Wat is de toekomst voor dit paard..? Jullie mening gevraagd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rytje

Wat is de toekomst voor dit paard..? Jullie mening gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:22

Het paard van me zus is in omgang een super lief en braaf paard maar af en toe onder het zadel 'gevaarlijk'. Mijn zus is opzich best angstig en natuurlijk voelt haar paard dat maar dit is wat er gebeurt:
Het paard vind iets te moeilijk, te eng of wil iets zien waarvan mijn zus wil dat ze daar niet op let, dan gaat ze ineens stilstaan en weer lopen, erg gefocust op datgene wat ze graag wou zien, net alsof datgene heel eng is. Mijn zus heeft dan het gevoel dat als ze onderbreekt dat der paard dan flipt. Wat ook in de meeste gevallen het geval is want als ze dan een por geeft (met r been) of iets anders dan gooit hij haar der af of stijgert en valt achterover. (wat natuurlijk levensgevaarlijk is) Ik heb het idee dat er van het begin af aan al consequenter opgetreden moet worden al voordat het paard denkt dat iets te moeilijk, te eng of te leuk is. Misschien moet er een keer iemand goed kwaad worden maar dat zal de relatie tussen me zus en haar paard waarschijnlijk niet veranderen. Ik heb het idee dat dit paard niet geschikt is voor der omdat ze (nog) te angstig is. Ze wil alles holistisch oplossen, wat natuurlijk heel goed is, maar in dit geval misschien niet. Ik ben van mening dat ze een ander paard moet zoeken en voor dit paard een nieuwe eigenaar die wat consequenter is. (nee ze zou het dan niet te snel opgeven want ze probeert het al met 'r sinds dat ze der heb en dat is al bijna 2 jaar.) Het enige probleem is dat wij begaan zijn met onze paarden en ze natuurlijk alleen maar bij een goed huis plaatsen en is dat voor dit paard mogelijk. We willen niet dat ze door iemand gekocht word die der niet begrijpt en der maar afrost als er wat aan de hand is. Ik zou graag jullie mening hebben over wat er dus voor deze merrie, 8 jaar, 1.60, v. Youston, mooi paard, mogelijk is. En of jullie denken of misschien zelf de uitdaging aan zouden willen gaan en hoe jullie dat dan zouden doen.
We willen niet dat ze als onhandelbaar wordt gezien uiteindelijk en dan beroerd behandeld wordt of bij de slager beland.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:25

Tja, het is maar wat je met je paard wil, maar ik zou zegghen als zij zich niet meer oke voelt op dat paard en ze is wel een beetje van eht holistische, misschien ziet ze dan ook wat in NH. Dan met name parelli. Op die manier ben je erg consequent met je paard bezig en zijn vaak dit soort problemen zonder dat je het merkt opgelost in korte tijd.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:27

als ze het paard wil houden zou ik inderdaad zoals Fellor zegt heil zoeken in het holistische en parelli

Het is altijd zo dat het paard het niet hoeft te leren, de mens moet leren met het paard en diens specifieke dingen om te gaan.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:43

Ik pas ook Freestyle toe en dat gaat super. Ik denk dat als jullie haar weg willen doen dat er met wat moeite best een plekje te vinden is. Elk paard reageert anders op een andere ruiter en andersom. Mijn paard is ook niet de makkelijkste en heeft ook al zat andere mensen eraf gegooid. Maar ik ben dol op hem en zie het als een uitdaging. Succes!!

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:58

Naar Vorstenbosch, naar Arthur van Osch, tel nr 06-51269094, Heuvel 18, 5476 KG. Hij rijdt ook voor professionals de 'moeilijke' paarden aan. Klimt overal op (mét western zadel en hoofdstel) en geeft je een eerlijke mening, ook als het probleem bij jou ligt. Wel eerst laten checken door een veearts, want als de merrie een medisch probleem heeft, moet dat eerst opgelost worden.
Zegt hij dat het echt niet te doen is, dan kun je het beestje beter weg doen voor de dood, voordat iemand er een ongeluk mee krijgt.
Overigens, dit wordt allemaal zonder dwangmiddelen gedaan.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:02

Je zou ook eens een telepatisch consult kunnen proberen, bijv. via Vera hier op bokt. Ze komt echt met heel veel info die ze niet kan weten. Je kan haar vragen stellen die ze aan je paard vraagt; wellicht wordt je daar al een hoop wijzer van over wat de oorzaak is!

