Nekbespiering

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

Nekbespiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:02

Hey,

Ik weet niet of de vraag hier hoort maar dan verzet je het maar
Hoe kan je de bespiering in de nek van het paard bevorderen? Zijn er bepaalde paarden die dit sneller gaan hebben? Mijn paard loopt elke keer als ik ga rijden ontspannen aan de teugel maar veel verschil zie ik eigenlijk niet .. Alvast bedankt !

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:23

Als het goed is zie je bij het rijden die halsspier mooi rond lopen. Als dat zo is, gewoon zo lekker doorgaan!

Tenminste, mijn pony(paardgefokte springgefokte E-pony) was dat wel zo. In het begin had ze echt nog zo'n rechte hals. Maar na trainen, ben inmiddels een maand verder, is de hals al erg veranderd!

Maar het ligt ook eraan of je pony snel spieren ontwikkeld. Bij mijn vorige pony werd die halsspier ook niet mooi ontwikkeld terwijl die halsspier supermooi rondliep enz. Agja..

Al met al, Succes!

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 19:32

Bedankt Ik ben nu toch al zeker 3 à 4 maanden verder en ikzelf zie eigelijk geen verschil. Ik rij wel maar 4 keer in de week,kan dat daar met temaken hebben?

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:58

Heb je ook foto's van hoe ze eerst was? Ik dacht nl ook geen verschil te zien, totdat ik foto's zag van toen en nu .

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:15

verootjoo schreef:
Heb je ook foto's van hoe ze eerst was? Ik dacht nl ook geen verschil te zien, totdat ik foto's zag van toen en nu .

Ja,maar geen rijfoto's. Vriendinnen van mij zeggen dat er wel al verschil is maar ik zie écht nix.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:32

Let er vooral op hoe je paard z'n hals gebruikt. Vanuit de rug of vanuit de hals. Als hij z'n hals vanuit z'n rug gebruikt loopt er een mooie doorlopende lijn vanaf de schoft tot de oren. Gebruikt hi'j alleen z'n hals dan zit er net voor de schoft een "'deuk". Dit zie je bij heel veel paarden.
Die van mij heeft dit ook. Jarenlang liep hij verkeerd, hij heeft hierdoor erg last van z'n rug gekregen. Nu begint hij beter te lopen en zie je de spieren bij z'n schoft ook steeds meer ontwikelen.

Op deze twee foto's is duidelijk verschil te zien. De eerste foto is vorig jaar gemaakt, de tweede dit jaar. Op de eerste foto is duidelijk zo'n boog op de hals te zien die niet doorloopt naar de schoft.
Op de tweede foto zie je dat het al wat meer een geheel is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6BOOIVJU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KV4RZ7BZ

Wij zijn er nog lang niet, dus graag geen verder commentaar op de foto's. Maar ik probeer het verschil duidelijk te maken.

Het is wel zo dat hengsten meer spieren ontwikkelen dan ruinen en merries. Dat heeft met het hormoon testoseron (schrijf je dat zo) te maken.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:35

Ben het helemaal met anouar15 eens. Er is ook duidelijk verschil te zien
Ojaa.. tis TestosTeron

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:39

Anouar15 schreef:
Let er vooral op hoe je paard z'n hals gebruikt. Vanuit de rug of vanuit de hals. Als hij z'n hals vanuit z'n rug gebruikt loopt er een mooie doorlopende lijn vanaf de schoft tot de oren. Gebruikt hi'j alleen z'n hals dan zit er net voor de schoft een "'deuk". Dit zie je bij heel veel paarden.
Die van mij heeft dit ook. Jarenlang liep hij verkeerd, hij heeft hierdoor erg last van z'n rug gekregen. Nu begint hij beter te lopen en zie je de spieren bij z'n schoft ook steeds meer ontwikelen.

Op deze twee foto's is duidelijk verschil te zien. De eerste foto is vorig jaar gemaakt, de tweede dit jaar. Op de eerste foto is duidelijk zo'n boog op de hals te zien die niet doorloopt naar de schoft.
Op de tweede foto zie je dat het al wat meer een geheel is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=6BOOIVJU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KV4RZ7BZ

Wij zijn er nog lang niet, dus graag geen verder commentaar op de foto's. Maar ik probeer het verschil duidelijk te maken.

Het is wel zo dat hengsten meer spieren ontwikkelen dan ruinen en merries. Dat heeft met het hormoon testoseron (schrijf je dat zo) te maken.

Bedankt,je helpt er mij echt mee ik zie het verschil,maar het probleem is dat ik dit niet vanop mijn paard kan zien,ofwel?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:44

Je kan het wel vanaf je paard zien hoor. Kijk maar eens naar de hals. Dan zie je vanzelf of het een doorlopende boog is of niet. Meestal als hij z'n hals goed gebruikt zie je dat alle spieren (van schoft tot oren) los meetrillen. Dat is goed, dat betekend dat de spieren ontspannen aan het werk zijn.

Je merkt ook verschil qua lopen, vooral als ze omschakelen van geen rug gebruik naar ruggebruik. Het voelt meteen heel anders, de passen worden ruimer en zekerder.
Doordat Anouar het nog zo aan het leren is loopt hij de ene keer goed, de andere keer niet. En als hij wel goed loopt geeft dat zo'n goed gevoel. De kleine passage achtige dribbelpasjes worden dan echte passen, je hebt dan meteen meer paard onder je.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 22:12

Anouar15 schreef:
Je kan het wel vanaf je paard zien hoor. Kijk maar eens naar de hals. Dan zie je vanzelf of het een doorlopende boog is of niet. Meestal als hij z'n hals goed gebruikt zie je dat alle spieren (van schoft tot oren) los meetrillen. Dat is goed, dat betekend dat de spieren ontspannen aan het werk zijn.

Je merkt ook verschil qua lopen, vooral als ze omschakelen van geen rug gebruik naar ruggebruik. Het voelt meteen heel anders, de passen worden ruimer en zekerder.
Doordat Anouar het nog zo aan het leren is loopt hij de ene keer goed, de andere keer niet. En als hij wel goed loopt geeft dat zo'n goed gevoel. De kleine passage achtige dribbelpasjes worden dan echte passen, je hebt dan meteen meer paard onder je.

Ok bedankt!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:53

En vergis je niet met vet. Bovenop de manenkam zitten geen spieren. Er zijn veel paarden daar een hele dikke hals hebben. Maar die paarden zijn meestal ook wat aan de dikke kant.

Spieren zitten langs de zijkant van de halswervels en de rest van de hals, niet erbovenop.