muilkorf tegen bijten wie heeft er ervaring mee

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

els35

muilkorf tegen bijten wie heeft er ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:39

Ik heb al een help vraag gedaan wat betreft het voorkomen van stalbijten (zie help mijn paard eet zijn stal op), maar wie heeft er een ervaring met muilkorf.
Ik ben nl echt gek aan t worden en wil mijn paard niet verkopen. Vraag dus ervaringen met muilkorf bij paarden die houtbijten of gewoon andere ervaringen hiermee.

Hoef uiteraard niet te horen hoe zielig het is, want dat vind ik ook, maar van al dat hout wordt ze ook niet beter. En dan hebben we het nog niet over het feit dat ze dan een luchtzuiger kan worden en levenslang een band of toch korf om moet.

ArabStables

Re: muilkorf tegen bijten wie heeft er ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:25

Ik ben altijd zwaar tegen muilkorven en dergelijke omdat dit niet de oorzaak van het probleem aanpakt.
Je paard verveelt zich duidelijk op stal en gaat op zoek naar eetbare dingen. Ik begrijp dat hij al het hout opeet? Ik heb hier ook een merrie staan die werkelijk ALLES aan hout opeet. Wij hebben dus overal metalen strippen op de deuren en balken zitten zodat ze van het hout afblijft en de boel er gewoon goed uit blijft zien.
Onze paarden gaan overdag lekker naar buiten en als ze al eens een dag op stal blijven krijgen ze regelmatig een plak hooi om bezig te blijven. Daarnaast kun je aan speeltjes of lik-its denken in de stal, hier hebben we van die kleine skippyballen en onze paarden mogen er graag mee spelen!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:18

Misschien kun je meer ruwvoer (geen kuil maar liefst langstengelig hooi) geven en eventueel een liksteen. Het kan zijn dat jouw paard een tekort heeft aan een bepaalde voedingsstof of een tekort aan vezels.

Als het uit verveling is zal je een ander alternatief (meer bewegen, meer ruwvoer) moeten vinden. Misschien kun je wilgentakken of fruitboomtakken aan je paard geven (berk kan geloof ik ook) zodat hij daaraan kan knagen.

Ik ken iemand die echt een dikke tak in de stal heeft opgehangen waar de paarden aan kunnen knagen. Dat vinden ze erg lekker en leuk. In de natuur eten paarden ook veel struikgewas en lange grassen met veel houtvezels, het is dus normaal gedrag.

ellepel

Re: muilkorf tegen bijten wie heeft er ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:52

ik weet misschien iets wat je nog kunt proberen:

koop een groot stuk vloerzeil, gewoon bij de Leen Bakker ofzo, dat kost haast niks.. gewoon keukenzeil ofzo he?

dat sla je aan de wanden vast, blijft schoon, paard vind het niet lekker, en kost bijna niks!!

dat zou ik denk ik eerst nog gaan proberen voor een muilkorf aan te schaffen, klopt namelijk wel dat die dieren dan heel erg ziek en gestressed kunnen worden...