Pony goed,kosten daarna te duur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Pony goed,kosten daarna te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:34

Ik heb nu een verzorgpony, maar ik zou natuurlijk graag een eigenpony willen, Van mijn vader mag ik een pony, Alleen hij vindt de kosten die daarna komen te duur. Ik mag hem goedkoop of gratis stallen bij mijn verzorgpony. Hoe duur zijn de inentingen en hoeveel betaal je voor een pony van middelgrootte voor de hoefslag?
Ik wil mijn vader hier mee overtuigen dus help me !
Bedankt..

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:41

Zonder stalling valt het wel mee, ik gok dat je met entingen, wormenkuur en smid op maandbasis nog geen 50 euro kwijt bent. Maar een pony moet ook tuig, dierenarts als ie ziek is (en dat zijn 2 dingen die flink op kunnen lopen) en voor voer etc zul je ook snel 100 euro p/m kwijt zijn (afhankelijk wat er bij je stalling inbegrepen zit). Bijkomend: wat als er een keer ruzie komt of een andere reden waarom je weg zou gaan, of moeten, bij de stal waar je verzorgppony staat? Een stalling kost al snel 200 euro en dan voer, stro etc etc er nog eens bij.

Eerlijk gezegt denk ik dat je het beter uit je hoofd kunt zetten, er komt heel wat meer bij kijken dan alleen enten en een smid. Je bent 13 dus je vader moet alles betalen voor die pony. Blijf nog een paar jaartjes bij je verzorgpony, doe ervaring op (gratis!)... Als je straks mee kunt betalen zal je vader wellicht wat minder "moeilijk" doen.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:45

ligt eraan waar je 'm zou gaan stallen hoowr..wij verhuren stalle voro 120, inclusief voer enzoo..

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:45

Weet je, ik zou ook best een eigen paard/pony willen...maar ik heb nu twee verzorgpaarden waar ik heel veel mee mag. Ik weet natuurlijk niet wat jij allemaal met je verzorgpony mag, maar als je ook mag rijden e.d. zou je daar voorlopig misschien tevreden mee kunnen zijn...ik snap heel goed hoor, dat je liever een eigen wil maar een verzorgpony is natuurlijk ook al erg leuk en daarbij ook nog eens veel goedkoper!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:46

Ik sluit me helemaal bij Sylvia aan, hou het lekker bij je verzorgpony. Toch maar ff een poging, prijzen zijn globaal, bij m'n rekeningen betaal ik gewoon, en kijk ik maar niet te veel naar de kosten...

entingen à 25 euro; 2x per jaar
wormenkuur à 10/15 euro; 4 tot 6 x per jaar
hoefsmid rondom bekappen: 30 euro (ongeveer iedere 8 weken, afhankelijk van de hoeven van de pony).
hoefsmid rondom beslaan: 75 euro.
hoefsmid alleen voor beslaan: 55 euro?

Mayraa

Re: Pony goed,kosten daarna te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:48

preciese kosten weet ik niet maar de kosten die hier genoemd zijn komen denk ik aardig in de buurt, het hangt natuurlijk ook per hoefsmid en dierenarts af.
Eerlijk gezegt zou ik als ik jou was nog een paar jaartjes lekker bij je verzorgpony's blijven

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:49

Ik sluit me ook bij iedereen aan!

Het blijft vaak niet alleen bij beslaan! Veeartsen kosten, tuigage enz.

Ik zou het lekker bij je verzorgponnies houden en een beetje doorsparen en er op terug komen wanneer je een jaar of 16-18 bent en een bijbaantje hebt. Als je nu onverwachts kosten hebt, mag je paps het neertellen en dat vind hij denk niet zo fijn!

Wat versta je trouwens onder middelgrote? Als je er binnen een jaar uitgegroeid bent is dat ook een teleurstelling!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:53

Globaal betaal je ieder jaar ongeveer de aanschafkosten van een pony 1-2 keer aan onderhoudskosten, en dan moet je geen gekke dingen hebben. Stel je pony kost 1800 euro, en je stalling kost 150 euro per maand, inclusief alles (voer, smid, inenten). Dan ben je na een jaar stalling dus 12x 150 = 1800 euro kwijt = 1x de aanschaf).
Is je pony wat goedkoper qua aanschaf (bv 1200 euro), en is je stalling duurder (bv 200 euro), dan ben je na een jaar al 2x de aanschaf kwijt.
De aanschaf van een paard is de kostenpost dus niet. Het onderhoud wel. Ik kan me goed voorstellen dat je vader dat een duur geintje vindt.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:57

dat vonden mijn ouders eerst ook...
maar nu hebben we toch een paard dicht bij huis (zowat in onze achtertuin..) en zoveel zijn de kosten niet voor mn paard,,, hoefsmid hoeft niet vaak te komen, hij heeft zwarte, stevige hoeven, slijten niet snel...

