binnenstaan.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snoef

binnenstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 19:17

mijn pony (new forest 1,40 27 jaar oud.) staat op het moment elke dag binnen, niet genoeg padocks en ze kan niet zo goed met andere staan, ze heeft een zeer ruime (buiten)box van ong. 6 bij 4 en genoeg frissen lucht.
Ik doe elke dag wat met haar ( wandelen, rijden, longeren, vrijheidsdresuur ga zo maar door.) en ze staat onder het mesten en opruimen ( +/-) een uurtje buiten, is die voldoende??

groetjes lianne

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:29

Ik vind van niet. Ik vind dat je paard zeker overdag zo lang mogelijk buiten moet blijven. dus bv. van 8 tot 6 ofsow. Hele dagen lijkt me voor een paard veel fijner maar sommige paarden kunnen niet goed tegen de kou (ookal hebben ze een schuilstal). Het is maar wat je zelf vind, maar ik vind het zielig.
maakt niet uit als je iedere dag rijd want dan staat hij tog nog bijna 23 uur per dag op stal en kan dus niet normaal lopen zoals hij in het wild zou doen en heb je ook meer kans op verveling...
dit heb ik op www.paardnatuurlijk.nl gevonden:
Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden:

60% eten -- Al lopend, dagelijks zo'n 30 Kilometer
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

En dit is wat een "stalpaard" doet:

47% eten -- Stilstaand
40% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex

maar zoals ik het al zij , het is maar wat je zelf het beste vind...

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:32

Ik vind dat het wel kan hoor.
Niet iedereen beschikt over die luxe dat de paarden altijd in een paddock of wei kunnen staan.

En als je paard er iedere dag ff uit komt, is altijd beter dan niks. Meer zou beter zijn ja, daar sluit ik me bij aan.

Maar wat niet kan, kan niet

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:33

En de stal is ruim zat, dus ik vind het ook geen ramp.

_Dunja_

Re: binnenstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:38

Bij de manege hier staan de paarden in de winter de hele dag en nacht op stal en komen er alleen uit als de eigenaar dat zelf regelt.
Dus er zijn zat mensen die hier genoegen mee nemen.

Ik zelf vind het zielig, ik vind ook dat een paard minimaal een uurtje of 3 a 4 per dag buiten moet komen.

Maar goed het is maar hoe je jezelf daarbij voelt denk ik.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:41

Het zou beter zijn als jouw pony ook elke dag een paar uur in de paddock kon staan. Vooral een oudere pony wordt eerder stijf als hij niet genoeg beweging krijgt.

Maar op zich kan dit wel. Er zijn wel paarden die slechter af zijn en alleen buiten de box komen als ze gereden worden. Jouw pony komt in ieder geval 2 x per dag zijn box uit 1x een uur bij het uitmesten en 1x als jij er wat mee gaat doen. Gelukkig heeft ze ook nog een vrij grote box. Dus je hoeft je niet echt zorgen te maken. Maar echt ideaal is de situatie ook niet.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 21:21

nee ik baal er zelf ook onwijs van, zit heelmaal me dag in te delen van ooh wle twee keer per dag naar paard, want anders komt ze er te weinig uit. ik baal er onwijs van maar als ik haar bij de rest van de paarden zet ist ook niks dan word ze de hele tijd opgejaagt en gedaan, en dat vind ze ook niet leuk..

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:23

Ik vind het op zich wel genoeg. Natuurlijk is het beter dat een paard langer buiten moet staan, maar je moet ook de faciliteiten er maar voor hebben.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:25

mijn keuze zou in ieder geval uitgaan naar minstens een halve dag buiten. Maar ja, als dat niet kan.... Valt er niet iets te regelen?

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 21:26

mischien ist goed om te vertellen dat dit pas de tweede week is binnen hiervoor heeft ze overdag op het land gestaan maar door weersomstandigheden gaat dat nu niet

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:29

Ik vind het wel netjes! je paard gaat er sochtends uit met mesten en opruimendat is +- een uur!
Dan kom jij later op de dag nog om wat met je paardje te doen.. denk dat jij hem ook wel rond een uurtje uit zijn box haalt.. prima toch voor in de winter maanden? zolang een paard zoiezo een uur per dag uit zijn box is, en in z'n box wel voldoende afleiding heeft natuurlijk.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 21:31

en als het gaat vriezen, of het land moet minder nat worden, kan ze weer naar buiten:)
we hebben twee kleine padocks en 10 paarden en met geen van alle kan ze het goed vinden om samen te staan

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:31

Tja, de mijne zullen het er ook mee moeten doen... Doe zo hard mogelijk mijn best om ze zoveel mogelijk eruit te hebben, maar wat niet kan, dat kan niet.

