meststoffenwetgeving; gaat dat geld kosten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

meststoffenwetgeving; gaat dat geld kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:29

wie weet of de nieuwe meststoffenwet tot extra kosten gaat leiden?
Op internet zie ik wel wat opmerkingen dat het voor de meeste paardenbedrijven geen problemen zal geven. Hooguit wat administratie.

Mijn stalhouder heeft min of meer aangekondigd dat als die nieuwe wet er komt, het voor hem duurder wordt en dus de stalling omhoog gaat.
Hij heeft een akkerbouwbedrijf met weidegrond voor de paarden. Hij heeft ca 14 pensionpaarden.

wie weet hoe het zit?? Ik wil graag weten of het terecht is, of dat het een excuus is om de stalling straks duurder te maken.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:36

Hij zal analyses moeten laten doen van z'n grond. Dat kost sowieso geld.
En het boekhouden van wat er binnenkomt aan meststoffen kost uiteraard tijd, dus ook geld.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:38

Maar is het niet zo dat hij altijd al analyses van zijn grond moet laten maken?
en op diverse sites heb ik gelezen dat het hem 2 uur aan administratie per jaar kost. Dat rechtvaardigt niet een prijsverhoging.

Moska

Re: meststoffenwetgeving; gaat dat geld kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:44

Als deze man reeds een akkerbouw bedrijf heeft dan gaat de mestboekhouding in een moeite door met de aangifte van het akkerbouwbedrijf. Als de mest afgevoerd wordt dan dient er 1x een lading gewogen en gemonsterd te worden en deze geldt dan voor de rest van de afvoer. Waarschijnlijk heeft deze man al voldoende weide/ ha. om geen heffing te hoeven betalen, maar ik ken de situatie niet natuurlijk. Grond analyses zijn niet nodig, tenzij er tekorten zijn en je wilt weten welke stoffen je moet toevoegen. Misschien dat het in totaal een paar honderd euro meer gaat kosten (vooral als het via de boekhouder gaat, ivm controle), maar in mijn ogen mag het pensiongeld niet veelomhoog gaan, misschien max. 5 euro, maar daar moet het mee ophouden.

Maar hij kan zelf waarschijnlijk wel een goede schatting maken van hoeveel extra kosten het met zich meebrengt afgezet tegen de hoeveelheid paarden en ha. die hij heeft.