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:06

ik zou het ook via de NH manier proberen, heb namelijk hetzelfde aan de hand gehad, kon er ook niets meer mee aanvangen en kreeg bang van hem, en nu met de NH bezig te zijn, is ons vertrouwen veel beter, en kan ik wel terug goed rijden, zonder gebok of gesteiger. hij is er ook veel rustiger en braver van geworden. Echt een heel ander paard.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:15

Ik zou het paard wegbrengen naar een prof die (evt. op NH-manier) met het paard traint en je zus begeleidt ermee. Dan kan ze over een tijd weer zelf met het paard werken.

Jira

Re: Wat is de toekomst voor dit paard..? Jullie mening gevra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:23

Iedereen begint meteen over N-H en freestyle ed. te roepen.Niets mis mee hoor,maar ik denk dat je ook al een heel eind komt met een ruiter/amazone die gewoon weet waar ie mee bezig is en al vaker zgn probleempaarden heeft gereden/gecorrigeerd.
Ik heb een tijdje terug ook voor iemand een paard gereden,het was de slager of naar mij.Ik hbe het dus geprobeerd met die merrie,en binnen 2 maanden had ik haar weer normaal aan het lopen.Gewoon nuchter verstand gebruiken.Er is niet 1 manier van omgaan met paarden/probleempaarden.Bij de een helpt een keer echt een goed pak op hun donder,bij de ander werkt dit juist averechts en wordt blind van angst.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:33

bovenstaand bericht is van mij.Snap echt niet hoe dat op die naam is gezet en dat onderschrift wat erbij staat heb ik ook nog nooit van mijn leven getypt!!

*edit*

Iedereen begint meteen over N-H en freestyle ed. te roepen.Niets mis mee hoor,maar ik denk dat je ook al een heel eind komt met een ruiter/amazone die gewoon weet waar ie mee bezig is en al vaker zgn probleempaarden heeft gereden/gecorrigeerd.
Ik heb een tijdje terug ook voor iemand een paard gereden,het was de slager of naar mij.Ik hbe het dus geprobeerd met die merrie,en binnen 2 maanden had ik haar weer normaal aan het lopen.Gewoon nuchter verstand gebruiken.Er is niet 1 manier van omgaan met paarden/probleempaarden.Bij de een helpt een keer echt een goed pak op hun donder,bij de ander werkt dit juist averechts en wordt blind van angst.
Laatst bijgewerkt door QueJira op 30-11-05 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:37

Ik ben het er niet mee eens, ik heb mijn paard 5 jaar, hebben ze toen ook op zen donder zitten geven, en na een tijd was er niets mee aan te vangen, maar ieder paard is anders. dus hangt er net vanaf. Maar je kunt zo een 'probleempaard' verkopen, zullen wel mensen zijn die een uitdaging verkopen, maar zou het toch nog een laatste kans geven.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:48

waar ben je het niet mee eens??

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:49

paarden op hun donder geven, maar dat is ieder zen manier van rijden, en elk paard reageert anders. mss dat bij jouw paard hielp, bij mijne dus niet

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:52

hebben jullie hem verzekerd?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:47

Zo te horen is je zus niet 'streng' genoeg voor haar paard.Probeer jij anders er eens op te rijden,hoe reageert hij dan?
Mijn vzpaard was ook zo,stond bekend als de agressiefste van de stal(was toen nog een manègepaard),IEDEREEN viel eraf.
Sinds dat ik en de eigenaar in zijn leven zijn gekomen is hij erg veel veranderd,kan nu zelfs groepsgalop doen(wat ik eerst niet kon,was te wild),ok,hij is wel het enigste paard van de manège dat niet de douche in gaat maar daar werken we aan

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:51

Issake schreef:
paarden op hun donder geven, maar dat is ieder zen manier van rijden, en elk paard reageert anders. mss dat bij jouw paard hielp, bij mijne dus niet

ik denk dat er niks mis mee is een paard een keer op zijn donder te geven,je hebt respect voor je paard maar tot zo ver en niet veder,als die van mij nooit op zijn donder kreeg dan was ze nou helemaal onhandelbaar.
lijkt me dat het paard van je zus gewoon geen respect voor haar heeft,lijkt me als ze hem echt wil houden,dat ze er dan profecionele hulp bij moet halen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:05

weet je wat het is, het paard hoeft het niet te leren............ de ruiter moet het leren.

