meerdere paarden peesblessure op 1 stal???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

meerdere paarden peesblessure op 1 stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:42

Nu vraag ik me af hoe dat kan komen.

op stal staan 4 of 5 paarden met een peesblessure,
1tje dermate ernstig dat als er over 6 weken niet genoeg verbetering is het paard weg zal moeten.
2 met precies dezelfde peesblessure die over 2 weken weer rustig aan mogen beginnen
1tje waarbij de kans groot is dat springen nooit meer aan de orde zal zijn
3 pony's die nog gescanned moeten worden aankomende week.

Dan staat er 1tje met een dik achterbeen (geen peesblessure) 1tje die goed kreupel is van de zware mok. maar daar gaat het eigenlijk nu niet over.

Nu vraag ik me dus af, hoe kan dat? Mensen doen in mijn ogen geen gekke dingen met de paarden, degene waarvan het paard een enstige peesblessure heeft is zowiezo al voorzichtig, springt weinig (40cm) tot niet. Rijdt recreatief in de bossen, rustig, en rijd verder binnen wat dressuur.

Zou het aan de bodem van de rijhal kunnen liggen of aan de smid?
Of gewoon dikke pech dat er zoveel staan met een peesblessure (al lijkt mij dat sterk)

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:46

Ik denk gewoon toeval. Het kan ook door de bodem komen. Wat voor bodem hebben jullie in de bak? En gaan ze ook de wei in? Hoe ziet die eruit?
Hebben jullie allemaal dezelfde smid? Dat kan ook invloed hebben.

X__Hardc0re_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:29

gaat der wel begelijding mee als ze naar buiten gaan want ze kunne wel zeggen ddat ze rustig doen maar wie weet mijn eigen verzorgpaard had ook peesblesure maar ja dat heeft bijna 2 jaar geduurd dus ik denk dat je die 6 weekies wel kan vergeten

Germatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:32

volgens mij hebben ze het hier over eigen paarden, die hoeven over het algemeen geen begeleiding mee
Maar het is toch wel vrij toevallig. Ik zou toch ook gaan denken aan de dingen die pasha opnoemd.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:35

ik zou idd ook aan bodem en smid gaan denken.
het zijn er wel veel om toeval te zijn vind ik eigenlijk...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:36

bodem in de rijhal is slecht, zo hard dat je de paarden binnen door dubbele beglazing kunt horen galopperen, als de bak bewerkt is (1x in de zoveel tijd) hoor je niets binnen en is hij fijn te rijden.

Ik weet 100% zeker dat die dieren niet afgerakt worden in het bos.

Van de wei komt het ook bijna 100% zeker niet, want de afgelopen 2 weken is er niets op de wei geweest.

Inderdaad hebben al deze paarden wel dezelfde smid. (gelukkig ik een ander )

Mij lijkt het stug dat dit toeval is, zoveel paarden tegelijk.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:43

Kan heel goed door de bodem komen hoor als jij zegt dat die keihard is is voor de paarden natuurlijk niet al te fijn voor de beentjes.

EEFIETJE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:44

ja dan zou ik gewoon aan de eigenaar vragen of ze de bak wat vaker slepen ....
zoveel moeite is het niet
enne lekker jou andere smid houden .......... pff
en miss kan je die andere mensen stille hints geven om ook een andere smid te nemen?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:46

Ja dan zou je denken dat het iets met de smid te maken heeft (wie ?? per pb ??) maar in combinatie met die harde bak opzich geen gek idee.

Maar pech komt nooit alleen.... Mijne staat te revalideren van een peesblessure, een heeft hele zware koliek gehad (blij dat ie nog leeft !!) een heeft door een of andere bacterie zijn rug helemaal open liggen, de laatste heeft vreselijke pijn in zijn spieren. Nu allemaal actueel en is een maand of 2 geleden allemaal begonnen.

Natuurlijk wel allemaal verschillende klachten, maar toch.

rockey

Re: meerdere paarden peesblessure op 1 stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:58

wat als eerste in mij opkwam was dat die bak bij jullie gruwelijk hard is en misschien de smid? weet niet welke daar komt.

maar timmetje heeft adje als smid, dus jij hoeft je geen zorgen te maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:00

Ik heb deze smid al bijna een jaar geleden afgezworen.
Iedere keer als Times naar de smid was geweest stond ze 2 of 3 dagen kreupel. Vorig jaar met kerst zelfs zo erg dat mijn instructeur dacht dat ie voor aan 2 kanten peesblessure had. toen ik vertelde dat ie naar de smid geweest was zei hij meteen van nooitnooit meer heengaan.

