HELP! Paard scheurt ervandoor tijdens longeren!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

floortje82

HELP! Paard scheurt ervandoor tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 10:01

Hallo,

Wie heeft hier een goede oplossing voor?

Ik dacht afgelopen maandag mijn verzorgpaard te gaan longeren om 'm wat beweging te geven, maar na 3 rondjes dacht meneer dat het wel welletjes was en scheurde ervandoor richting de andere kant van de bak. Met als gevolg dat het longeertouw door mijn handen schuurde en wat blaren achterliet.
Vervolgens gebeurde dit tafereel zich nog een keer.
Hoe kan ik dit probleem verhelpen zonder dat het een soort spelletje voor mijn verzorgpaard wordt? Heeft iemand goed tips? ik zou er errrrg blij mee zijn !

Groetjes floor

elmiran

Re: HELP! Paard scheurt ervandoor tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:04

de bak afzetten...zodat ie niet de hele bak meer door kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:53

Idd de bak afzetten, en wat voor materiaal gebruik je nu voor het longeren? Hoofdstel, en dan op welke manier bevestigen, of een kaptoom?

Verder handschoenen aan, en onder het rijden en/of wandelen ook met stemcommando's werken zodat ie die beter kent en respecteert. Is het paard verder al vaker gelongeerd? Weet hij dus wat er van hem verwacht wordt?

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:08

dubbele longewerk wil ook wel eens helpen maar idd zou de bak afzetten het allerbest zijn, denk dat je verzorgpaard door heeft dat ie op deze manier onder het werk uitkan

succes in iedergeval!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:19

Als je een kaptoom gebruikt en de longe zit aan de ring bovenop de neus, trek je zijn hoofd om mocht hij van je wegrennen en dan kan hij dus niet verder. Kaptoom gebruiken dus (wel goed strak vastzetten, niet als een soort halster gebruiken). Verder is longeren te leren. Het is een techniek, het gaat niet vanzelf.
Bij een sterk paard kun je eerst de longe achter je rug om nemen om je eigen gewicht ook erin te hebben. Helpt soms. Verder moet je de rest van de longe heen en weer door je hand hebben en niet in lussen die ineens kunnen aantrekken en om hand kunnen raken. Het uiteinde van de longe houd je in je andere hand. Als je paard toch aan de kletter gaat, laat je de lijn die dubbel zit los en heb je hem alleen bij de lus aan het uiteinde. Dan trekt hij de lijn in elk geval niet door je hand. Nu moet je proberen paard met een ruk om te trekken. Maar beter is meteen in te grijpen bij de eerste merkbare versnelling van het paard. Meteen een flinke ruk zodat het hoofd naar je toe getrokken wordt. Zo kan hij niet weg van je.

floortje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 12:49

een kaptoom heb ik niet in bezit, maar hoe je voorstelt om inderdaad de lijn anders vast te houden, ga ikook eens proberen. Ik gebruik nu een hoofdstel, al werkte dat ook niet echt de afgelopen keer. Hij is al wel eens gelongeerd maar met hetzelfde resultaat als wat ik heb gehad, wegrennen. Ik weet niet of het afzetten van de bak een optie is, ik heb namelijk geen goed materiaal om het mee af te zetten, wellicht een lang touw?
In ieder geval erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga het vrijdag nog eens proberen! ; )

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:57

je kunt de bak afzetten met hindernisstaanders en daar de balk overheen leggen, heb je die niet ga dan niet met touw aan de gang want dat kan lelijke snijwonden veroorzaken beter kun je dan van dat rood/witte afzetlint gebruiken en probeer je pony eens bij te zetten zodat hij minder snel weg kan lopen.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:59

bak afzetten doen wij met een paar prikpaaltjes en een stuk stroomdraad, het hoeft niet geweldig te zijn, ze hebben snel door dat ze niet weg kunnen

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:02

hoofdstel omdoen, handschoenen aan doen, zet je schrap en pak hem goed aan, is het grondwerk niet goed, of gaat die vervelend doen.
krijg je onder het zadel ook problemen en niks afzetten want als die gaat, gaat die toch en gebeuren er ongelukken

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:05

in iedergaval longeren met handschoenen aan dat scheelt je de blaren.

en verder blijfen oefenen en concequent zijn en als hij weg rent opnieuw weer aan het werk zetten.

Ik weet niet of je het paard bijzet aan de longen amar soms worden ze daar gehoorzamer van.

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:31

Hoe maak je de longeerlijn vast? Als je hem door de bitringen doet heb je niet zo veel grip. Ik doe altijd de longerlijn door 1 ring, dan omhoog over het hoofd en klik m aan de andere kant vast. (je moet dit wel omwisselen als je andersom wilt longeren) Zo heb je best veel te zeggen omdat de druk boven de nek komt en op het bit... zonder dat deze verschuift. Kijk ook altijd tijdens het longeren in het oog van het paard en maak een driehoek tussen je zweep en longeerlijn.