Wie heeft zijn paard 'thuis' staan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Wie heeft zijn paard 'thuis' staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:02

Ik ben namelijk benieuwd wat het kost als je je paard bij je huis zet.

Wat betalen jullie voor stro en hooi?
En wat voor brokken?
En wat moet je betalen om de mest af te voeren? etc...

Sash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:08

haai, mijn ponies en paard staan thuis.
mijn ponies staan in een paddock met schuilstal en mijn paard staat in een stal die weer naast de paddock staat. alleen voor hem gebruiken we dus stro, en dan ook alleen in de winter want in de zomer staat hij gewoon ook in de paddock. maar voor kuil betalen we ongeveer 5 euro en voor hooi ongeveer 3 euro per baal. voor stro denk ik ook zoiets rond de 2/3 euro. tsja en ik denk dat je in de winter zeker wel een baal stro per week gebruikt.

dan bix is ongeveer 8 euro.

de mest is inderdaad wel een probleem. zeker als je niet in de polder woont. wij wonen namelijk wel in de polder en in de winter doen we gewoon alle mest op de mest hoop wat we dan in het najaar weer op het land van de boer uitrijden (dat mag hebben we gevraagd ) ook hadden we een tijdje een afspraak bij een manege dat we daar de mest mochten brengen voor een vast bedag per maand. want als je de mest op wil laten halen kost dat erg veel...
toch denk ik wel dat je goedkoper uit bent om je paard thuis te zetten. maar je bent wel meer tijd kkwijt want je kan nooit een dagje overslaan je moet iedere dag voeren en uitmesten etc.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:12

brokken zijn ong 8 euro per zak. Mest hebben we nauwelijks en wat we hebben verteerd vanzelf
Kuil/hooi maken we zelf waardoor dat ook wel goedkoop is

We gebruiken vlas in de stal, die 1 keer per week in de winter wordt gebruikt

Tsikala

Re: Wie heeft zijn paard 'thuis' staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:15

Havensbrok, dat is zo'n 7 a 8 euro per zak.
Hooi is ongeveer 2 euro per baal.
Stro is ongeveer 1,50 per baal.

En een volle zak brok, doe ik wel een dikke maand mee. Stro ongeveer 4 balen in de maand, heb ik wel een erg schoon paard En hooi mjah wel veel, ik denk zo'n 3 balen in de week.

Groetjes!!!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:15

ik heb mijn paarden thuis staan,
voor grote pakken stro bertalen wij 15 euro (baal 400 kilo), we gebruiken zo'n 5 of 6 pakken in de winter met 2 paarden.

verder voer ik kuil, bij de buurman betaalden we 20 euro, nu hebben we zelf kuil laten maken van lang (vogeltjesland) gras, daar betaalden we 14 euro voor. (wel zelf geschud en geharkt. laten persen en brengen)

ik voer muesli van havens (power plus oid) en betaal daarvoor 20 kilo voor 9,50. Het goedkoopst is meestal subli brok, zon 6,50 voor 25 kilo, maar muesli is gezonder voor een paard, en die ik voer is vrij geconcentreerd, hoef je dus minder van te geven, en zit geen troep in.

De mest gooien we weer over eigen land....

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:18

Mijn paarden kosten me gemiddeld ongeveer 50 euro per maand, s'winters.

Ik heb ze op vlas staan: 5 euro per pak, start is 4 pakken vlas, daarna 1 pak per 2 weken, uitmesten eens in de 3 maanden. Dus ongeveer 50 euro vlas per 3 maanden.
Kuil heb ik in die grote pakken, kosten ongeveer 35 euro per pak, daar eten mijn 6 paarden 10 dagen van, dus wat kost dat per paard: ongeveer 20 euro per maand.
Krachtvoer kost ongeveer 30 eurocent per kilo, ik heb 2 paarden die een kilo per dag eten, dus dat is 10 euro per maand per paard.

Totaal naar boven afgerond dus ongeveer 50 euro.

Mest afvoeren doe ik niet, de loonwerker rijdt dat in het voorjaar uit over het land. Kosten daarvan bedragen ongeveer 120 euro.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:22

Hmmm ... dan ben ik wel veel geld kwijt. Voor 1 paard en 1 Shet ben ik kwijt per maand: 33 euro stro, 40 euro kuilgras en dan nog hardvoer ongeveer 25 euro. Zit ik totaal toch aan de 100 euro voor 1 paard en 1 Shet.
Mest ophalen weet ik nog niet wat dat kost, doet een plaatselijk mannetje.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:40

Ik heb stro direct van het land gekocht voor 1 euro per baal. Hooi is 2 eurp per baal en kuilvoer is 20 euro per pak (1.60 hoog)
Ik gebruik 4 of 5 pakken stro per week (1 paard en twee pony's) 2,5 pak hooi en mijn paard krijgt 's avonds kuil, die doet wel 10 weken met een pak. Mest ophalen doet mijn oom dus dat kost me niks. O, ja en ik voer onderhoudsbrok dat is 5 euro per zak van 20-25 kilo (weet ik niet precies).

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:47

ok.. bedankt allemaal! Dan heb ik ongeveer een richtlijn.

Neroo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:49

Mijne staat thuis

6 euro per maand brok
in de winter 10 per maand aan hooi
krullen halen we gratis

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:55

Onzen staan thuis! Kuil komt van eigen land en mijn vader pers en wikkelt zelf. Stro kopen we maar persen we zelf. Mest voeren we zelf af over eigen land! Brok hebben we in die big boxxen dus ook niet heel duur!

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:03

Mijn 2 paarden staan ook thuis. Een half jaar (lente + zomer) staan ze op het weiland, en hebben genoeg aan dat gras. Dus dan kost het me helemaal niets (behalve da, hoefsmid, ontwormen dan) in de winter staan ze in de paddock met schuilstal en in de bak. Ik betaal 300 euro voor een halfjaar aan kuilgras. Brokken weet ik niet precies, ik doe minstens een maand met een zak in ieder geval, basisbrok. Over mest: soms rijden we het uit over het land, maar vaak wordt er in de buurt gewoon naar gevraagd, omdat ze de mest handig vinden om in de tuin te gebruiken ofzo. Ik heb daar in ieder geval ook geen kosten aan.