Waarom wordt er......gegeven??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

Waarom wordt er......gegeven??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 21:12

Ik wil over een paar dingen wel eens weten waarom het gegeven word en wat het met je paard doet als je het voert.

Het gaat om:
- Gerst
- Haver
- granen
- Tarwe
- Lijnzaad
-appelazijn
-knoflookpoeder
- melasse

Mischien is het ook leuk om te zeggen of het echt werkt bij jou paarden en wat je ze allemaal extra geeft.

Careano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:13

Lijnzaad -> Goed voor de vacht.
Haver -> Geen idee, krijg hij gewoon
Knoflooksnippers -> Voor de vliegen in de zomer.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:15

Mijn paard kreeg heel eventjes appelazijn, dit omdat hij veel en veel te zwaar is. Hij mag niet meer intensief bewegen en aan de longe is ook uit den boze. Krijgt al haast niets te eten ( lees alleen wortels en een handje onderhoudsbrok voor het idee), dus dan een andere manier om hem wat af te laten vallen.
Helaas kregen we het er niet in bij hem en moest het via een spuit, gezien dat ook een gigaprobleem was heb ik nooit kunnen zien of het daadwerkelijk geholpen zou hebben. Wel heeft een ander paardje bij ons op stal het gehad en die is dus wel heel erg afgevallen ervan..

Knoflookchips kreeg hij ook altijd, dit om te zuiveren en uiteraard tegen vliegen etc.

Barvrouwke

Re: Waarom wordt er......gegeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:19

florislover schreef:
Ik wil over een paar dingen wel eens weten waarom het gegeven word en wat het met je paard doet als je het voert.

Het gaat om:
- Gerst --> kweet niet meer.
- Haver -->Glans en engergie
- granen --> dat is haver en gerst en tarwe bijv..
- Tarwe --> kweet niet meer
- Lijnzaad --> voor de glans
-appelazijn --> helpt met afbreken vetzuren
-knoflookpoeder --> werkt bloedzuiverend
- melasse --> smakelijk

Mischien is het ook leuk om te zeggen of het echt werkt bij jou paarden en wat je ze allemaal extra geeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:21

florislover schreef:

Het gaat om:
- Gerst
- Haver
- granen
- Tarwe
- Lijnzaad
-appelazijn
-knoflookpoeder
- melasse

Granen zijn voor de energie, alleen tarwe wordt geloof ik nooit aan paarden gevoerd.
Lijnzaad is voor de darmfunctie. Niet te vaak geven, want het laagje dat het in de darmen maakt belemmerd de opname van vit.&min.
appelazijn is voor de doorbloeding, maar niet goed in grote hoeveelheden.
knoflook kan een bepaalde vorm van bloedarmoede veroorzaken en is niet goed voor paarden. Hoewel knoflook goed is voor mensen is dit voor paarden niet het geval. Alle leden van de uienfamilie zijn trouwens slecht voor paarden.
melasse zit in veel brokjes en muesli en vaak in de lucerne tegen het stof.

Ik voer geen van deze dingen. Alleen de melasse omdat ik iets lucerne voer.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:25

Kijk anders eens op www.paardendrogist.nl Daar kun je veel info vinden over bijvoorbeeld appelazijn, knoflook, lijnzaad, enz.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:36

Ik gaf mijn toen 10 maand oude shetlandertje lijnzaadolie. omdat het al juli/augustus was en hij nog niet uit zijn winter/veulen vacht was. iedere dag borstelen hielp dus niet. heb een paar weken lijnzaadolie gebruikt. en bij mijn shets werkte het. de jaarling verloor zijn vacht goed en mijn 3 jarige glanze mooi..

P_Tries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 21:37

dank jullie.. nog meer mensen?