Rug brace ( voor versteveging onderrug)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Rug brace ( voor versteveging onderrug)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:12

Hoi,

Weet iemand misschien waar, ik zo een band kan halen ter versteveging van je onderrug een soort van brace ? Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe duur is het ongeveer ?

Ik bedoel geen bodyprotector

BrankaZ

Re: Rug brace ( voor versteveging onderrug)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:20

Misschien dat een fysiotherapeut je hiermee kan helpen? Overigens, een brace geeft steun, maar verstevigd de spieren niet. Eerder het tegendeel, je ontlast de spieren die daardoor dus zwakker kunnen worden.
Zelf, ondanks rugblessure/-klachten, geen ervaring hiermee.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:23

Dat is ook wat ik wil, heb zelf rugklachten en train die spieren wel zodat ze veel opvangen, maar mijn paard springt af en toe gemeen op zij en extra steun is dan voor mijn rug wel zo fijn dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:24

BrankaZ schreef:
Misschien dat een fysiotherapeut je hiermee kan helpen? Overigens, een brace geeft steun, maar verstevigd de spieren niet. Eerder het tegendeel, je ontlast de spieren die daardoor dus zwakker kunnen worden.
Zelf, ondanks rugblessure/-klachten, geen ervaring hiermee.

klopt helemaal,

je zou eens met je huisarts kunnen praten, en dan evt. een doorverwijzing naar een neuroloog of orthopeed, die kunnen je een brace voorschrijven. tenminste, zo is het bij mij een paar jaar geleden gegaan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:26

zo'n band kan je in de motorzaak kopen, het het een niergordel, kostte mij een paar jaar geleden iets van 25 euro.

Het is wel de pest voor je rug, want je gebruikt je spieren danb helemaal niet meer.
Een dokter zal er niet snel eentje voorschrijven denk ik, die zullen je adviseren te stoppen met paardrijden *ervaring*

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:33

ik heb mijne gewoon uit een winkel waar ze braces en korsetten verkopen. Zonder doorverwijzen ed dus.
(trouwens, mijn huisarts zou me nooit doorverwijzen, want volgens hem stel ik me aan.. gelukkig zei de fysio waar ik vervolgens op mn eigen kosten heen ging wat anders...)
Nee, het verstevigd je rug niet, maar als je kan kiezen tussen altijd pijn hebben en niks doen of met rugbrace wel weer wat doen lijkt het me duidelijk wat uiteindelijk beter voor je rug is
ik gebruik hem dan nu ook niet meer, maar vroeger eerst echt 24/7 en later bijvoorbeeld met springen net als extra steuntje.
die van mij was denk ik rond de 50 Gulden toen.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:36

ik zag ook dat imperial riding er een verkoopt heeft iemand daar ervaring mee ?

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:38

het is ook niet de bedoeling dat ik hem 24/7 gebruik, maar alleen dus met paardrijden daarnaast doe ik nog genoeg dingen dus mijn spieren blijven wel in beweging, maar het gaat net om dat beetje steun, als hij op zij springt voel ik meteen een pijnscheut en dat wil ik voorkomen.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:45

ik begrijp het
gaf alleen even aan hoe dat voor mij toen gewerkt heeft (en dat de "je rug wordt er alleen maar slechter van" verhalen niet altijd waar hoeven te zijn.
Destijds was ik er erg mee geholpen, nu is hij niet meer nodig.

en dat je geen pijnscheut wil als ze opzij springt is logisch, daardoor kan je ook niet meer 100% goed reageren vaak..

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:06

Noukie: denk jij dat een brace zal helpen bij dat opzij springen ?

BrankaZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:13

Noukie schreef:
ik begrijp het
gaf alleen even aan hoe dat voor mij toen gewerkt heeft (en dat de "je rug wordt er alleen maar slechter van" verhalen niet altijd waar hoeven te zijn.
Destijds was ik er erg mee geholpen, nu is hij niet meer nodig.

en dat je geen pijnscheut wil als ze opzij springt is logisch, daardoor kan je ook niet meer 100% goed reageren vaak..

