Ophaaltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Ophaaltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:58

Iemand ervaring mee en wat informatie voor mij?
Waarvoor wordt het gebruikt, wat is het effect enz

Bedankt

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:44

ik heb jaren gereden met een ophaaltrens met een jachtpaard. dit bit wordt veel in de jacht gebruikt, ik zag het laatst nog op Bokt op foto's van een slipjacht.

Een polopony bij mij op stal heeft ook een ophaaltrens, verder heb ik het nog nooit ergens gezien

Het effect is dat het wat sterker inwerkt dan een gewone trens, de bakstukken lopen door het bit heen en daar zitten de teugels direct aan vast, je geeft dus ook druk achter de oren.

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:23

Even op internet gezocht

bony pony page schreef:
Ophaaltrens

Deze hoort bij de trensbitten, maar heeft een zwaardere werking. Dat komt doordat bovenin en onderin de ringen gaten zitten waar de bakstukken van het hoofdstel doorheengehaald moeten worden. Hieraan worden de teugels vastgemaakt. Zo haal je het bit op bij het spannen van de teugels. Er ontstaat druk op de nek en het bit glijdt omhoog in de mond. De ophaaltrens is goed voor paarden die hard trekken, vooral als het paard snel gaat.
De ruiter moet wel een soepele hand hebben.

De ophaaltrens werkt het beste met een extra teugel die je op de normale manier aan de bitring vastmaakt. Zo kan je de zwaardere inwerking van dit bit alleen gebruiken als het echt nodig is

Diana_Mabel

Re: Ophaaltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:50

Ik denk dat een ophaaltrens niets voor Tenuta is, ik denk dat er meer verzet komt. Ook zul je met dubbele teugels moeten gaan rijden. Tenminste zo reed ik de polopaarden.

Misschien zijn er wel andere bitten die beter passen.

K&K Scholingsbit (art.no.: 14307)

Afbeelding

bij normale teugeldruk blijft het bit rustig in de mond liggen en werkt het zacht in. Bij meer teugeldruk kantelt het bit iets in de mond en geeft het dunnere middenstuk meer druk op de tong
werkt prima als correctie tegen het voor of achter de teugel lopen
€ 114.95

Africhtingstrens Sjabro (art.no.: 14350)

Afbeelding

ideaal voor jonge paarden en paarden met een gevoelige mond
argentaan

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:57

Citaat:
02) Het hoofd omhoog brengen:

Het bit werkt in dit geval meer in op de mondhoeken, zodat de tong ontlast wordt. De werking van een ophaaltrens bewijst dat een paard deze oplossing niet voor zijn plezier kiest.

http://www.vanmerlen.nl/mond.htm

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:06

Dat zijn welk twee heel verschillende bitten die je opnoemt Diana

Ik weet niet wat het probleem is?

Een ophaaltrensje kan heel fijn werken, maar dan moet je wel een rustige hand hebben en eigenlijk ook met een dubbele teugel kunnen rijden.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:55

Ik weet het probleem ook niet maar ze is erg onrustig in de aanleuning en ze kan behoorlijk rare streken uithalen dan maakt ze zich sterk en dan zit er geen rem op.
Maar Anouk kan dat beter vertellen ik kijk alleen maar langs de bakrand

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:58

Scholingsbitten zijn erg pittig

Geven flink druk op het verhemelte. Ik denk dat dat als tijdelijke oplossing kan werken, maar niet op de langere duur.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:03

Dat lijkt me niet de bedoeling ze moet juist vertrouwen krijgen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:38

Met wat rij je je paard nu?

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 15:47

Ik rijd der nu gewoon met een enkelgebroken bitje Ze is af en toe gewoon onstuurbaar en niet te stoppen. Ze springt bokkend en springend op de plaats rond en dan kan ik dus niks met der beginnen.
Ze heeft amper vertrouwen in de ruiter daarom vind ik het zelf geen goed idee Maar volgens Piet moet ze even leren dat ze niet zo onstuurbaar rond mag springen, maar toch heb ik er geen lekker gevoel bij!