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:59

Ik betaal eens in de 8 weken 80 euro aan rondom beslaan,
45 euro voor 2x per jaar entingen..
Rond de 500 euro per jaar voor een Verzekering..
6 per jaar Wormenkuur.
Waarvan der 3 rond de 20 euro en die andere rond de 10 euro..
En alle spullen die je elke keer weer nodig hebt..

En dan moet hij/zij niet ziek worden, want dat zijn helemaal hoge kosten!!!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:26

Hoi,

Meestal is de stalling de grootste kostenpost, maar als je vader de kosten buiten de stalling al duur vind..... Ik weet niet of je vader zich er serieus in verdiept heeft en dus een reeel beeld van de kosten heeft? En bedenk ook nu kan je je pony dan eventueel goedkoop of gratis stallen. Stel dat je daar weg moet, kun je dan nog wel een goede stal vinden die je kunt betalen? Dit vind ik een heel belangrijk punt waar je eens goed over nadenken!!! Stalling kost toch vaak, afhankelijk van wat ze te bieden hebben en waar je woont €120,00 tot €250,00 per maand. Ik zal hieronder wat kosten wegzetten die ik kwijt ben aan mijn paard.

*voer: krachtvoer €6,45 per 25kg, hooi +/- €11,00 voor grote baal
*enting €15,35 + voorrijkosten €21,80
*hoefsmid (1 keer per 8 weken) €65,00 (globaal genomen = afhankelijk van wat er moet gebeuren)
*wormenkuur €13,00 per keer, zes keer per jaar
*altijd een bedrag achter de hand houden voor onverwachte dierenartskosten

Vergeet niet dat je een paard of pony vaak 'kaal' koopt, dus zonder zadel en hoofdstel en andere spullen (halster, touw, borstels, zadeldekjes, overige verzorgingsspullen). Dus deze kosten komen er dan ook bij. Reken daar al maar gauw €500,00 euro voor. Mijn zadel (wel hoge kwaliteit) alleen al kostte €1200,00 dus ga maar na.

Verder heb je het over een pony van middelgrote. Deze zijn vaak wel goedkoper dan grotere ponies, maar houd er dan wel rekening mee dat je er waarschijnlijk uit zult groeien en hem of zult moeten verkopen of dat je er dan niet meer op kan rijden!!!

Je bent nu 13, dat is vrij jong. Heb je wel genoeg tijd voor een eigen pony. Je zult er bijna elke dag naar toe moeten en je bent dan al gauw 1,5 tot 2 uur kwijt. Haal je dat met je huiswerk enzo? Wordt er op de plek waar je je pony zet voor je uitgemest en wordt je pony gevoerd en in en uit de wei gehaald? Als dit niet is zul je zeker 2 keer per dag naar je pony moeten om te voeren en om een keer uit te mesten.

Toen ik zelf zo oud was als jou wilde ik ook een eigen pony, maar mijn ouders vonden het te duur. Ik ging rijden op de manege en had een verzorgpony. Toen ik ongeveer 16 jaar was had ik het vaak druk met school, een bijbaantje en ook nog eens naar vriendinnen gaan. Dan vond ik het soms al vermoeiend om 3 keer per week naar mijn verzorgpony te gaan. Tot dat ik klaar was met studeren + bijbaantje leek het mij zelfs altijd te veel en te druk om er een eigen paard naast te hebben. Nu ben ik 22 en werk ik fulltime. Ik zit dus niet met huiswerk 's avonds en bijbaantjes op zaterdag/zondag. Pas nu heb ik een eigen paard gekocht van mijn eigen geld. Nu heb ik echt het gevoel dat mijn paard van mij is en ik heb er nu pas echt de tijd voor. Denk er dus heel goed over na of je dit dus echt nu al wilt.

