eigen stal houden?of pesnion?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

eigen stal houden?of pesnion?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:41

hey

ik heb even een vraagje
ik zit te twijfelen of ik mijn paardjes in pension zal zetten of mijn eigen stal houden..

we hebben zelf een wie gehuurt van de gemeente met 3 stallen erop.
moet iedere dag zelf water meenemen. en heb er geen licht en stroom.
ook is het iedere x in de winter heel erg modderig..
verder je kan wel zefl bepalen wanneer je alles doet.
ook moet ik iedere keer iemand laten rijden die hooi en stro komt brengen

in pension, heb je wel licht en hoef je niet met water te slepen.
ook heb je er een verlichte rijbak.

die stal waar mijn veulen nu staat is ook half pension
dus moet je ook zelf mesten en zelf voeren en binnen zetten in t weekend ook zelf buiten zetten enzo.hooi en stro zit erbij

de kosten van t voer komt er bij allebei nog bij

thuis betaalt mijn vader (nu nog) de huur van de weien. moet wel zelf hooi en stro betalen.

op die andere stal is het 120 euro per maand zonder voer enzo

wat zouden jullie doen.

heb nu nog 3 paardjes maar 1 gaat er weg dus heb er dan nog 2...

ben aan t twijfelen

ook omdat je op die stal geen verzorgster mag nemen enzo

bovendien geef ik een paar mensen die niet kunnen rijden les op mijn merrie en denk niet dat dat daar nog zou mogen

waar zouden jullie voor kiezen en waarom

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:45

Ik zou toch liever bij een pension dan staan, stroom en water is toch wel belangrijk en handig om in de buurt te hebben. Ik zou ook niet bij het pension staan wat je hierboven opnoemt aangezien je een verzorgster wilt en mensen wilt laten rijden maar gewoon een andere pensionstal zoeken

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:51

hey

in de zomer is t wel te doen.maar die modder..........zucht...
ja ben even aan t rondkijken maar er is nog niet zo makkelijk iets betaalbaars en goeds te vinden.....

een verzorgster vind ik wel makkelijk want als we op vakantie zijn ofzo moet toch iemand ze voeren enzo of als je ziek ben een keer....

die wei die ik zelf heb is niet ver van mijn huis paar minuten fietsen..
die andere stal is een kilometer of 8/9 zoiets..

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:32

Nou, ik heb met mijn vorige paard op verschillende pensionstallen gestaan, maar ik was nooit tevreden. Er was altijd wel wat mis!
Nu heb ik de paarden aan huis staan en dat bevalt me uitstekend!
Ik regel alles zelf en kan doen wat ik wil, er komen geen vreemden bij en ik kan net zo vaak voeren als ik wil en heb mijn eigen openingstijden, haha!
Mijne hebben nu ook een uitloopstal wat je nergens anders hebt (bijna) nee, voor mij géén pension meer, nóóit!
Het is toch belachelijk dat je voor je eigen paard niet mag beslissen of je een verzorger wil, dan heb ik het nog niet eens over de andere eisen die pension-eigenaren soms hebben? Er zijn vaak de raarste dingen, over dat ze met de kerst dicht zijn en je niet mag komen? hoeveel voer je paard krijgt, hoe/wat met uitmesten en van wie je leshebt?
Nou, dat bepaal ik allemaal zelf wel!!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:43

MirandaFuego, niet alle stallen zijn zo. Ik moet zeggen dat ik ook niet gauw voor een stal zou kiezen waar je bijv niet eens een verzorgster mag, alleen al om het idee. Maar de pensionstal waar ik sta is alles te overleggen en geen enkele vervelende regel. Als je zo'n pensionstal in de buurt hebt zou ik daarvoor kiezen. Is toch iets meer luxe en kost je minder tijd.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:19

Loesjuh schreef:
MirandaFuego, niet alle stallen zijn zo. Ik moet zeggen dat ik ook niet gauw voor een stal zou kiezen waar je bijv niet eens een verzorgster mag, alleen al om het idee. Maar de pensionstal waar ik sta is alles te overleggen en geen enkele vervelende regel. Als je zo'n pensionstal in de buurt hebt zou ik daarvoor kiezen. Is toch iets meer luxe en kost je minder tijd.

