Help, paard sloopt wateremmer!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Help, paard sloopt wateremmer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:36

Omdat de waterleiding naar mijn stal 's winters steeds bevriest is het automatische drinkbakje afgesloten. Ik moet mijn paard dus emmers water geven.

Ik heb zo'n ronde emmerhouder in mijn stal hangen, en daar komt de emmer water in te hangen. In de loop van de nacht, als de emmer leeg is, haalt paardlief echter de emmer uit de houder en sloopt vervolgens de emmer. Ik heb al geprobeerd de emmer met een touwtje aan de houder vast te zetten, maar dit heeft hij binnen de kortste keren los.

Ik kan natuurlijk 's avonds de emmer uit de stal halen, maar dan heeft hij 's nachts geen water en dat wil ik eigenlijk niet. Maar ja, elke dag een nieuwe emmer wordt op den duur ook een prijzige aangelegenheid. Plus het risico dat hij zich aan de kapotte emmer verwondt.

Weet iemand misschien een oplossing? Ik heb dus iets nodig wat hij er zelf niet uit kan halen, maar wat ik zelf wel gemakkelijk kan verwijderen om schoon te maken (hij wil namelijk nog wel eens 's nachts in de emmer poepen, dus dat is niet zo fris........)

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:55

Haha, wat een boefje heb jij!
Meestal gaan ze er pas mee klieren als hij leeg is, één emmer is ook niet genoeg voor de hele nacht.
Wat wij altijd deden op stal, was een stevige smalle ton, meestal een vuilnisbak, en die maakten we vast met een klip in de hoek. Dan heb je dus nodig:
een vuilnisbak/ton
een ring die je aan de ton maakt
een ring die je aan de muur maakt
daartussen een haak voor bergbeklimmers!
Dat is even wat werk maar anders blijf je aan de gang!

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:30

Misschien idd bij het voeren/ op stal zetten water geven doe je al) en vlak voor je gaat slapen nog een keer water gaan geven. Bij het eten drinken ze veel, grote kans dat de emmer daarna dus leeg is. Als je hem dan weer vult doet hij daar vervolgens de hele nacht mee en haalt hij hem er hopelijk ook niet af omdat er nog water inzit.
Mischien kun je de emmerhouder aan de buitenkant van de stal schroeven. Je paard moet dan over de staldeur heen drinken, maar zodra hij de emmer uit de houder wipt valt hij op de grond en kan er niet meer bij. (tenzij hij zo geweldig is om hem vast te houden tot hij hem in z'n stal heeft )

als laatste tip misschien een speelbal ophangen voor hem.
Mijn pony verbouwde haar stal net zo lang tot ie naar wens was. alle spijlen uit het hek, hout doorbijten, enz. Toen we de speelbal voor proef eens in de stal hingen was het over, ze speelt de hele tijd met die bal als ze op stal staat.. blijkbaar leuk speelgoed..

succes!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:39

je hebt van die groene voerbakken waar met gemak een hele emmer water in gaat en er zit een zwarte stop in het midden zodat je m ook schoon kan maken cq leeg laten lopen. Volgens mij heeft de hippo keten ze ook wel of agradi.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:42

ik heb hetzelfde probleem gehad. Maar nu heb ik zo'n speciekuip (gewoon bij de bouwmarkt) deze zijn veel steviger nml. Onderop doe ik een baksteen zodat ie wat steviger staat.

Roxx

Re: Help, paard sloopt wateremmer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:49

Ik had zo'n groene voerbak van BR gekocht (heb ik ook voor de biks) met een stop er onderin. Helaas is die bak niet waterdicht, dus dat werkt niet.

Ik woon niet bij m'n paard, dus voor het slapen elke avond nog even naar de stal rijden is niet echt handig. En om m'n arme oude vadertje elke nacht de kou in te sturen vind ik ook niet zo'n goed idee...... De deur van de stal zit aan de buitenkant, die kan dus niet half open blijven om zo de bak aan de buitenkant te hangen. Anders zou dat inderdaad een goed idee zijn!

Een speelbal is misschien inderdaad een goed idee!

