Pensionstal of Thuis

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

Pensionstal of Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 08:27

De voor en de nadelen van een pensionstal tegen over het thuis hebben van je paard. Zelf hebben we de paarden thuis. Ik vind dit fijn omdat je er altijd zo heen kunt. Wat hebben jullie en wat zijn jullie ervaringen hierin
Laatst bijgewerkt door janinetjjj op 01-12-05 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:35

Voordeel is inderdaad dat je wanneer jij wilt dekens kunt wisselen zonder op stal te moeten blijven hangen.... net zo veel en vaak voeren als je wilt.... net zo laat komen als je wilt..... alles op je eigen "beste" manier doen , voeren, mesten, etc etc.

Nadeel is dat je echt nooit wegkunt !! Altijd moet er gevoerd worden, binnen gezet, buiten gezet, hooi gegeven etc etc. En vind maar eens iemand die dat wil doen voor je... Je bent meer gebonden...

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:46

nadeel van thuis vind ik ook als je je paard alleen thuis heb staan is dat niet echt leuk voor je paardje en moet er us een maatje bij. en idd wat elcamino zegt dat als je een dag weg wilt of langer je altijd "oppas" moet hebben voor je paard
nadeel van de pensionstal vind ik dat veel paarden daar echt "vergeten" worden en dus 24 uur per dag in een stal van 3 x 3 staan
voordeel van thuis je paard hebben vind ik dat je zelf baas bent idd je kan je paard zelf binnen halen wanneer jij dat wil er zijn pensionstallen waar paarden in de zomer verplicht buiten moeten blijven.
voordelen van een pensionstal vind ik dat het er gezellig is en je paard heeft allemaal vriendjes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:52

Aanvulling op het bovenstaande:

Je moet als je paard aan huis staat aan veel meer dingen denken; Zorgen dat er altijd voer is, waar sla je stro/hooi/mest op? Hoe voer je mest af? Je moet zelf je omheining onderhouden, bak slepen, uitmesten etc. Daarnaast is er ook meer kennis nodig voor het herkennen van ziektes en pijntjes, je zult dat zelf allemaal in de gaten moeten houden. Vakanties vind ik nooit zo'n probleem, vriendin gaat dat vakantie vieren in ons huis.

ratzel

Re: Pensionstal of Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:14

Ik heb jaren mijn paarden in pension gehad. Inmiddels hebben wij paarden aan huis staan. Ik wil echt nooit meer anders. Het is idd meer werk. Maar dat weegt niet op tegen alle voordelen. Nu kan ik zelf bepalen welk en hoeveel voer ik geef. Ik voer mijn paarden 6x per dag (4 x hooi 2 x biks) Dat werd in pension hooguit 4 x gedaan (2 x hooi 2x biks). Ik heb op pensionstallen gestaan waar je stoffig hooi kreeg, of net niet genoeg bodembedekking kreeg waardoor mijn paarden in een vieze stal stonden. En dan nog het geroddel en geruzie wat er soms onderling was. Nee, voor mij hoeft dat gelukkig niet meer.
Ik heb ook een veel leukere band met mijn paarden gekregen. Het is voor mij allemaal veel beter te combineren met mijn gezin. Ik hoef niet meer de deur uit om ze te zien. hMaar ik realiseer me ook dat ik de mazzel heb dat mij dit is overkomen. Dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:21

Ik heb mijn paard al mijn hele leven thuis staan en het heeft zeker voordelen, maar ook nadelen.
Voordelen:
- zelf voeren
- Zelf in de wei / bak zetten
- Altijd erheen kunnen gaan

Nadelen:
- geen sociale contacten
- geen binnenbak ter beschikking

Voor de rest zou ik het niet weten en ben ik harstikke blij dat ik mijn paard vanuit mijn slaapkamer kan zien.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:36

Ik zou absoluut niet meer terug willen naar een pensionstal ... al dat geroddel en gebep met elkaar .. bah ...doe mij maar een eigen stal met onze pensionklant die mega gezellig is .. ^^

yarrah

Re: Pensionstal of Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:58

Ik heb mijn paard op pension. En ik vind het heerlijk mijn paard staat alweer 10 jaar op dit plekje. Er word goed gevoerd, weidegang en een binnenmanege. We staan er met 10 eigenaren en we kunnen het goed met elkaar vinden.

Als ik mijn paard thuis had. Dan zou ten eerste meer paarden willen hebben. Maar al het werk van mest, hooi, stro en weideverzorging zie ik niet zo zitten. Ik werk namelijk ook nog 40 uur. Daarnaast vind ik het ook wel gezellig om contact te hebben met meer paardenmensen. Als ik de paarden thuis heb wordt dat toch een stuk minder.
De kosten van een paard thuis is ook duidelijk hoger dan eentje op pension. Ik zou wel voor kiezen als ik meer paarden zou hebben.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:25

Ik heb m'n eigen pensionstal aan huis

voordeel is dat ik altijd bij m'n paarden ben en als ik een uurtje tijd heb ergens tussendoor toch wat kan doen.
nadeel is dat je alles zelf moet onderhouden (bak slepen, mesthoop opsteken, weides uitmesten, grasmaaien, gras bemesten, weide omwissel systeem bedenken en ga zo maar door), maar dat vind ik ook wel heel leuk hoor!
En je bent inderdaad afhankelijk van anderen als je een keer weg wilt. Nu wonen mijn ouders ook hier, dus die kunnen we wel af en toe inschakelen. Maar als je op vakantie wilt moet je héél wat regelen voordat je kunt gaan boeken..

Maar ik vind het wel helemaal geweldig om m'n eigen pensionstalletje te hebben hoor!