Ik kan zo een paard hier hebben en dan heb ik hem binnen een week helemaal in het gareel, zal die bij baasje ook een week lang in het gareel zijn......... en dan begint het lieve liedje weer van voren af aan......... Baasje moet leren met DIT paard om te gaan

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:15

Op welke manier je het ook oplost het gaat dnek ik oom een paar hele eenvoudige principes. Respect vopor het paard maar ook moet het paard respect voor de ruiter hebben.
Dit dwing je niet af dit verdien je, maar wel dood concequent te zijn.

Een paard moet weten waar het aan toe is voor het tot vertrouwen komt. Darvoro hoef je niet te slaan of weet ik wat maar daarvoor meot je wel duidelijk zijn.

Wat niet mag mag niet punt uit.
Steigeren mag niet, dsu zoek ej een oplossing die bij je past het ene paard heeft een tik nodig de ander kan ej aan het werk zetten etc.

door een ander laten opkanppen dat zal denk ik ook tijdelijk maar resultaat geven. Door samen met ruiter en paard het probleem te vatten en de jusite oplossing te zoeken kom je er meestal wel vanaf. Vraag er gerust hulp bij en de een voelt zich fijn bij een NH methode en de ander voelt zich prettig om rijtechnisch aan de bak te gaan, de ander zoekt het in dominant gedrag, en jawel het is af en toe best raadzaam om een paard even een tik te geven als het ronduit ongehoorzaam is.

Doel is om paard en ruiter beide goed in hun vel te krijgen en weer vertrouwen te krigjen.
Immers een ruiter die zijn paard niet meer vertrouwd , kan van dit paard niet verwachten dat het de ruiter wel vertrouwt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:31

Ik heb het vroeger ook gehad, paardje was jong, ik was jong en haar "gekke" dingen kon ik niet oplossen, kon er niet doorheen rijden zonder dat ze flipte en ik er dus af lag

Mijn paardje is toen even door iemand anders bereden, iemand die iig bleef zitten en ervaring had met dit soort paarden.
Daarna heeft ze mij en mijn paard samen begeleidt, doorgegeven hoe zij rijdt en dingen oplost op dat soort momenten en vooral dat laatste heeft mij heel erg geholpen.

Zoals Kiwiko al zegt kan je je paard wel door iemand anders netjes laten berijden maar dan moet je het zelf ook nog kunnen.

Holistisch is IMO geen probleem, je moet er alleen niet te ver in door zweven en met beide benen op de grond blijven, ken genoeg mensen die het op die manier doen maar afentoe toch ook weleens gewoon ruzie met hun paardje hebben.

Alwiene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:50

Ik denk dat het moeilijkste in deze situatie de angst van de ruiter is. Zij heeft al veel met het paard meegemaakt en is nu angstig zoals ik het begrijp. Het is vreselijk moeilijk om als angstige ruiter een paard waar je bang van bent te heropvoeden/aan te pakken.

Ik ben zelf een angstige ruiter en heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik kocht het paard braaf, maar langzaamaan ging het mis en toen ze alleen nog maar een brok spanning was en begon te steigeren en ik haar ook nog iemand anders er af heb zien gooien hield het voor mij op. Te veel angst.

Ik heb haar vrij lang aangehouden, wilde haar eigenlijk niet verkopen, maar wist ook dat het zo niet ging. Een vriendin/kennis van mij zocht een paard en ik heb haar gevraagd of mijn merrie niks voor haar was. Zij rijdt haar nu vijf maanden en het gaat super, het blijft een paard met gebruiksaanwijzing, maar de combi gaat geweldig. Zo goed dat ze nu besloten heeft het paard van me te kopen. Voor mij en zeker voor het paard dus gelukkig een goed einde.

Het kan dus wel, een goed plaatsje, maar het zal wel wat moeite kosten.

