mijn veulen trilt (kou?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

mijn veulen trilt (kou?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 08:31

hey

heb sinds bijna een week mijn veulen weer terug gehaald uit de opfok. nu staat hij op een andere stal. dar moet je ze zelf uit de wei halen.
nu is het al 2 x voorgekomen dat als ik hem binnen zet hij gewoon helemaal staat te trillen??is dit van de kou?hij heeft ook geen dikke vacht.
wat kan ej hier aan doen?
doe hem altijd even een zweetdeken op van zijn moeder hahah
maar daarna is het weer over

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 08:36

Klinkt idd alsof hij het koud heeft.Misschien kun je hem een klein waterdicht dekentje op doen.Onze Fjord.liep al met 10 maanden met een dekentje op.Het commentaar wat ik daarop kreeg wat echt enorm,maar het was mijn pony en ik maak zelf wel uit wat ik goed vind of niet.Dus als je echt denkt aan kou kun je het proberen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:36

jep, nat en koud, als z'n vachtje daar nog niet op voorbereid is kan het zijn dat ie het koud heeft, maar liep hij in de opfok niet ook altijd buiten dan?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:02

nee daar stonden ze in een stal met zijn 3en en konden ze wel buiten op een stukje beton maar hij houd niet van regen.

waar zou je aan zo'n klein dekentje kunnen komen?
ben alleen bang dat hij dat sloopt aan die zweetdeken zit hij ook te plukken.
hij staat samen met een ander veulen in de wei.
het is alleen niet echt de bedoeling dat hij onder dikke dekens komt, dan zal hij waarschijnlijk wel altijd eronder moeten?of dat niet

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:04

Geen deken bij een veulen. Het is erg koud geweest de laatste tijd nadat het heel lang extreem warm was, daar moeten ze aan wennen.
Doe het eerst maar wat minder naar buiten en voer dat langzaam op zodat het een wintervacht kan maken

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:12

okee. hij staat nu een week op die andere stal en daar zette ze hem sochtend buiten en moet hem zelf binnen doen. dat kan meestal pas rond een uur of 7.
hij doet t vooral als t heeft geregend.
kan hij met zulk weer als vandaag wel buiten blijven?
op stal staat hij dan alleen en dan gaat hij zich ook weer heel druk staan maken omdat de andere buiten staan.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:29

De 2 jarige heeft nu ook de deken op gewoon omdat die dat ook had!! Ik heb zoiets het zijn warmbloed paarden en die zijn niet voor de sneeuw gefokt. Wisper kreeg vorig jaar bijna geen winterharen, en ze stond gewoon te trillen van de kou, ik dacht stel je niet aan. Maar dit jaar heeft ze toch een deken op geen dikken ze staat momenteel met een fleecedekentje en een regendekentje. Stel je besluit dit jaar een deken op te doen. Dan is het niet erg als je het volgend jaar niet doet!!

Shirlemiep

Re: mijn veulen trilt (kou?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:30

De reden dat wij ons fjordenveulen een dek op deden was dat ie dus aan de lopende band liep te hoesten.(Influenza,longontsteking,voorste luchtwegonsteking verzin het maar en hij heeft het allemaal gehad )door hem iedere winter een deken op te houden kreeg hij geen luchtweg problemen.Ik kies er zelf liever voor om een deken op te doen,dan een veulen binnen op stal te laten staan.Beweging is het belangrijkste voor een paard.Maar goed iedereen mag zijn mening hier over hebben.Succes met je veulen!

Oh ja als je eenmaal aan dekens begint betekent niet dat je er voor altijd aan vast zit hoor!Als hij eenmaal wat sterker is en wel genoeg vacht maakt kan het ook zonder(volgend jaar dan)

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:35

Dat hij het koud heeft is natuurlijk niet zo gek.3 weken geleden was het nog rond de 20 graden en nu regent het en vriest het 'snachts.Ik heb het ook koud Is dit hetzelfde veulen als waar je in het andere topic over schrijft( met de hartruis)Ik heb er geen ervring mee maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben?Slechtere bloedsomloop?