Persoonlijk lijkt het me beter om het gewoon bij je verzorgpony te houden. Zo doe je meer rij- en verzorgervaring op. En je kunt kijken of het na wat jaartjes nog steeds je grote droom is om een eigen pony te hebben. Je hoort wel eens dat bij meiden van jouw leeftijd de interesses erg kunnen veranderen, dit hoeft natuurlijk bij jou niet zo te zijn maar denk er toch eens serieus over na. Zo ken ik twee gevallen waarbij de meisjes toen ze wat ouder werden liever naar vriendjes gingen dan naar hun pony. Als je straks wat ouder bent en eventueel een bijbaantje hebt en je wilt nog steeds heel erg graag een eigen pony dan kun je zelf ook wat meebetalen.

Stel dat je toch een pony krijgt wil ik je ook nog wat tips meegeven:
- maak van te voren een lijstje met wat je wilt (leeftijd, schofthoogte, geslacht, karakter, prijs ed.).
- neem iemand mee die veel verstand van paarden heeft.
- staar je niet blind op één pony, maar ga bij meerdere kijken.
- rijd zelf eens op de pony en laat iemand anders er eens op rijden.
- zorg ook dat je eens buiten mag rijden met de pony.
- laat de pony keuren door de dierenarts.
- keuren gaat vaak niet op dezelfde dag, maak hiervan gebruik en ga nog eens bij de pony kijken en rijden.

Heel veel succes en laat even weten wat je besloten hebt. Dus of je nog wat jaren wilt wachten of toch je vader wilt overhalen. Ik hoop in ieder geval dat je wat aan de tips hebt. Persoonlijk lijkt mij het beter om nog wat jaren te genieten van je verzorgpony en daarna eventueel uit te kijken naar een eigen pony.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-11-05 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:26

wrom moet ze het bij verzorgponys houden
(zoals somigen van jullie zeggen)
ze vraagt tog wat ongeveer de kosten zijn!
en als je hem gratis mag stallen dan scheelt dat al heel wat...
okej nu zal ik opnoemen wat je ongeveer voor prijzen kan verwachten.
*Voer ongeveer 7 euro dacht ik per zak
*zaagsel voor in stal 8 euro per pak
*wormenkuuren 12 euro per wormenkuur
*hoefsmit(bekappen)zo rond de 25 euro
*inentingen zo 45 euro 2x per jaar
En dan nog de extra kosten die je zelf nodig hebt(hoofdstel dekens halsters enzo)
als je paard ziek is en de dierenarts moet komen kunnen de kosten heel erg oplopen.

veel suc6 met het zoeken van een paard
hoop dat je een leuke paard vind dat bij je past

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:34

XxSultanxX schreef:
wrom moet ze het bij verzorgponys houden
(zoals somigen van jullie zeggen)
ze vraagt tog wat ongeveer de kosten zijn!
en als je hem gratis mag stallen dan scheelt dat al heel wat...

Ja ze vraagt inderdaad wat de kosten zijn en die heb ik haar ook gegeven. Maar als je wat pech hebt en dus hoge(re) dierenarstkosten krijgt...wat dan? Haar vader vind de normale onderhoudskosten buiten de stalling al duur! En nu is het heel fijn dat ze goedkope of zelfs gratis stalling heeft, maar wat als ze daar ploteling weg zou moeten en een andere stal moet zoeken? Kunnen ze die stalling dan nog betalen? Daarnaast is ze erg jong en zou ze het dan wel redden met de tijd? Ik vind het kopen van een paard of pony een grote beslissing waar je goed over na moet denken daarom krijgt ze hier ook de tip om het nog even bij haar verzorgpony te houden!!!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:37

Vergeet in je berekeningen niet lesgeld.
Het is heel belangrijk als je eigen pony hebt om met hem te gaan lessen, anders loop je heel snel tegen problemen aan.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:24

Delphi schreef:

*voer: krachtvoer €6,45 per 25kg, hooi +/- €11,00 voor grote baal
*enting €15,35 + voorrijkosten €21,80
*hoefsmid (1 keer per 8 weken) €65,00 (globaal genomen = afhankelijk van wat er moet gebeuren)
*wormenkuur €13,00 per keer, zes keer per jaar
*altijd een bedrag achter de hand houden voor onverwachte dierenartskosten

hooi is niet zoveel hoor.. wij hebben veel goedkoper, en goede kwaliteit..
wormenkuur is 4 tot 6 keer
en waarom zou je per se krachtvoer moeten hebben? wij hebben gwn slimpele brokken, en hij doet het er goed op

