.
Ik had willen zeggen "er zijn verschillende andere bitloze hoofdstellen". Ik heb altijd begrepen dat 'hackamore' de benaming is voor een bitloos hoofdstel met scharen, en er zijn daarnaast ook bitloze hoofdstellen zonder scharen, die dus meestal iets minder scherp inwerken.

Ik hoop dat het zo wel klopt?

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:02

Je hoeft niet meteen helemaal los te gaan hoor amadeo

Maar goed, ik ga met de anderen mee, ik zal eerst eens gaan onderzoeken waarom jouw paardje geen bit accepteerd

Ik heb ook een paard gereden wat geen bit accepteerde, en voor hem was een hackamore een goede uitkomst.
Ik rij mijn vz paardje nu ook met hackamore, en hij pakt het heel goed op.

Maar hou er rekening mee dat het een pittige inwerking heeft, en dus wel een zachte hand moet hebben.
Maar goed, ik ben van mening dat je met een bit net zoveel schade aan kan brengen...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:11

Een Mechanische Hackamore is een hoofdstel idd met scharen.
Maar de Bosal valt ook onder de Hackamores, werk in op neus en kaken, en heeft geen scharen.

Afbeelding

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:21

Ja maar de Bosal is zo duur haha!!

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:16

Ze heeft nog geen Hackamore, heeft er éénmaal met gereden en dat ging vrij vlotjes... Het is dat het me zorgen maakt dat mijn bijrijdster niet altijd even zacht is... Ze is vroeger altijd bitloos gereden, toen ze net bij ons kwam heeft ze het stap voor stap moeten leren aanvaarden zo'n ijzeren stang in der mond

Maar met een halster in de les vindt de lesgeefster niet zo'n zicht... Daarmee dat ze heeft voorgesteld voor een bitloos hoofdstel te gaan... Ik ken daar eigelijk niks van dus ja.... Alle suggesties zijn welkom

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:35

Mmm... als jij er niet op kunt vertrouwen dat jouw bijrijdster rijdt met een zachte hand, zal ik wellicht een ander bitloos hoofdstel gaan bekijken!!

Een cross rope bridle misschien?? Dat is een touwhalster waar je teugels aan kunt bevestigen. Lovelance hier op bokt verkoopt ze.

arans

Re: Hackamore misschien beter voor haar :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:52

je hebt van de cross-robe brill nog een lobra vorm en je kan ze alle 2 knopen. ik heb de site's dus als je intressen hebt PB je maar

of een gewoon touwhalster kan ook de oplosing zijn. weet je wqwaar mee ze hier voor is gereden(bitloos)??

en idd een hackmore is erg scherp bij niet goed gebruik. ik zou dat risico ddan ook niet willen lopen!!

en er bestaan meer soorten bitloose hoofdstelletjes dan jij denkt hoor

(beetje raar bericht maarjah)

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:18

Trouwens, je kunt het misschien heel simpel houden door je bit gewoon van je hoofdstel te halen en de teugels aan de neusriem te bevestigen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

Cheeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:30

Ik zou zelf niet snel een hackamore gebruiken, ik zou eerst gaan kijken voor een gewoon bitloos hoofdstel. Zeker als je bijrijdster niet altijd met een zachte hand rijdt. Mocht je toch met een hackamore gaan rijden, zoek dan goede begeleiding.

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 10:35

ik ga dat idee van die teugels aan de neusriem eens proberen En anders een gewoon bitloos hoofdstel. Zal me dringend eens gaan informeren! Alvast bedankt!