dillemma: achterhoeven vrij vlak = achterijzers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

dillemma: achterhoeven vrij vlak = achterijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:58

Ok ik zit weer met een hoefijzer-dilemma… Begin deze maand heeft mijn smid voor het eerst voorijzers onder mijn 3,5 jarige gezet. Dit was nodig omdat de hoeven ongelijk waren én schreef afsleten. Maar nu vind ik dat de achterhoeven (zonder ijzer) wel erg slijten… (nou ja, daar twijfel ik nu dus over). Ik heb geen foto dus ff een beschrijving voor fantasierijke bokker:

De hoef ziet er netjes uit van de buitenkant. De onderkant: de straal raakt de rond (dat is goed dacht ik?) en is vrij kort, zijn straalgroef is vrij ondiep (ik schat het op hooguit een halve cm) in vergelijking met de straal en de hoefwand. Zijn verzenen / hoefbal zit laag bij de grond… zie je het voor je?

Hij loopt goed hoor, maar ik vraag me af of het niet verder gaat slijten als ik op het asfalt loop met het gevolg dat hij er wél last van krijgt. Misschien moet ik hem toch op ijzers zetten? Ik kan namelijk niet voorkomen dat ik veel op het asfalt wandel en rij. Met buitenritten (1x per week een rit van een paar uur stappen) zijn de bermen nu niet meer te rijden, en er zijn hier maar weinig ruiterpaden. En op zijn vrije dagen (4 dagen per week) stap ik veel met hem: 3x doordeweeks op het geasfalteerde erf en in het weekend een wandeling waar we ook tot de paden zijn veroordeelt vanwege de drassige bermen.

Kan iemand advies geven? [ja ik weet dat ik dit aan mijn hoefsmid moet vragen, zal ik ook wel doen, hij komt morgen weer bij ons op stal, maar omdat hij in 1 maand al 3x geweest is (2x voor ijzer afgetrapt) heb ik dus al een rekening waar je U tegen zegt… én dan heb ik voor ijzers van een maand oud en achter nieuw, dus ik wacht liever nog een paar weekjes zodat hij rondom beslagen kan worden…

Waratje

Re: dillemma: achterhoeven vrij vlak = achterijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:09

Als hij goed loopt zou ik niet teveel haasten met het onderleggen van ijzers. Kijk het aan, worden de hoeven korter tijdens gebruik of gaat hij gevoelig er op lopen, dan zal een ijzer misschien wel gewenst zijn. Blijven ze dezelfde lengte, moet je alleen de vorm in de gaten blijven houden, maar dan kan het dus wel. Worden ze langer zou ik er zeker geen ijzer onder leggen.
De meeste paarden kunnen heel goed zonder ijzers achter. Alleen als je heel intensief over verharding gaat kan het nodig zijn. Maar wat jij omschrijft zou in principe wel moeten kunnen op blote achtervoeten.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:20

Zou dat toch niet al te veel zijn? Ik loop de ene dag wat meer op de weg dan de andere, maar toch wel minstens een uur per dag. Vanuit z'n stal staan we namelijk meteen op de verharding

De weilanden zijn hier helaas verzopen, dus hij staat op stal, en daarom stap ik heel veel met hem. Gister hebben we ruim 2 uur gestapt, maar dit was wat extreem. Vandaag ga ik weer rijden in de bak, dus dan zullen we misschien maar een half uur over het erf stappen.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:05

Ik zou het niet TE lang aankijken, als zijn hoeven straks te kort worden en hij gaat kreupelen, dan duurt het wel even voordat dat weer genoeg bijgegroeid is.
In de winter groeien hoeven toch al minder snel bij de meeste paarden.
Het beste kun je het aan je smid overlaten, en anders mischien hoefschoenen, maar dat is ook niet echt rendabel als je zoveel over de weg loopt denk ik.

Wat betreft het ijzers eraf trappen, mischien kan je smid ijzers met kortere takken gebruiken (of hoe dat dan ook heet )?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 10:01

Anita_D schreef:
Wat betreft het ijzers eraf trappen, mischien kan je smid ijzers met kortere takken gebruiken (of hoe dat dan ook heet )?

Dat heeft hij vorige week inderdaad gedaan. En ze zitten er nu nog steeds goed onder; al heb ik er voor de zekerheid bij de buitenritten nu maar springschoenen omheen gedaan. Hij loopt namelijk heel ruim waardoor hij zelfs in stap al eens het voorijzer eraf trapte (hij gleed wat door met het achterbeen, en hop daar lag het ijzer weer).

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:11

De (achter) hoeven van mijn pony zien er net zo uit als hoe jij het beschrijft. En ik loop al 13 jaar dagelijks met hem over straat. Zonder problemen.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:14

Javayo schreef:
Anita_D schreef:

Dat heeft hij vorige week inderdaad gedaan. En ze zitten er nu nog steeds goed onder; al heb ik er voor de zekerheid bij de buitenritten nu maar springschoenen omheen gedaan. Hij loopt namelijk heel ruim waardoor hij zelfs in stap al eens het voorijzer eraf trapte (hij gleed wat door met het achterbeen, en hop daar lag het ijzer weer).

Fijn dat ze nu wel langer blijven zitten.
Er is niks irritanter dan dat je paard net nieuwe ijzers heeft en dat hij er binnen korte tijd alweer een kwijt is