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:49

Miriano schreef:
en waarom zou je per se krachtvoer moeten hebben? wij hebben gwn slimpele brokken, en hij doet het er goed op

Hoi, het hooi krijg ik gratis (we hebben een akkerbouwbedrijf), maar er zit een fouragehandel bij ons in de buurt die €11,00 per grote baal vraagt incl. thuisbrengen dus was ik daar maar van uit gegaan. Mijn paard staat het hele jaar door in de wei dus wordt 6 keer per jaar ontwormt. En simpele brokken (zoals basisbrok) iskrachtvoer hoor

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:51

Miriano schreef:

Hoi, het hooi krijg ik gratis (we hebben een akkerbouwbedrijf), maar er zit een fouragehandel bij ons in de buurt die €11,00 per grote baal vraagt incl. thuisbrengen dus was ik daar maar van uit gegaan. Mijn paard staat het hele jaar door in de wei dus wordt 6 keer per jaar ontwormt. En simpele brokken (zoals basisbrok) is krachtvoer hoor
Laatst bijgewerkt door Vayo op 29-11-05 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:52

Miriano sorry maar je klinkt niet asof je er bijster veel verstand ven hebt...
krachtvoer zo wordt brok genoemd(net zoals hooi ook wel ruwvoer wordt genoemd..)
en jouw paard heeft stevige zwarte hoeven die niet snel slijten zeg je, prima maar ze groeien wel dus of ze wel/niet slijten heeft er weinig mee te maken hoevaak de hoefsmid moet komen...

Ik snap de vader van de TS maar al te goed, een pony is nou eenmaal duur, zeker als hij een keer ziek wordt of weet ik veel wat er aan extra kosten kan komen, en niets is zo vervelend als eerst een pony krijgen die na bv een jaar weer verkocht moet worden omdat het toch te duur is...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 19:42

Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Mijn verzorgpony is een shetlander van ongveer 1.05- 1.10.
Eigenlijk ben ik er te lang voor maar niet te zwaar. Het ziet er alleen niet uit. Met mijn rooster dat ik nu heb kan ik elke dag er heen, op zijn minst 2 uur. Het uitmesten moet ik zelf doen dat is nu al bij mijn verzorgpony. Voeren doet de eigenaar zelf. Stro en hooi licht daar ook en ik dnek dat ik dat ook voor een niet zo hoge prijs an krijgen. Maar jullie heben volkomen gelijk dat de kosten heel hoog worden als hij/zij ziek wordt. Alvast bedankt.
Ik rij zelf 6 jaar.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:12

Jammer dat je al een beetje uit je verzorgpony gegroeid bent! En vergeet niet nu heb je nog een goed rooster, volgend jaar misschien niet. En als je straks 15 bent en een bijbaantje neemt ben je meestal ook de hele zaterdag kwijt. Persoonlijk ben ik nu blij dat ik in mijn schooltijd (vooral op het HBO) geen eigen paard gehad hebt. Voor mij was het té druk geweest, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Veel mensen redden het wel een eigen paard, school en een bijbaantje. En als je pony ziek wordt kunnen de kosten soms inderdaad hoog oplopen.

En vergeet vooral niet wat je in het geval moet doen als je weg moet bij je stalling! Stel dat ze gaan verhuizen of er geen paarden meer aan huis willen hebben of wat dan ook. Dan zul je op zoek moeten naar een andere stal. En het is heel moeilijk om een goedkope, maar wel goede stal te vinden. Het zou zonde zijn dat je pony om zo'n reden weer weg zou moeten!

Maar als ik het goed begrijp heb je je er bij neer gelegd dat een pony nu even te duur is? Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit een eigen pony/paard zult kunnen hebben!!! Kijk naar mij, het heeft wat jaren geduurd, maar in die tijd heb ik veel ervaring op kunnen doen en toen ik een paard kon kopen wist ik precies wat ik wou! Achteraf had ik het mijn eigen paard niet eerder willen hebben, omdat ik er nu veel tijd voor heb. Dus houd de moed erin en als je het echt wilt komt je droom wel uit!!!

