hengstigheid in de winter ?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

hengstigheid in de winter ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 09:00

Dinsdag is onze dame weer hengstig geworden. En goed ook

Ik ben info aan het zoeken en vind vooral dat merries in de winter niet of niet goed hengstig worden. Ik weet dat Iranda geen kalendertje in haar stal heeft hangen maar ze moet toch hebben gemerkt dat het winter is inmiddels..?

Ik vraag me nu af of (lees: ik hoop dat) dit de laatste hengstigheid geweest is, of dat we over een paar weken weer een g**lige periode kunnen verwachten. Ze is deze keer wel extra miepig, tot nu toe was ze als ze hengstig was wat nerveuzer en wat miepiger (ineens bang voor kleine dingetjes) maar nu is het wel heel overdreven... Hoezo "in de winter niet goed hengstig"? Ik heb haar in het halfjaar dat we haar hebben, nog nooit zo dozig gezien

Hoe is dat bij jullie merries? Zijn ze nu nog henstig en hoe merk je dat? En hebben ze een "winter-stop"...?

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:40

heb het met mijn pony ook hoor, ze is erg frisjes, schrikt overal van en door die spanningen lijkt ze weer hengstig te worden. ik vind het ook een beetje raar, maar sinds vorigjaar winter wordt ze minstens 1 keer per winter hengstig.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:48

Haha mijn paard maakt het niet uit of het winter is of niet! Ze is nu al weer een tijdje zo horny as hell!!

Mijn moeder vond het ook zo raar dat ze hengstig was in de winter, maar blijkbaar maakt het voor sommige merries niks uit.

Citaat:
Zijn ze nu nog henstig en hoe merk je dat? En hebben ze een "winter-stop"...?

Nou dat merk ik dat ze bij elk paard wil snuffelen om te kijken of het een potentiële lover is. (terwijl ze normaal alle paarden wil killen )
En ze is heel knuffelig naar mij toe. Zit ze constant met haar neus mijn gezicht te besnuffelen.. Wel schattig hoor
Laatst bijgewerkt door Lins_Vetra op 01-12-05 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:52

Bij ons is ook alles wat merrie is de afgelopen week SUPERhengstig geweest en zelfs zo dat onze 2 jarige hengst zijn zuster gedekt heeft.Moeten dus even de 3 weken afwachten en anders laten scannen.Ik heb haar namelijk verkocht per 1 ddecember en de mensen die haar nu hebben hebben geen zin in een veulentje natuurlijk(en helemaal niet begin november 2006 )

kay27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:10

Mijn eigen merrie wordt geloof ik wel wat hengstig, maar daar is het hele jaar door niet echt veel van te merken. Geen last van in ieder geval! De merrie van mijn vriend is een ander verhaal, die wordt het hele jaar door mega-hengstig, en is dan ook niet meer te rijden (blijft alleen maar plakken aan je been, is niet vooruit te branden). Zij blijft ook in de winter vreselijk hengstig.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:19

paarden hebben officieel van oktober tot maart anoestrus en van maart tot oktober oestrus. In de anoestrus horen ze niet vruchtbaar te zijn, komt er geen eisprong en worden ze ook niet hengstig.
Maar door het fokken door de jaren heen, KI, steeds eerder laten dekken, enz, enz gaat dit voor de paarden van tegenwoordig bijna niet meer op..
Opzich jammer, we zijn met al ons 'kunstmatige' gefok en onwetendheid (want er zijn maar weinig mensen die dit weten!) het paard langzaam aan het evolueren tot een paard dat het hele jaar door vruchtbaar is..

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 10:53

Oei dat hebben we dus eigenlijk zelf op ons geweten..? Da's niet handig van ons

Fijn om te weten dat het niet raar is dat ze nu nog hengstig is, aan de andere kant kan ik er dus vanuit gaan dat ze ook gedurende de winter hengstig zal kunnen worden. Juissssst...

Iranda wordt ontzettend nerveus bij het zien van andere paarden, wil snuffelen, is in de buurt van andere paarden traag en dwarsig omdat ze naar ze toe wil, en ze pist! Ze is op zich wel te rijden (we trekken ons ook weinig aan van haar "wensen" in deze periode), niet sloom maar juist extra voorwaarts (door de opwinding denk ik).

Echt een d**sje dus

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:02

Nou voor zover ik weet gaat het gewoon door maar hoort het niet zo? Dat komt omdat ze op stal staan en misschien het licht lang aan dan is haar bio-ritme wat in de war?

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 12:25

Iranda staat juist niet op stal... Ze staat in een weitje met inloopstal. En daar is het licht alleen aan als ik ga uitmesten. Ze heeft voor we haar hadden wel 's nachts en bij slecht weer op stal gestaan. Toen had ze ook een superglad velletje, inmiddels is ze teddypaard geworden.

meisje23

Re: hengstigheid in de winter ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:53

hoi
ik wist niet dat er verschil in zat, met de winter/zomer??
pablo is ook weer super hengstig, dacht het gister al te merken omdat ze opeens veel slechter aan het been was, en vandaag...ja hoor, word ze heel lief(is normaal een behoorlijke bitch)wil ik haar een stapje opzij drukken maar nee hoor, lukt niet, dus weet ik al hoe laat het is......rijden heeft dan echt geen zin, ga morgen wel een buitenrit maken ofzo...
bestaat er niet iets waardoor de hengstigheid minder word???(laten dekken haha)
is echt een probleem hoor, eens in de 3 weken kan ik gewoon echt niet normaal met haar rijden en dat duurt dan zeker een paar dagen!!
groetjes

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:57

D'r zit ook geen verschil in. Elke merrie wordt om de 23 dagen (kan s winters iets langerduren) gewoon hengstig. Alleen bij sommige merries is er geen eisprong en/of is de hormoon productie zodanig dat je het haast niet merkt.