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:40

Ik sluit me bij Bleikja aan ..
Een paard hoort lekker buiten te lopen enz ..
Je zou het zelf ook niet fijn vinden om zo vaak op stal te staan
Ook paarden op de manege die de hele tijd op stal staan en dan wat lesjes mee moeten lopen .. Mij lijkt dat echt geen leven voor zo'n paard .. Maar dat is mijn mening

marfiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:49

niet iedereen woont in een omgeving met meters hectare land.. wij moeten blij zijn dat ze zolang mogelijk nog in de wei kunnen maar als het nat word gaan ze toch echt naar binnen omdat ze anders het land vertrappen en er in de zomer niets meer aan hebben.
en trouwens laat een wedstrijd paard niet door weer en wind buiten staan met de geschoren vachtje.. word er dan ook niet beter op.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:09

oh kijk nu wordt het anders, ze staat dus normaal wel op de wei maar door de weersomstandigheden nu niet meer.
Dan is het niet anders, en is het toch maar voor tijdelijk, als het land beter is komt ze toch weer meer buiten?
Dan vind ik deze oplossing ook best netjes!

miesie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:38

Dat ligt aan het paard ik ken zat paarden die het helemaal niet lekker vinden om heel de dag buiten te staan! Bij ons staan bijna altijd tot de knieen in het stro dus hebben ze heel de dag wat te doen en ze worden ook meerdere keren per dag gevoerd, dus ze vermaken ze echt wel! Tuurlijk is het lekker als je paarden veel naar buiten kunnen, maar als het niet anders is vind ik jouw oplossing een hele mooie!

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:41

Ikzelf vind het geen ideale situatie. Imo moeten paarden gewoon buiten kunnen lopen, maar jammer genoeg heeft niet iedereen daartoe de mogelijkheid. Als ze als het weer beter wordt weer meer buiten mag, vind ik het als tijdelijke oplossing nog best kunnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:39

Och.. dat gezemel altijd over dat paarden 24 uur buiten moeten staan word ik zo moe van. Je hebt paarden die daar helemaal niet van houden (neem een voorbeeld aan mijn paard). Deze paarden worden onrustig buiten, gaan bij het hek staan drammen, heen en weer rennen tot druipend aan toe, en eten geen moment. Doe ik mijn paard dan plezier door hem naar buiten te doen? Ik denk het niet.. Mijn paard vind 1 a 2 uurtjes op de wei leuk, maar daarna is hij het al snel zat. Bovendien, wat ik ook vaak zie, in de zomer komen die beesten er de hele dag uit, en in de winter plots niet meer, omdat de weide dat niet toelaat, is dat dan eerlijk? Het beest zijn vrijheid geven en daarna weer afnemen? Dus ja, mijn paard loopt niet de hele dag buiten!, ausch.. shoot me!

Net zoals mensen, zijn niet alle paarden hetzelfde!

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:38

vind dat je paard er voldoende uitkomt

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:05

willem komt vaak minstens een uur uit zijn box, maarkan ook zijn dat het minder is. gaatie echt niet dood van hoor. hij heeft eenbuitenbox, genoeg te zien en te eten.

denk je dat je mijn paard blij maakt met die regen.. nou niet echt hoor. gister in de paddock gezet(na 20min in de regen tehebben gestapt) en hij bleef bij het hek staan. doeikhet hek open en meneer rent naar zijn stal.. nee hij vond het leuk hoor buiten.

niet elk paard heeft een hekel aan zijn stal. toen willem van de manege was stond hij elke zondag op stal en kwam hij er helemaal niet uit.
in de zomer staatie d ehele dag op het land en dan istie blij als ik hem savonds kom halen.

dus ik vind ook datie er genoeg uitkomt. zolang je paard maar een gelukkige indruk maakt

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:58

Het is natuurlijk geen ideale situatie, maar je geeft zelf al aan dat het komt door het slechte weer. In de winter als het zo nat is kunnen nou eenmaal veel paarden niet zoveel naar buiten als dat je zou willen. Ze heeft een hele ruime box waar ze nog lekker in kan bewegen en frisse lucht heeft en dat is al best luxe als je het vergelijkt met veel andere paarden in de winter.
Je kan haar wat te spelen geven voor in haar stal zodat ze de grootte van haar stal ook gebruikt en lekker in beweging is.