veel eten, toch dun.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

veel eten, toch dun.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 09:47

hoi hoi
ik heb een pony van 30, met nog goede tanden (onlangs gecontroleerd)en geen wormen (regelmatig ontwormd, laats nog.) (tenminste,. laten we daar van uit gaan!)

We rijden al tijden niet meer, en wandelen alleen maar. Zo'n 4 keer per week een uur, anders een half uurtje.
Ze staat overdag nog in de wei en s'avonds op stal.

Nu voelde ik gisteren haar ribbetjes duidelijk bij het poetsen. Ze is de hele zomer lekker vol geweest, maar nu zakt dat redelijk snel af. Terwijl ik naar mijn mening echt veel bix en musli geef inverhouding tot wat ze nou eenmaal doet.

We krijgt 2 keer per dan ongeveer een halve kilo Biks en 2 handjes mix.
De hele dag door staat zo OF op het land, of in de bak met kuilgras/hooi.
S middags krijgt ze een redelijke hoeveelheid wortels.

wat doe ik fout?
ps: We voeren nu pavo-all sports (dit vanwege de nog wel preserende paarden bij ons op stal) maar ik wil overstappen op een ponybrok met zemelen.
Verder voeren we granen-musli met olieen etc.
het gaat hier trouwens om een welsh/arabier.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:49

Misschien moet je bietenpulp bijvoeden, daar zit ook veel suiker in

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:49

qtiej_gurl

Re: veel eten, toch dun.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:59

dat probleem had ik eerst ook met mijn paard. We kregen der in de winter en toen was ze precies goed. maar toen begon ze steeds dunner te worden en ik haar maar steeds meer biks en muesli geven. Toen ben ik der ipv 2 keer per dag 3 keer per dag gaan voeren en kreeg ze slobber. Ook kreeg ze meer hooi en liet ik der elke dag een half uurtje grazen en toen werd ze vanzelf wat dikker maar ze is gewoon nog steeds erg dun. Dat blijven sommige paarden gewoon vanzelf en als je paard niet zoiets heeft van :ik moet eten en gewoon gezond is dan kan je der gewoon niks aan doen.

maare suc6 ermee

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:44

Ik heb nét in mijn schoolboek gelezen dat als dieren onder hun goede gewicht zitten ze, in de natuur, dan niet méér gaan eten. Maar juist vaker. Dus misschien eens proberen om het voeren te verspreiden over de hele dag? En zorgen dat ie altijd hooi heeft om te eten

monsera

Re: veel eten, toch dun.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:55

Een hele grote kans is het dat de pony zichzelf niet goed warm kan houden en alle energie {voer} voor het warmhouden van zichzelf gebruikt en daardoor dus afvalt.Je kan een deken gaan gebruiken voor de pony of als je die al op hebt een dikkere deken gebruiken.

Ik zou ook op het land hooi bij gaan voeren omdat er in het gras niet echt meer voedingsstoffen zitten en de pony waarschijnlijk wel wat extra's kan gebruiken nu.Krijgt ze 's nachts op stal ook hooi bij gevoerd dat stond er niet bij nu lees ik alleen dat ze overdag hooi krijgt.En wat is ongeveer een halve kilo biks? Ik zou gewoon standaard een halve kilo geven ik denk dat ze dat wel kan gebruiken.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:58

Ik denk dat het gewoon ouderdom is hoor 30 jaar voor een paard is namelijk ong 90 jaar voor een mens, dus het is zeker niet raar dat ie mager wordt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:15

Wat voer je aan ruwvoer trouwens? Dat wil ook wel helpen met aanzetten, ik lees dat je goed krachtvoer en olie voert, dus denk niet dat je daar veel aan kan/moet veranderen...

Wellicht idd een deken of 's nachts op stal zetten? Tegen de kou... Oudere paarden hebben het er vaak lastig mee ja....

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:02

of maismeel.. werkt prima en veel ruwvoer..