help, mijn paard eet zijn stal op

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

els35

help, mijn paard eet zijn stal op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 07:02

Ik heb een paard in een uitloopstal (stal en paddock dag en nacht), met de hele dag mogelijkheid tot eten van hooi.

Toch bijt ze constant aan haar stal. Ik word er echt gek van.

Voederbal, likstenen, jolibal, hooi, insmeren van stallen (met allerlei middeltjes) geprobeerd, maar ze blijft doorgaan.

Wie heeft er ervaring met carboleum?
Wie heeft een andere gouden tip?
Ik zie nu alleen maar de mogelijkheid tot een antibijtkap, maar ja, dat is ook zo wat.

Hoop op heel veel reacties, vast bedankt.

ellepel

Re: help, mijn paard eet zijn stal op

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:48

heb je al ijzeren stripjs geprobeerd?
dat werkt vaak ook heel goed.
verder het geven van zeewier mocht ze het doen uit tekorten van eventuele vitamines helpt heel goed.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 07:51

ze eet ook midden op grote vlakken, ze zet er gewoon haar tanden in, dan moet ik een ijzeren box maken (achteraf was dat het beste geweest). Zeewier geef ik ook.
toch bedankt voor het meedenken

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:53

letterlijk of figguurlijk bedoelt ?
ksnap wat je bedoelt en vreed genoeg doet geen enkel paard het bij ons op stal want wij hebben geen boxen waar je echt lkkr ik kan bijten maar soms doen ze het ook uit vervelling of hij trek
je kan hem als op vulling mischien wat pulp geven dat help ook tegen de stalleegvreeten;)

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 07:56

ze kan de hele dag hooi eten, dus heeft een volle maag, het is puur verveling en aangeleerd gedrag. Het is begonnen bij het wisselen, en nu heeft ze het ontdekt. En het is echt waar , ze bijt echt in het midden. T zijn blijkbaar erg lekkere stallen.
Ik kan het zelf ook bijna niet geloven

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:13

Cayenne peper opsmeren. Niet het allervriendelijkste middel, maar wij hebben een kribbebijter ermee van het bijten af gekregen. Het was maar één keer nodig. Geef toe we hadden direkt spijt in eerste instantie, want het bleek echt een 'paardenmiddel', maar in tweede instantie waren we dik tevreden omdat ze het nooit meer gedaan heeft daarna.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:17

hoi

Mijn paard deed dat ook ik heb er via via gasolie opgesmeerd (Waar vrachtwagens op rijden) ze heeft het nooit meer gedaan

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:33

Sjafrane schreef:
hoi

Mijn paard deed dat ook ik heb er via via gasolie opgesmeerd (Waar vrachtwagens op rijden) ze heeft het nooit meer gedaan

Gasolie? Lijkt me niet erg vriendelijk voor het paard

Hier hetzelfde probleem Amo staat dag en nacht op de uitloop met schuilstal, en vreet ook al het hout op. Niets helpt, alle middeltjes geprobeerd.

klavertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:04

Misschien een vies verhaal , maar het hout insmeren ( geur ) met de eigen drollen van het paard. Die van mij is daar heel vies van !

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:45

nicole35 schreef:
Ik heb een paard in een uitloopstal (stal en paddock dag en nacht), met de hele dag mogelijkheid tot eten van hooi.

Toch bijt ze constant aan haar stal. Ik word er echt gek van.

Voederbal, likstenen, jolibal, hooi, insmeren van stallen (met allerlei middeltjes) geprobeerd, maar ze blijft doorgaan.

Wie heeft er ervaring met carboleum?
Wie heeft een andere gouden tip?
Ik zie nu alleen maar de mogelijkheid tot een antibijtkap, maar ja, dat is ook zo wat.

Hoop op heel veel reacties, vast bedankt.

carboleum is niet meer te koop, alleen bruine, groene of rode goedjes die er op lijken.
Staat je paard trouwens alleen of met een groepje? Anders kan het ook nog zo zijn dat het gezelschap van een Shet ofzo haar wat afleidt. En takken in de paddock om aan te knagen is misschien ook een idee. Ik geloof dat wilgentakken of fruitboomtakken wel goed zijn maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:50

Carboleum is wel slecht spul volgens mij! Van die lucht alleen al wordt je knetter-stoned! (tijdje terug mee geschilderd)

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:54

Van een pruimenboom of een perenboom takken in het paddock leggen.. Misschien gaat ze daar dan aan knagen?

els35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:12

takken, boomstronk en een shet aanwezig.

Dat gasolie verhaal of die carboleum lijken mij de beste optie, oke, die drollen slagen volgens mij ook

Vraagje, wat doet dat gasolie en carboleum met het hout? en wat na een stortbui?
graag wat meer info, vast bedankt

els35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:16

oh ennuhhh ze beet zelfs door de sambal heen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:22

carboleum hebben wij wel gebruikt. (we hebben nog een halve pot staan.
Het doet verder niks met je paard os met je stal.
Alleen zou k het wel smeren op een droge dag want anders duurd het best lang dat het intrekt en de vorige keer was de stal dus nog vochtig toen mijn paard er weer op ging.
Ze heeft toen wat op haar borstkast gekregen en dat ging irriteren. (heb t meteen er af gewassen toen ik het zag hoor)
Verder word het hout iets donkerder, maar na een paar dagen zag je dat ok niet meer.
Het hielp wel, (mijn paard eet namelijk alles) mijn paard eet zo dus ook zand, zaagsel en z'n stro op in een nacht.
Ik zorg ook altijd voor veeeel hooi, maar soms helpt dat niet.
Maar goed van de stal blijft ze af.

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 07:21

daantjuhhhh, je hebt me een mailtje gestuurd, maar er zat geen tekst in??
Ben benieuwd, zou je het nogmaals willen proberen, of anders hier

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:21

waar ik de paarden doe vrat er ook 1 de stal op, daar hebben ze er een stroomdraadje langsheen gedaan zodat ze er niet meer bijkan

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:30

Paarden zijn gek op het eten van hout (doen ze in het wild ook om hun tanden in conditie te houden). Je kunt dus wel allerlei vieze middeltjes op de stal smeren, maar probeer eens takken e.d. op het land te leggen.
Wij geven het paard hooi, biks enz. maar hier slijten de tanden niet van. Misschien heeft ze last van haken op haar kiezen en probeert ze het zo zelf weg te halen.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:46

Wij kregen als tip Cresil oplossing erop spuiten. Dat werkte dus niet... Toen het een keer heel vies weer was heb ik er modder uit de wei op gesmeerd, en van die plekken is ze toen afgebleven! De blubber droogde heel goed op en zit er nu nog steeds. Ze zal nog weleens aan een ander plekje beginnen maar die stukjes stal blijven dus gespaard