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:06

Niet doen hoor Nouk!laat piet maar kletsen het is jouw paard.
en je moet op je gevoel afgaan

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:19

Ik heb een ophaaltrens nog nooit met dubbele teugels gezien, ligt dat aan mij? Heb altijd al gezien dat de teugels gewoon aan het verlengde van de bakstukken worden vastgezet....

groetjes Janna

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:29

Volgens mij horen er ook geen 2 teugels aan Gewoon aan de onderste ring?!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:46

Wij hebben voor een paar manegepony's een ophaaltrensje als ze mee naar buiten gaan. Wij rijden in principe altijd met vrije teugel buiten, alleen als ze te drammerig worden, maken we een ophouding en met de ophaaltrens zijn sommige pony's net wat beter terug te nemen. We letten er wel streng op dat er met rustige hand gereden wordt en na een ophouding er meteen weer ontspanning overheen komt. Hiermee zijn de pony's buiten super, in de bak worden ze allemaal met een gewone bus- of wtertrens gereden (dan rijden we wel met teugels op maat, maar buiten proberen we zo ontspannen mogelijk te rijden en de kinderen leren we dat ook).
Overigens hebben wij ook alleen een teugel aan het verlengde van het bakstuk, heb nog nooit een ophaaltrens met een dubbele teugel gezien?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:44

The Elevator or Gag Bit

An English gag with running sidepieces.
The snaffle rings have holes
through them.The bit we usually think of when we say "gag" is the English Gag bitting that looks like the photo to the left. From the side, it can look deceptively like a regular snaffle. That is because it's supposed to have reins attached to it the way you attach reins to a common snaffle. Too, that is. Because as you can see in the photo, the side piece of the bridle is not buckled to the ring. It runs through holes in the ring and attaches to the rein after it exits. The regular sidepieces of the bridle must be exchanged for the rounded sidepieces that run through the holes in the bit rings. This is really supposed to be a "two rein bitting", but you hardly ever see it used like that. Just like you hardly ever see the pelham used with two sets of reins, either.

A regular gag-bit with
running side pieces.The steel bit thus comes with the rolled leather side pieces when you buy it. There are those made of synthetics, as well. The buckle at the bridle and the ring at the rein cannot run through the hole, so it will have to be sewn in.

The rounded leather piece (blue) thus runs through the hole. When you pull on the rein, the leather is pulled towards the rider (pink). When it does, the side piece is shortened (since it is being pulled out with the rein) so that the bit is pulled up towards the teeth (green).

This bitting is supposed to be used on pullers, on heavy horses that evade the aids by leaning on the bit. It is basically a bit used to get about in cross country courses and possibly in jumping. This bit has NO merit in the proper education of dressage horses.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gevonden op deze site

maar als ik dit lees:
Citaat:
Ze is af en toe gewoon onstuurbaar en niet te stoppen. Ze springt bokkend en springend op de plaats rond en dan kan ik dus niks met der beginnen.
Ze heeft amper vertrouwen in de ruiter daarom vind ik het zelf geen goed idee Maar volgens Piet moet ze even leren dat ze niet zo onstuurbaar rond mag springen, maar toch heb ik er geen lekker gevoel bij!

denk ik dat je beter kan werken aan de relatie tussen ruiter/paard dan aan een ophaaltrens of wat voor ander bit dan ook te gaan denken

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:35

Van een scherper bit krijg je niet meer controle, alleen maar meer angst en protest...

Probeer haar eerst eens voorwaarts te houden tijdens het gestuiter(dan wordt het stuiteren wsl ook al minder), sturen komt daarna wel weer. Eerst naar voren met zo'n dier! (en hoe minder er dan tegenwerkt aan de voorkant hoe beter )

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:36

Marije_jiplover schreef:
Overigens hebben wij ook alleen een teugel aan het verlengde van het bakstuk, heb nog nooit een ophaaltrens met een dubbele teugel gezien?

Is ook niet standaard, maar als je ermee in de bak rijdt en je hebt die extra werking niet constant nodig, maar je wilt wel contact houden dan vind ik een extra teugeltje ideaal
Kun je gewoon op de trensteugel rijden en als zo'n dier het dan een keer in de bol krijgt even extra inkomen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:35

gomir schreef:
Marije_jiplover schreef:

Is ook niet standaard, maar als je ermee in de bak rijdt en je hebt die extra werking niet constant nodig, maar je wilt wel contact houden dan vind ik een extra teugeltje ideaal
Kun je gewoon op de trensteugel rijden en als zo'n dier het dan een keer in de bol krijgt even extra inkomen.

Ok, daar kan ik wel inkomen.