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:18

Ik zou gewoon even goed met je vader overleggen over de kosten. Vraag eerst bij je verzorgpony wat je aan stalgeld moet betalen en wat daar allemaal bijzit. En als je vader het te duur vindt kun je altijd een bijbaantje nemen van een paar uur per week zodat je een gedeelte zelf kunt betalen. Succes ermee!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:47

ligt er aan wat je hem wilt voeren. en hoeveel. ik ben met willem(1.78) 1 kg pavosportmengeling(rond de 11 euro) en 1 kg granenmixrond de 11) euro per dag kwijt.. ik doe gemiddeld 25 dagen met die zakken, zit nl 25 kg per zak. willem krijgt als extra's peen(2 euro per zak per week) verder zit stro en onbeperkt kuil bij mij stalling in(200 pm)
enten ben ik 2 keer 40 kwijt(met de hele stal influenza/tetanus en rhino) om de 2 maanden ontworming(ongeveer 15 euro per keer, willem moet voor 800 kg wormenkuur heben dus gem 1,5 spuit)

willem staat rondom op ijzers. 85 euro per keer(gem 10 weken, vaak kunnen ze hergebruikt worden omdatie extra dikke heeft)

dierenarts kan duur of niet duur worden. doordat wij hoge dierenartskosten hadden hebben we afgesproken dat wij een bepaald bedrag per maand betalen aan de veearts.. iedere keer dathij komt wordt dat gewoon bij het totaal plaatje geteld..

verder kan je de spullen ook zo duur maken als je zelf wilt. ik koop vooral veel 2e hands.

en dit is alleen voor willem dan hebben we merel nog, die is wat goedkoper. 220 per maand stalling, maar das inclusief stro, kuil, sport of basisbrok, mueasli, zemelen. je kan het er allemaal bij vragen. peen krijgen we gratis van verzorgster. merel heeft geen ijzers.. dus das 35 euro.. en na 4 maanden hoeft ze nog steeds niet bekapt te worden(heeft super poten) ontwormen doen we tegelijk met willem zijn schema en inenten is ook 2 keer, maar dan alleen de influenza/tetanus.

bij willem ben ik niet zo veel wedstrijdkosten kwijt. 15 euro per maand. merel gaat door het hele land(endurance) gem 25 euro per wedstrijd, plus de trailer, auto en overnachtingskosten.

kortom een heleboel kosten. of je nu een grote kwpner hebt of een shet.. ze hebben allemaal hetzelfde nodig, alleen in meer of mindere mate. maar de basis vane ntingen en beslaan e.d blijft hetzelfde.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:55

Is op zoek gaan naar een nieuwe, grotere verzorgpony geen optie?

Zoals Delphi al zegt: nu heb je een goed rooster, maar dat kan volgend jaar héél anders zijn. Ook haar verhaal over de tijd; Ik was op m'n 18e klaar met het VWO en ik heb genoeg tijd gehad voor mijn paarden (we hadden een boerderij), enkel omdat ik eigenlijk niks aan school deed. Niet aan te bevelen overigens, ik heb alles gehaald, ook alles in 1 keer gehaald, maar wel met een hoop stress en sommige proefwerken met de hakken over de sloot. Toen ik ging studeren moest er 1 weg; de andere moest een jaar later weg ivm een noodgedwongen verhuizing. Toen ik 19 was had ik geen paarden meer... En om heel eerlijk te zijn: heerlijk. Meer tijd om eens een avondje gewoon niks te doen... Ik heb 2 jaar verzorg- en bijrijdpaarden gehad en momenteel heb ik niets meer. Ook heel erg lekker, ik heb een fulltime baan en een pittige studie ernaast die heel wat vrije tijd opvreet... Ik zou een paard best kunnen betalen, ik heb simpelweg de tijd niet. Ik wil wel weer gaan rijden (ik kan het niet laten ), maar dan wordt het toch echt weer een bijrijdpaardje...

De opmerkingen over de gratis stalling vind ik gevaarlijk. Je weet NOOIT wat er gebeurd. Heel fijn dat TS nu gratis (of goedkope) stalling kan krijgen, maar wat als dat over een jaar niet meer kan? Imo moet je kijken naar wat een paard normaliter zal kosten en niet naar de huidige situatie. Dat het nu goedkoper (blijkt) is mooi meegenomen, maar baseer daar alsjeblieft niet de beslissing op of dat je een pony kunt kopen of niet...