Heb er ook al aan gedacht om een soort veer aan de emmer te maken. Als hij hem er dan uit haalt schiet de emmer naar het plafond.... maar ja, of hij dat kan waarderen...........

IndianaJones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:54

hier net zo'n klier aanwezig. Wij hebben cementtonnen in de stal staan, half gevuld met water. Paardlief hier trekt heeel de ton over de kop met water en al. Gevolg iedere dag zooo'n mega ranzige natte stal en iedere dag kruiwagens vlas eruit scheppen en tig zakken per week kopen.
Ik was er zat van vorige week, dus een emmer gekocht, een kleinere. Gaat 'ie daar maar mee ouwehoeren. Als hij die leegtrekt (wat ie uiteraard nog steeds doet) komt er in ieder geval niet zoveel water meer in de stal. En tja...mijnheer heeft nu halverwege de nacht ws ook geen water meer. Maar ja...met de cementbak ook niet, want ook die mieterd ie om!

Zit ook te denken aan een andere oplossing. Pfff....

Overdag is hij hele dag buiten...dan sleept 'ie met onze hooiruiven rond! hahaahahah. Jan doedel is het!

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 12:07

Overdag loopt die van mij de hele dag met de andere ruinen te ouwehoeren....... die zie je zo af en toe ook denken: "rot toch es op!". Maar goed, dan is hij tenminste bezig en sloopt hij niks......

Een cementbak in de stal is eigenlijk iets te groot. De stal is niet zo groot en het paard wel, dus dat neem eigenlijk iets teveel plaats in beslag.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:09

hoezo is die groene bak niet waterdicht? misschien kun je er een ringetje in doen waardoor ie waterdicht wordt? je weet wel net als bij een kraan, gut hoe heet zo'n ding nou....
zo'n zwart plastic of rubber afdichtringetje, bij iedere ijzerwaren handel in verschillende maten te krijgen....

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 12:14

Die bak van BR heeft aan de onderkant een naad. De bodem en het zijkantgedeelte is middels schroefjes aan elkaar vastgemaakt. En die naad lekt dus.

Of bedoel jij een andere groene bak? Welke dan?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:21

kun je die naad niet dichtkitten met badkamer kit of zo?

deze bak bedoel ik: kijk even bij agradi en zoek op voerbak en dan is het de equiphorse R121 (geen idee hoe ik die url hier krijg)

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:23

kun je niet een zwaare ton in de stal neer zetten en dan een steen er in en dan heel vol met water er in bij mijn hielp het wel suxes groeten tamara

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 12:29

Dat is ook degene die ik bedoel, alleen ik had hem dan van BR. Die rand dichtkitten heb ik ook wel over gedacht, maar was bang dat die kit misschien giftige stoffen bevat die dan in het drinkwater komen. Of dat het toch niet zou lukken om 'm waterdicht te krijgen, en dan zit ik met een dure voerbak die ik niet meer terug kan brengen. Maar goed, misschien moet ik dat dan toch maar proberen hoor. Is het bij jou wel gelukt?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:05

ik heb geen emmer omgooi probleem en heb een andere voerbak, dus helaas geen ervaring met die bak.
Wat giftige stoffen betreft zou je ook aquarium kit kunnen proberen, dat is zeker niet giftig want dan zouden er geen visjes in kunnen

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:20

Als het niet lukt een voerbak met een stop erin te vinden die niet lekt dan zou ik voor een gewone vaste voerbak gaan. Kun je ook schoonmaken door te hozen (met bakje en spons) toch?

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:23

Wat ik doe bij mijn shet is een grote waterton in het hoekje van zijn stal neerzetten en dat met stoeptegels eromheen 'vastzetten' zodat hij er niet met de emmer vandoor gaat. (heb er ervaring mee )

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:00

Je paard kan prima zonder water s'nachts hoor.
Als je hem na zijn laatste avondeten nog laat drinken, dan heeft hij genoeg tot de volgende ochtend.
Het irritantste vind ik altijd dat ze met de lepels van de waterbak gaan lopen klepperen