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:39

Je kunt het beste gewoon even aankijken.
Als een paardje trilt is dit wel omdat hij het koud heeft, maar daarom trillen ze juist, van het trillen worden ze weer warm, dat brengt de bloedsomloop op gang en verwarmd de spieren en de huid.
Het is idd in ene best koud geworden en waarschijnlijk is het gewoon even een aanpassingsproces.
Een deker bij een veulen is zonde voor de weerstand, geef hem zelf de tijd om aan te passen. Ook is het gevaarlijk want je weet hoe die kleine boefjes kunnen stunten, ze zitten zó met een been tussen de singel.
Kijk, wordt je beestje echt ziek, dan kun het beste de dierenarts om advies vragen, maar zolang hij niet ziek wordt is het eigenlijk een normale gang van zaken! Maar op zich is het altijd fijn als ze ergens kunnen schuilen, is daar geen mogelijkheid voor, kun je eventueel zelf iets maken? Ik zou hem ook niet alleen binnenlaten, voor het paardje geestelijk én lichamelijk niet goed. Maar ik denk dat je nog even af moet wachten, het weer veranderd ook heel vaak, misschien is het binnenkort ander weer en heb je nergens geen last meer van!
Succes!
Oja, zelf heb ik ook een Arab, die staat ook zonder dek, kan wél schuilen, heeft een mooie wintervacht gekregen en heeft het niet koud!
Maar misschien is er toch ergens anders wat te vinden waar wél een schuilstal bijzit!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:43

ik denk ook dat het van de kou is, maar je hoort ook vaak dat je ze juist hard moet laten worden.. maarja ik ben zelf ook eerder dat ik er een deken op zou leggen hoor.

Ik zag op je profiel een paardje staan wat al een tijd te koop staat op marktplaats , klopt dat?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:47

FlairS schreef:
Dat hij het koud heeft is natuurlijk niet zo gek.3 weken geleden was het nog rond de 20 graden en nu regent het en vriest het 'snachts.Ik heb het ook koud Is dit hetzelfde veulen als waar je in het andere topic over schrijft( met de hartruis)Ik heb er geen ervring mee maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben?Slechtere bloedsomloop?

het veulen met de hartruis is een andere dat is een welsh a veulen, die heeft wel super dik haar.

hij heeft geen schuilstal. maar hij staat samen met welsh a veulen in de wei. overdag van 7 tot 7 ongeveer.

zijn moeder heeft nu wel een deken op maar super dik haar. mijn andere arabier zijn vader staat ook zonder deken en heeft ook een kortere vacht maar die heeft t niet koud hoor.

nu ik nadenk hij is ook vorige week woensdag geent en sindsdien die avond deed hij het... en gisteren weer.

verder maakt zijn nek en zijn voetjes een knakkend geluid en voelt hij ook koud aan?

wil op zich wel een deken opdoen, maar ben bang dat hij t sloopt of vast zit? en misschien nog dunner haar krijgt enzo.
en dan nog aan een kleine maat zien te komen die ik waarschijnlijk maar een jaar kan gebruiken? niet dat ik dat er niet voor over heb hoor maar zou t liefste hebben dat hij gewoon lekker zo kon lopen. lijkt me op zich beter voor een veulentje, hij is 11 maanden. is ook in de winter geboren, toen had hij dit trillen niet

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:48

ja dat klopt dat is zijn vader

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:01

Als hij geënt is kan hij daar niet lekker van zijn.
Misschien ligt het daaraan, dat hij toch niet helemaal in orde is.
Bel anders gewoon de da even en vraag wat hij ervan denkt!

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:07

Als ik het zo lees nu over dat enten kan dat inderdaad zo zijn en je kan het beste,zoals Miranda Fuego hierboven al schrijft advies vragen aan de DA.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:44

ohh okee, staat ie nog te koop

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:47

ja staat ook op bokt