Ik heb echt op heel veel veel stallen gestaan om verschillende redenen maar er was er niet één zo goed als mijn eigen!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:21

stroom en water is natuurlijk wel superhandig als je je paarden zelf ergens huisvest!

misschien kun je met je vader overleggen dat hij de huur van de weides bij de huur van de stallen doet... dan betaalt hij nog hetzelfde en jij wat minder dan als je alles zelf moet betalen.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:22

ik zou ze thuis laten staan, kan je niet een grote ton neerzetten ofzo zodat je niet dagelijks met water moet slepen, verder is het nooit zo fijn als thuis

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 16:37

LiSSy schreef:
stroom en water is natuurlijk wel superhandig als je je paarden zelf ergens huisvest!

misschien kun je met je vader overleggen dat hij de huur van de weides bij de huur van de stallen doet... dan betaalt hij nog hetzelfde en jij wat minder dan als je alles zelf moet betalen.

heey

dat wil hij niet doen, hij wilde eigenlijk dat ik alles zelf ga betalen, roept hij al jaren over die wei , maar betaalt t nog steeds. dus als ik naar iets anders gaat zal hij dat niet doen...

als ik daar weg ben kan ik er ook niet meer nbaar terug dan neemt iemand anders t over en de stal ook...

heb daar wel zo'n ding met water maar in de winter gaat dat ook niet....en aanleggen van stroom en water daar was niet te betalen,

en er komt nog bij dat er verschrikkelijk veel ratten zitten enzo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:42

Normaal verkies ik altijd aan huis, sta ik nu ook Maar met jouw ‘eigen’ stal klinkt het als helemaal niks, geen water, geen stroom, ook maar een beperkte ruimte voor opslag hooi en stro zo te lezen (omdat je er elke keer iemand om moet laten rijden). Dus denk dat je dan beter af bent op een pensionstalling…

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 16:44

heb 1 stal om hooi en stro op te slaan de rest ligt bij mijn oma's stal...kan dat daar niet aan laten legge...nu rijd mij pa elke keer om hooi maar das ook zo vervelend af en toe altijd iemand vragen enzo

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:10

misschien een tip voor de grootste problemen:

water: gezien de hoeveelheid regen in Nederland kun je aan de rand van de stal een afgoot maken, waardoor je het regenwater op kunt vangen. In de zomer kom je misschien niet toe, maar als het 3 stallen zijn (27m2 ?) dan kun je daar een behoorlijke hoeveelheid water mee "oogsten"
Licht: een kleine generator (wel goed verankeren voor diefstal) kost niet zoveel !

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 09:37

heey

de stal is 8 bij 3 en en dan nog een afdak eraan van 8 bij 3....
okee zal eens kijken.....
misschien dat ik onder t afdak ook wel iemand tegels kan laten leggen scheelt al een stukje modder hahaha

Pava

Re: eigen stal houden?of pesnion?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:23

Het mooiste zou dus zijn als je 's zomers op je eigen stal staat en 's winters op een pensionstal. Maar als dat niet lukt dan toch liever een pensionstal dan al die modder en geklooi in het donker.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:23

Je zou inderdaad op de plek waar veel modder ligt inderdaad tegels of iets anders leggen. Je kan ook eventueel water uit de sloot pompen en een kleine generator voor licht. Ik zou toch liever voor een eigen stekkie kiezen dan ergens anders stallen. Je bent het gewend om eigen baas te zijn dus dan zal een pensionstal ineens heel anders zijn.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:31

Ik ben normaal gezien voorstander van "thuis", uit mijn eigen ervaring. Stromend water hebben wij ook niet, we hebben een watervat staan waar we kunnen bijtanken, mss is dat een idee? We moeten ze maar eens om de maand ofzo bijvullen dus das al heel wat minder werk. En mag je geen stroom leggen? Wij hadden eerst ook geen licht maar hebben de electriciteitsmaatschappij de kabels laten verder trekken en nu hebben we licht, electriciteit voor op de linten rond de wei én een radio
Ik zou denk ik niet meer kunnen wennen op een pensionstal (als ik van m'n bijrijds kom ben ik altijd blij met de rust in mijn stal )

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:52

Ik heb ook een tijd op een plekje gestaan zonder licht en stromend water.
Voor een veulen vind ik het ideaal, (heel veel weidegang) maar toen ik eenmaal ging rijden miste ik: in de winter een bak en verlichting, gezelligheid van andere pensionners die af en toe een helpend handje konden bieden met inrijden etc, onderhoud van stal en terrein en gesleep met hooi stro en voer is toch wel veel werk en geregel.
Heb mijn pony nu aan huis staan met ietsjes meer voorzieningen.
Maar als we over een paar jaar gaan verhuizen komt hij op een pensionstal met alles er op en er aan, en daar kan ik me nu al op verheugen. Geen geregel meer, alle nodige voorzieningen binnen handbereik en iemand die de boel in de gaten houdt als ik op mijn werk zit.
Je hebt thuis natuurlijk veel meer te vertellen dan op een pensionstal maar daar staan ook een hoop luxe zaken tegenover.
Weeg voor jezelf af wat voor jou belangrijker is.

