Staart schuren in deze tijd v/h jaar...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alayda

Staart schuren in deze tijd v/h jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:49

Hellup!!!
Mijn paard staat nu 's nachts weer op stal en het is meteen weer foute boel... Ze staat weer heel dr staart kapot te schuren! Ik word er helemaal machteloos van, het is zooo zonde...
In de zomer heeft ze GEEN last van jeuk, ook als ik dr dan even op stal zat (bijv om haar even eten te geven, want verder staat ze dan dag en nacht in de wei) schuurt ze niet!
Ze staat nu sinds een week 's nachts op stal en ze begint...
Komt het daar de kou?
Ze heeft geen deken op, het is een robuuste pony en ik rijd nog niet veel op dr dus echt nodig vind ik dat niet..
Wel krijgt ze nu meer kuilgras... Zou dat een rede zijn?
Ik heb vorig jaar van allerlei middeltjes en smeerseltjes geprobeerd maar niks helpt...
Wat moet ik?? Het is zo ontzettend zonde!!!

_CS_

Re: Staart schuren in deze tijd v/h jaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:51

Luis?? Verveling het kan van alles zijn. Zo lastig altijd dat je niet gelijk weet wat er is. Er zijn van die borstels om op te hangen blijft de staart iig heel, en ik ozu uit gaan zoeken waar het van komt.

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:53

Luis is naar gekeken door de DA maar dat is het niet..
Ik zit inderdaad aan die borstels te denken, ben alleen bang dat ze die op-eet! (en op stal vinden ze het niet echt leuk dat ik dan gaten in de muur moet gaan boren...)

velinda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:56

Ik gebruik hvs14 heel fijn spul. De staart wel eerst heel goed uitwassen (wanneer er zand of dergelijke inzitten, schuurt dit ook) en daarna dit spul erop (kost +/- 19€ voor 1bus), het regelmatig uitwassen van de staart helpt ook heel goed. De mijne is geschoren, dus heeft ze een deken op. Nu heb ik haar deken vervangen door een met staartflap en nu heeft ze er ook geen last meer van.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:41

velinda schreef:
Nu heb ik haar deken vervangen door een met staartflap en nu heeft ze er ook geen last meer van.

Ja heb ik ook gedaan, Mn shetje schuurde zich helemaal kapot en nu heb ik een deken met een staartflap en ik deed dagelijks hydrocortiderm op de kale plekken en nu gaat het wel weer.

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 09:29

Niemand nog meer tips...?

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:08

Hey!

Charly doet het ook staart schuren, maar sinds ik hem een deken om hem met staartflap niet meer, althans hij zal nog wel schuren, alleen zie je het niet meer! Ik denk dat het verveling is, want zie verder geen schilvertjes oid bij Charly in zn staart...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:19

Staat hij nog op de wei? De meeste paarden die schuren hebben een eiwitteveel door te veel gras op de wei of te veel krachtvoer. De afvalstoffen hiervan zetten zich op de huid vast, en dat veroorzaakt een enorme jeuk.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:24

Astragirl schreef:
Staat hij nog op de wei? De meeste paarden die schuren hebben een eiwitteveel door te veel gras op de wei of te veel krachtvoer. De afvalstoffen hiervan zetten zich op de huid vast, en dat veroorzaakt een enorme jeuk.

klopt, afvalstoffen in het lichaam veroorzaken de jeuk.

Geef je nog meer behalve kuil? zoniet zou ik een tijdje hooi proberen. In kuil zijn de suikers, eiwitten, e.d. (= gifstoffen) beter bewaard gebleven.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:59

Ik ga dit topic even volgen. Ook mijn pony schuurt nog steeds. Hij is een aantal maanden geleden gespoten en hebben tabletten gehad van de DA want het zou zomerexceem zijn,m aar dat is het dus blijkbaar niet. Het heeft niks geholpen. Nog steeds schuurt ie. Hij wordt veel gereden, krijgt absoluut niet teveel krachtvoer (totaal 1/2 prestatiebrok en 1/2 granenmix), veel hooi en staat in een vrij schrale wei (genoeg gras, maar wel schraal gras)...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:29

vervang de prestatiebrok eens door onderhoudsbrok..
een pony die naast nog wat gras ook nog veel hooi krijgt heeft dacht ik geen prestatiebrok nodig.. zit toch ook meer eiwit in toch??

granenmixen bevatten soms veel melasse,( suiker) ook daar kan een dier op reageren, dus probeer eens een tijdje geen muesli te voeren,maar alleen brok..
verder heb ik op het moment voor mijn eczeem pony "summerwash" gekocht, heel vettig spulletje en t werkt bij mijn pony ook nog!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:44

Ondanks dat je haar robuust houdt, is er een mogelijkheid om haar staart en de staartwortel wat vaker te wassen?
Ook een scheutje lijnzaadolie door het voer kan er voor zorgen dat de huid van je paard wat vetter wordt. Een droge schilferige huid kan ook gaan jeuken.