Als je dat ding teveel gebruikt is dat "je rug wordt er alleen maar slechter van" wel waar Spieren die je niet (genoeg) gebruikt worden gewoon zwakker. Ik heb door mijn blessure zelf 6 weken in een brace gelopen (als alternatief voor een gipscorset) en heb daarna dus een jaar eerst bij een fysiotherapeut en later een mensendiecktherapeut gelopen om de spieren van mijn romp weer op voldoende sterkte te krijgen.
Het gebruik raad ik niet af, maar gedoseerd en het liefst zo min mogelijk. Dus als je b.v. merkt dat de spieren vermoeid zijn.
Zelf ben ik dus eigenwijs. Ik wil niet aan dat soort dingen. Liever af en toe pijn (wat een signaal is dat je dus iets verkeerd belast of overbelast) dan mijn spieren mogelijk zwakker maken.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:17

Bij een sportzaak heb ik er laatst één omgehad. Zo'n elastische met klittenband. Eerlijk gezegd vond ik het niets. Maar ja, ik ga momenteel soms zelfs door m'n rug als ik in bed lig.

Bij mij is mijn rugpijn juist erger geworden sinds ik niet meer rij. Alleen als mijn merrie schrok, dan trok het door m'n rug heen. Erg pijnlijk. Maar ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Zo duur zijn ze nou ook weer niet.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:19

BrankZ: jou snap ik inderdaad ook, nu is het zo dat ik met mijn rug goede en slechte dagen heb, het is de bedoeling om die brace te gebruiken tijdens de slechte dagen, zodat ik net dat beetje steun extra heb

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:55

BrankaZ schreef:

Als je dat ding teveel gebruikt is dat "je rug wordt er alleen maar slechter van" wel waar Spieren die je niet (genoeg) gebruikt worden gewoon zwakker.

dat ben ik ook absoluut met je eens
maar het is niet zo dat je, door die brace te gaan dragen, kans loopt om echt alleen maar slechter te worden. Ik kon juist door de brace meer doen en juist daardoor werd alles toch sterker en kon ik steeds een stapje de goede richting uit

@Tuhan: of hij werkt bij opzij springen hangt natuurlijk van je klachten af... bij mij hielp het wel, omdat mn rug en heup zeg maar dan rechter gehouden werden... Ook met springen merkte ik duidelijk verschil.
'Maar dat blijft voor iedereen persoonlijk uiteindelijk.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:10

oke ik kreeg net een mail dat de beschermer van hun ongveer 48 euro kost

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:07

Zou je niet aan een arts vragen of dat wel slim is en of er geen andere oplossing is?

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:51

Bij de kijkshop heb je ze van rond de 20 euro geloof ik..

Heb er zelf ook 1 voor de wat mindere dagen om net dat extra steuntje te hebben. Werkt bij mij heel goed.

En het kan geen kwaad als je zo'n ding af en toe om hebt.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:09

Ik heb er een omdat ik een vergroeiing aan mijn rug heb. De mijne is op maat gemaakt in het ziekenhuis. Ik ben er zelf niet zo wild van, maar wat moet dat moet... Als je meer info wilt mag je pb'en.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:22

om meteen naar mijn arts te gaan zal nietr helpen, die zegt dan moet je stoppen. ik heb jaren geleden een val gemaakt tijdens mijn werk waardoor mijn onderrrug toch erg gevoelig is, voor die dagen wil ik gewoon wat steun.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:19

En je weet wat het is? Er is verder niets aan te doen?

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 11:43

er zit een kleine deuk in mijn onderrug en daar is inderdaad niks aan te doen, af en toe heb ik er last van bijv. bij kou of als ik op een slecht matras lig

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:47

Als je er een hebt hoor ik graag van je of het werkt tegen die gemene sprongen opzij.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem, zolang ze braaf is en rustig kan ik rijden met bijna geen pijn, maar die sprongen opzij zorgen voor een hoop pijn helaas.

Tuhan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 11:49

ik hou je op de hoogte