Nog een tip voor het water; misschien kan je een puls laten slaan met daarop een handpomp (met zo'n zwengel) zodat je grondwater op kan pompen?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 16:19

er zit zo'n pomp alleen daar komt al snel een laag olie op en dan moeten ze t niet meer, en t stinkt best.in de winter sluiten ze die af, zit bij volkstuinen...

voor stroom hebben we gevraagd maar dat was heel duur omdat daar een stuk niks loopt....

en we deden dat niet omdat t heel duur was en we t maar huren...

als ik een bak zou hebben zou t ook wel gaan of een verhard stuk zonder modder..maar mag er ook geen bak aanleggen enzo..

van 1 kant hou ik t liever dan hab je nooit gezeik enzo
maar van de andere kant twijfel ik toch want als ik daar weg ben kan ik niet meer terug...

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:45

Ik denk dat als ik het zou kunnen betalen ik toch voor een pensionstal zou kiezen. Een beetje gewone stal, zonder al te veel luxe, en waar je zoveel mogelijk zelf kan doen. Ik begrijp dat je straks twee paarden over houdt, het is dan wel 2 keer 120 euro + voerkosten neem ik aan?
Dat moet je wel op kunnen brengen.

Verder zou ik absoluut niet kiezen voor de pensionstal waar je het nu over hebt. Tuurlijk zijn er regels op een stal, maar als je al geen verzorger mag hebben reken er dan maar niet op dat je wel anderen les kunt gaan geven daar. En ik vraag me af wat voor regels ze dan daar nog meer hebben.

Ik zou dus als het kan gewoon lekker gaan zoeken naar een niet te luxe pensionstal met veel vrijheid.

Succes!

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 08:26

heey ja t is 120 en dan zelf voer kopen en verder alles zelf doen...

voor mijn veulen zou ik net als voor een andere veulen daar 75 euro betalen. kom ik betalen...hij staat er net...
zeggen ze ja doe maar 100 euro want hij is al zo groot??????
ja en betaal toch zelf zijn voer eigenlijk en verder kan ik er toch ook nog niks meedoen???maarja
ben aan t zoeken

heb ook op www.debameerhoeve.nl gekeken
ga daar ook even kijken..misschien dat dat iets is?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 22:48

Kan je de weide niet gewoon aanhouden en zelf doorverhuren zodat je uit de kosten bent?
Zo kan je op je gemak een pensionstal uitproberen, en kan je altijd weer terugvallen op je eigen plekje als het niet bevalt op je nieuwe stal.
Eventueel zou je dan zelfs je veulen kunnen laten staan.

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:00

Ik vindt wat Kanzi zegt op zich wel een goed idee, mits het qua uitvoering ook lukt natuurlijk.

Ik heb even gekeken op de site die je aangaf.
Ook deze stal lijkt mijn nogal "geregeld" en gezien het feit dat hier ook les gegeven wordt vraag ik me af of jij hier zelf op jouw paard wel les mag geven.
Ik las ook dat ze op zondag niet uitmesten, mag je op zondag wel komen dan?
Als ze les geven en slechts één buitenbak hebben, is deze dan niet erg vaak bezet zodat je nog niks hebt?

Dit zijn allemaal vragen die bij mij boven komen als ik naar hun site kijk. Ik ga voor de lol ook even rondzoeken voor stallen in jouw omgeving, misschien kom ik toevallig nog wat tegen.

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 23:05

Is de eerste stal waar je het over had stal windhoeck in steenbergen? Deze heeft een advertentie staan op de welbekende veilingsite en lijkt me op het eerste gezicht best geschikt, voor verdere informatie moet je natuurlijk altijd eerst bellen en gaan kijken.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 10:05

heey bedankt voor t kijken..dat was niet de stal die ik bedoelde...dat is in halsteren..

heb de advertentie ook gezien...alleen heeft hij maar 1 stal vrij en heb 2 paardjes die ernaartoe moeten misschien gaat een 3e mee.

en denk dat t bij deze net te duur zal worden 150 +zelf voer kopen...
in halsteren 120+voer kopen

bij de bameerhoeve vande site heb gemails en mocht daar wel les geven zeiden ze. alleen zijn ze nog aan t verbouwen en pas rond feb stallen vrij...voor mij maakt dat niet uit want mijn merrie gaat toch pas als mijn hengst verkocht is want wil hem niet alleen laten staan...

ook mag ik mijn wei niet doorverhuren...
we huren t van de gemeentje en je mag nietbonder verhuren...
alleen iemand anders kan t huren als we t overlaten zetten op naam. alleen heb ik er dan natuurlijk geen recht meer op mocht ik terug willen...

anders zou ik dat zeker doen..