PS: Ik wil hier dus niet mee zeggen dat ze moet verkopen, maar geef je wel mijn mening en ervaring.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:58

Zet dat paard maar bij een consequent iemand neer die er op een eerlijke manier mee aan het werk gaat. Laat diegene vervolgens ook je zus begeleiden. Mijn vroegere instructrice deed dat heel vaak. Paard een poosje intern bij haar op stal. In eerste instantie reed zijn hem, na verloop van een paar weken reed ze hem samen met de eigenaar en na nog een paar weken ging het paard weer naar huis waarna deze gewoon eens in de week kwam lessen. Al met al was het paard meestal een maand van huis maar kon je je nadien er zelf goed mee redden en bij moeilijkheden kon je altijd bellen.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 01:18

Anne_GTI schreef:
Zet dat paard maar bij een consequent iemand neer die er op een eerlijke manier mee aan het werk gaat. Laat diegene vervolgens ook je zus begeleiden. Mijn vroegere instructrice deed dat heel vaak. Paard een poosje intern bij haar op stal. In eerste instantie reed zijn hem, na verloop van een paar weken reed ze hem samen met de eigenaar en na nog een paar weken ging het paard weer naar huis waarna deze gewoon eens in de week kwam lessen. Al met al was het paard meestal een maand van huis maar kon je je nadien er zelf goed mee redden en bij moeilijkheden kon je altijd bellen.

Helemaal mee eens, het gaat vooral om de begeleiding van je zus, er zijn trouwens ook hele goede niet paard gerichte cursussen, waarin je leert hoe je consequent gedrag kan gaan vertonen.

Rytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 11:06

Knavia schreef:
Naar Vorstenbosch, naar Arthur van Osch, tel nr 06-51269094, Heuvel 18, 5476 KG. Hij rijdt ook voor professionals de 'moeilijke' paarden aan. Klimt overal op (mét western zadel en hoofdstel) en geeft je een eerlijke mening, ook als het probleem bij jou ligt. Wel eerst laten checken door een veearts, want als de merrie een medisch probleem heeft, moet dat eerst opgelost worden.
Zegt hij dat het echt niet te doen is, dan kun je het beestje beter weg doen voor de dood, voordat iemand er een ongeluk mee krijgt.
Overigens, dit wordt allemaal zonder dwangmiddelen gedaan.

Dit zal ik zeker onthouden! En we zijn al bezig te achterhalen of ze lichamelijke klachten heeft maar een paar maanden geleden is ze bij een (paranormale) kraker geweest en die heeft 'r helemaal recht getrokken en zei dat zijn lichaam zegmaar het probleem niet was.

Kyona schreef:
Je zou ook eens een telepatisch consult kunnen proberen, bijv. via Vera hier op bokt. Ze komt echt met heel veel info die ze niet kan weten. Je kan haar vragen stellen die ze aan je paard vraagt; wellicht wordt je daar al een hoop wijzer van over wat de oorzaak is!

Me zus heeft net iemand benaderd die vlak bij ons woont die dit misschien gaat doen.

XlucienneX schreef:
hebben jullie hem verzekerd?

Ja! Maar slager is geen optie! Maar Eric Laarakker misschien, hij is dierenarts dus het wordt (gedeeltelijk) verzekerd

Blue_Star schreef:
Zo te horen is je zus niet 'streng' genoeg voor haar paard.Probeer jij anders er eens op te rijden,hoe reageert hij dan?

Ik wil het ook proberen, ik ben minder bang als m'n zus maar zij staat er niet helemaal/ helemala niet achter. Gister mocht ik er bijna op, dus ik krijg 'r misschien wel zover maar ik ben haar kleine zusje en ze neemt moeilijk dingen van mij aan, ook omdat ze alles holistisch wil doen en ik niet 100% holistisch aangelegd ben

Bedankt voor alle reacties!

qtiej_gurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:12

als ik mijn been niet gebroken had zou ik je wel willen helpen
laat idd ff iemand komen die ervaring heeft met dit zoort paarden en die je zus helpt. Het lijkt me niet zon paard waar niks meer mee te beginnen is en hem laten inslapen moet je dan ook zeker niet doen. volgens mij is hij gewoon heel schikachtig en moet hij op een eerlijke manier behandeld worden.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:39

Ik zou je paard naar een africhtings stal brengen waar ze je paard dit afleren en daarna jou zus blijven begelijden zodat het niet weer terug komt maar je zus weet hoe ze dit moet oplossen.

krijgt ze wel les? dat er gezegt word wat ze moet doen als dit gebeurt?