wel of 'geen' beweging geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blessie

wel of 'geen' beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:37

Heey..

Mijn vzpony die is best mager.. ze hebben hem laten controleren en ze was te mager.. ze moet dus dikker worden.
Ze is ook aan de diaree (niet altijd maar wel vaak).
Ze krijgt wel genoeg te eten enz. en ze krijgt trouwens ook een veulentje.
Vinden jullie dat we deze pony wel beweging moeten geven of hem nog een tijdje in de wei (of inloopstal) laten staan, of alleen ermee gaan wandelen.
de pony is ong. 2.5 jaar oud.
Bedankt voor de reacties

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:51

lekker mee wandelen als je daar plezier van hebt hoor. Zal die heus niet veel van afvallen.
Vind r overigens wel jong voor een veulen, maar daar kan jij weinig aan doen
Zorg dat ze onbeperkt ruwvoer kan eten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:53

Als je de moeite neemt om te laten controleren of ze TE mager is, waarom vraag je dan ook niet meteen advies aan de veearts?
Die diarree vind ik trouwens zorgwekkend; gezonde paarden hebben bij goed voer geen diarree.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:55

Wat is 'wel genoeg te eten' ?

Dragende en zogende merries moeten zeker ruim in het voer staan (merriebrok, en lekker veel ruwvoer. Is het dier verder ontwormd? Wanneer is ze uitgerekend voor het veulen?

Ik zou het dier lekker op de wei/paddock laten, af en toe mee gaan wandelen, en pas over een jaar gaan inrijden ofzo, als ze goed genoeg aangesterkt is.

EsmeeF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:05

Ik zou hem nu niet te fanantiek gaan berijden!
Een keer lekker een eindje met 'm gaan stappen, dat kan geen kwaad.
Dan heeft hij toch zijn beweging lekker gehad, maar valt er niet teveel meer van af. Want dat zou natuurlijk niet goed zijn he...
Ga niet TE ver met 'm lopen, maar gewoon lekker een ommetje maken. Succes!, en veel plezier met 't veulentje dat komen gaat!!

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:08

Diarree is idd zorgwekkend, Hoe gaat het ontwormen bij die merrie?
En wat is 'genoeg in het voer'?
Voor een 2,5jr is een veulen krijgen zwaardere klus dan een uitgegroeide merrie.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:21

ja, ik weet dus niet alles precies omdat het niet mijn eigen pony(tje) is.
ik vind dr ook wel jong voor een veulen. Ze is als het goed is in April uitgerekend. Ze staat dus altijd in de wei.. ze gaan meestal 2 uur (ik weet niet precies, soms wat langer soms wat korter) naar een wei waar meer gras op zit. Ze hebben geen paddock, maar wel veel weilanden. Dat inrijden kan ik zelf niet doen want daar ben ik te groot voor maar ik weet niet wie dat gaat doen de pony is trouwens heel erg braaf en het lijkt totaal niet op een 2.5 jarige ze is trouwens wel ontwormt en heel erg veel ruwvoer krijgt ze volgens mij niet (ze krijgt het wel maar niet zo veel DENK ik)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:24

charlieb0y schreef:
Ik zou hem nu niet te fanantiek gaan berijden!

Joh....

't Beestje is 2 1/2....
Inkoppertje?

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:38

haha ja.. hij is idd 2.5 dus ik rij er natuurlijk niet op maar ik ben er ook te groot voor

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:53

Ik vraag me ook af of ze wel genoeg krijgt dan en dan wel het juiste voer? Beweging is altijd goed, maar niet te fanatiek als ze geen conditie heeft.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:07

hij is nog 2.5, waar maak je je dan druk om? In de wei dat diertje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:29

Weidegang in de winter is niet voldoende, daar kan een paard niet genoeg aan eten uit halen op het moment, en zeker geen dragend paard. Wat krijgt ze nou aan krachtvoer per dag? Want dat mis ik in je verhaal... 2 uur wei met lang gras, en verder fulltime op een wei met wel wat gras maar niet veel. En maar een klein beetje ruwvoer?

Vind je het gek dat ze mager is? Ik hoop echt dat ze iig nog een halve kilo merriebrok per dag krijgt... Dat heeft ze nu wel nodig nu ze over de helft is van de dracht...

OemmiejO

Re: wel of 'geen' beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:32

heeft ze geen wormen??

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:33

Beweging is alleen maar goed voor de algemene conditie, maar rijden zou ik niet op een paard van 2,5 jaar, en wandelen kan ze zelf ook wel op het weiland waar ze nu op staat, daar hoef je je dan niet voor in te spannen. Wat hierboven al is vermeld is dat ze veel te weinig voer krijgt. Diarrhee is zorgwekkend, duidt op misschien zand in de darmen of eventueel wormen, ontwormschema ook even in de gaten houden.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:35

Ik zou gewoon lekker met hem wandelen..

En voor de rest ga ik mee wat er hierboven al is vermeld..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:35

Ga rustig met haar stukjes wandelen, als ze zometeen het veulen heeft is het een stuk gemakkelijker als ze vertrouwen in mensen heeft en makkelijk meeloopt, etc.
Ze zal wel omdat ze zelf in de groei is en een veulen moet "bouwen" extra vit.&min. nodig hebben. Daarnaast kan onbeperkt ruwvoer ook geen kwaad, dus veel hooi bijvoeren.
Verder inderdaad goed ontwormen en op tijd inenten.
Tegen de diarree kunnnen zemelen helpen, wel iets vochtig maken.