Waarvoor wordt het gebruikt, wat is het effect enz
Bedankt
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

bony pony page schreef:Ophaaltrens
Deze hoort bij de trensbitten, maar heeft een zwaardere werking. Dat komt doordat bovenin en onderin de ringen gaten zitten waar de bakstukken van het hoofdstel doorheengehaald moeten worden. Hieraan worden de teugels vastgemaakt. Zo haal je het bit op bij het spannen van de teugels. Er ontstaat druk op de nek en het bit glijdt omhoog in de mond. De ophaaltrens is goed voor paarden die hard trekken, vooral als het paard snel gaat.
De ruiter moet wel een soepele hand hebben.
De ophaaltrens werkt het beste met een extra teugel die je op de normale manier aan de bitring vastmaakt. Zo kan je de zwaardere inwerking van dit bit alleen gebruiken als het echt nodig is

Citaat:02) Het hoofd omhoog brengen:
Het bit werkt in dit geval meer in op de mondhoeken, zodat de tong ontlast wordt. De werking van een ophaaltrens bewijst dat een paard deze oplossing niet voor zijn plezier kiest.

Ze is af en toe gewoon onstuurbaar en niet te stoppen. Ze springt bokkend en springend op de plaats rond en dan kan ik dus niks met der beginnen.
Maar volgens Piet moet ze even leren dat ze niet zo onstuurbaar rond mag springen, maar toch heb ik er geen lekker gevoel bij!
Gewoon aan de onderste ring?! 

Citaat:Ze is af en toe gewoon onstuurbaar en niet te stoppen. Ze springt bokkend en springend op de plaats rond en dan kan ik dus niks met der beginnen.
Ze heeft amper vertrouwen in de ruiter daarom vind ik het zelf geen goed idee Maar volgens Piet moet ze even leren dat ze niet zo onstuurbaar rond mag springen, maar toch heb ik er geen lekker gevoel bij!
) Marije_jiplover schreef:Overigens hebben wij ook alleen een teugel aan het verlengde van het bakstuk, heb nog nooit een ophaaltrens met een dubbele teugel gezien?

gomir schreef:Marije_jiplover schreef:Overigens hebben wij ook alleen een teugel aan het verlengde van het bakstuk, heb nog nooit een ophaaltrens met een dubbele teugel gezien?
Is ook niet standaard, maar als je ermee in de bak rijdt en je hebt die extra werking niet constant nodig, maar je wilt wel contact houden dan vind ik een extra teugeltje ideaal
Kun je gewoon op de trensteugel rijden en als zo'n dier het dan een keer in de bol krijgt even extra inkomen.