Als bij ons de bak getrokken word rijden ze er met een of andere cultivator (?) doorheen waardoor die loei en loei zwaar wordt!!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:04

Staan ze soms allemaal veel op stal (22-23 uur)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:11

staan allemaal z'n 21 uur per dag op stal.

Maar ook dat kan niet de reden zijn in mijn ogen. Het lijkt me eerder schadelijk ze nu op de zeiknatte gladde grond te zetten en waar ze dan goed gek doen.

Idd Maud, jij weet hoe de bodem is, en dan is ie met de wedstrijd nog zacht!! De kleine hal is wel fijn, de bodem is daar niet te hard en veert goed. Maar de grote hal wordt helemaal aangestamd.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:16

Kan heel goed door de smid komen dus. Als hij ze niet recht op ijzers zet, krijg je verkeerde belasting. In combinatie met de harde bodem van de bak is een peesblessure niet zo toevallig.
Hoe beslaat hij ze? Te kort, te kleine ijzers misschien? Een smid bij mij in de buurt presteerde het laatst om een paard met maatje 3 rond te laten lopen op een maatje 2....Tja, dat gaat mis natuurlijk. Gelukkig heb ik zelf een hele goede smid. (Heb ook als 1 van weinigen op stal een andere smid Nadat de vorige smid mijn vorige paard verprutst had. Die stond ook te revalideren van een zeer ernstige peesblessure)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:19

Wat ie doet, ik heb geen idee, Times had ie in 6 maaden even recht op de voeten gezet, nou daar konden de beentjes dus niet tegen, en mijn nieuwe smid zij meteen, welke prutser heeft hieraan gezeten??? Gelukkig was het bij times niet zo erg.

Ik ga straks is even met de veearts bellen en kijken wat die zegt, wat voor reden die kan geven voor die vele blessures

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:23

een te harde bak zorgt eerder voor bot en gewrichtsproblemen als voor peesblessures, maar als ie gecultiveerd is ( dan word er ik geloof 30 tot 40 cm flink doorgetrokken en "door elkaar gemixt " ( een cultivator mixt het zand en trekt m door )
dan is de bak veels te zwaar en dat kan dus wel degelijk die pesproblemen opleveren. een slechte smid.. sja is moeilijk te zeggen of het daardoor komt, een slechte smid kan de hoeven te scheef kappen, zodat er teveel druk op de pezen komt, of juist te kort in de verzenen, maar als dit het geval is, dan zou die smid allang minder klanten moeten hebben denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:25

nee joh, heel de manege wordt gedaan door die smid, en als de eigenaar dat doet dan lopen al die geile huisvrouwen er natuurlijk blind achteraan

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:31

whahaha is het zo erg vonneke

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:34

Dat is toch overal zo:P

Iedere man die in de paarden zit is voor veel vrouwen toch uberintressant.

Zal straks is met Moergestel bellen, kijken wat die zegt.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:37

ik blijf het topic volgen, ben benieuwd wat moergestel ervan zegt !

ik ken genoeg paardenmannen, maar vind er maar weinig echt interessant

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:41

en die vast en zeker helemaal niet.

Ik weet niet mijn hoofd blijft toch zeggen dat de combinatie smid/harde bak niet goed is voor de benen

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:18

ja klopt, maar meestal zorgt juist een te mulle grond voor peesproblemen, en een te harde voor gewrichtsproblemen

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:23

vonneke schreef:
Wat ie doet, ik heb geen idee, Times had ie in 6 maaden even recht op de voeten gezet, nou daar konden de beentjes dus niet tegen, en mijn nieuwe smid zij meteen, welke prutser heeft hieraan gezeten??? Gelukkig was het bij times niet zo erg.

Ik ga straks is even met de veearts bellen en kijken wat die zegt, wat voor reden die kan geven voor die vele blessures

Als een smid heel snel de stand van de voeten veranderd kan dat idd peesblessures opleveren.

Jij blij dat je een andere smid hebt.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:27

Toevallig een week of 2 geleden had ik ,,onze,,huisfysio op stal voor de paarden.Het was haar opgevallen dat ,toen het koude weer begon, er meer paarden met peesblessures waren.Kan dus ook nog een oorzaak zijn in combinatie met de harde bodem.

boemel

Re: meerdere paarden peesblessure op 1 stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:38

Normaal gesproken zorgt een te mulle bodem sneller voor peesproblemen en een te harde bodem voor gewrichtsproblemen.

Een slechte smid kan heel veel schade aanrichten. Ik zou het probleem in 1e instantie daar zoeken.