Wel of geen gelpad???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bloemkooltje

Wel of geen gelpad???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:39

Ik heb een vraag over het wel of niet gebruiken van een gelpad. Ik gebruik er zelf geen (zadel past goed) maar een vriendin wil er wel eentje gana gebruiken. Nu las ik laatst in de Bit (oid) dat een gelpad niet goed is voor de paardenrug. Er stond iets in over het beklemmen van rugspieren.

Ik vroeg me af of het inderdaad slecht is om een gelpad te gebruiken. Of misschien juist goed? (Bijvoorbeeld altijd een gelpad gebruiken omdat het de druk verdeeld??)

Ben benieuwd naar jullie kennis over het fenomeen "gelpad"

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:41

Tsja ik weet het ook niet. Ik gebruikte er bij mijn merrie altijd een, zadel paste wel goed hoor, maar ze had een melanoom op haar rug dus t was meer een soort van bescherming.

Nu gebruik ik niets, zadel ligt goed geen rugproblemen. Ik denk dat het er eerder aan ligt waarom je het pad wil gebruiken dus voor welke klacht...

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:49

Op onze manege, paar jaar terug, heb nu inmiddels mijn eigen paardje, reden veel paarden met gelpads. Maar ik heb het niet voor mijn paard, zadel past goed waarom zou je er dan een gelpad onder leggen? en ik leerde toen wel op die manege dat als je er een keertje eentje onderlegt je paard dr aangewend is en niet meer zonder kan. Weet niet tot in hoeverre dat waar is..

StalGriendt

Re: Wel of geen gelpad???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:41

Ik heb altijd een gelpad tussen het dekje en het zadel liggen. Gewoon omdat ik denk dat het fijner is voor het paard, de druk wordt dan goed verdeeld.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:56

dacht dat je hem dan juist onder het dekje moest leggen?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:59

niet onder elk zadel kán een onderlegger!
ik heb er meerder geprobeerd, en toch kan het bij mij niet, de kamerbreedte is te smal, waardoor het zadel te hoog komt te liggen met een onderlegger.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:04

Mijn paard heeft er 9 jaar mee gelopen en toen ik het paard kocht is het mij ook zeer aangeraden het blijven te gebruiken. Hij heeft vrij weinig vet op zijn rug, dus dan lijkt het me wel fijn

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:20

loulou schreef:
dacht dat je hem dan juist onder het dekje moest leggen?

Nee hoor hoeft niet. Lijkt me juist niet fijn zo'n plastic ding op haar rug. Bovendien heeft mijn paard ook een hoge, uitstekende schoft en daarom lijkt een gelpad met ook fijner voor haar

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:13

Ik heb ook een gelpad. Ook omdat ie al bij mijn paard zat toen ik 'm kocht. De zadels passen goed, daar niet van, maar hij is het nu gewend. En ik ben het ook wel gewend. Het voelt niet lekker rijden zonder. Ik denk dat het geen enkel kwaad kan.

Geaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:36

Ik gebruik ook een gelpad, omdat het zadel dan beter ligt.

En heb er tot nu toe, geen problemen mee. Waarom zouden ze het uitbrengen, als het niet goed is voor je paard?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:40

Ik gebruik er principieel geen bij paarden waarvoor geen medische noodzaak bestaat iets dergelijks te gebruiken.
Een zadel moet gewoon goed passen. Als je er iets extra's tussenpropt past het niet meer. Ik kan ook niet met 3 paar sokken in mijn kantoorschoenen.

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:51

Ik ben het met Sonja eens. Als het zadel goed past, is een gelpad overbodig, en kan het door het extra's juist niet goed meer liggen.

Als je paard drukplekken of last heeft van het zadel, dan ligt het niet goed. Is opvullen of een ander zadel kopen geen optie dan kun je het gedeeltelijk oplossen met een gelpad.