Ik ga er overigens van uit dat je op tijd ontwormd, en dat je paard op dit moment dan ook geen wormen heeft. Bij schuren bij de staart is dat het eerste waar ik aan denk. Laat anders eens een mestonderzoek doen.

Staartschuren kan ook een teken zijn van verveling...en daar lijkt het haast wel op als ze het alleen doet als ze op stal staat.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:45

kleine reactie op de wormen van Cassidy (:)) mijn pony reageert juist heel sterk op het ontwormmiddel en begint na het ontwormen heel hevig te schuren (de dagen/weken erna)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:18

ellepel schreef:
vervang de prestatiebrok eens door onderhoudsbrok..
een pony die naast nog wat gras ook nog veel hooi krijgt heeft dacht ik geen prestatiebrok nodig.. zit toch ook meer eiwit in toch??

granenmixen bevatten soms veel melasse,( suiker) ook daar kan een dier op reageren, dus probeer eens een tijdje geen muesli te voeren,maar alleen brok..
verder heb ik op het moment voor mijn eczeem pony "summerwash" gekocht, heel vettig spulletje en t werkt bij mijn pony ook nog!

Overstappen op onderhoudsbrok is niet mogelijk want er staan nog 2 paarden die die brok wel nodig hebben. en denk nie dat mijn ouders van plan zijn 2 soorten brok te kopen. En veel hooi, tja wat versta je onder veel. Ik kan moeilijk uitleggen hoeveel ie krijgt aangezien wij grote balen hebben.

MIsschien dat het de granenmix is, maar die krijgt ie al een jaarjte of 5 en nooit heeft ie er van geschuurd (Rond deze tijd dus).....

Maar bednakt voor de tip!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:55

ilsejee schreef:
kleine reactie op de wormen van Cassidy (:)) mijn pony reageert juist heel sterk op het ontwormmiddel en begint na het ontwormen heel hevig te schuren (de dagen/weken erna)

Er bestaat geen "Het ontwormmiddel", er zijn verschillende werkzame stoffen. Aan jouw de taak om uit te vinden bij welke werkzame stof er meer of minder geschuurd wordt. Welke werkzame stoffen heb je in het verleden gebruikt? Hoe lang heb je je pony al, wat is je ontwormschema? Gebruik je iedere keer dezelfde?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:58

Als je pony een ruin is, kun je ook controleren of zijn koker wel goed schoon is. Ruinen met vieze kokers kunnen gaan staartschuren omdat ze er niet bij kunnen.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:01

Ik gebruik bij mijn merrie die ondanks een staartflap toch nog der staart schuurt als ze hengstig is AZIJN.
Gewone heldere natuurazijn
Werkt prima en ze schuurt niet als het erop zit

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:18

ilsejee schreef:

Ok, dat vind ik een teken dat je daar het probleem wel eens zou kunnen moeten gaan zoeken!
Het feit dat ze daarna zoveel schuurt is een teken dat de wormen er dan uit aan het komen zijn! Dan heb je te maken met een fikse wormbesmetting. Rond deze tijd zijn wormen zeer actief. Ontworm met 'een a twéé weken tussenpoos met een wormmiddel met ivermectine. Het is even heftig maar daarna is het klaar.
Wellicht zijn het aarswormen, dan werkt een ander wormmiddel ook goed, maar welke het precies was weet ik niet meer . Ik dacht dat het om fenbendazol ging, maar het kan ook de pyrantel geweest zijn.
Dat zul je even in de boeken na moeten zoeken, dat wil ik ook wel voor je doen eventueel.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:20

Venetia schreef:
ilsejee schreef:

Ok, dat vind ik een teken dat je daar het probleem wel eens zou kunnen moeten gaan zoeken!
Het feit dat ze daarna zoveel schuurt is een teken dat de wormen er dan uit aan het komen zijn! Dan heb je te maken met een fikse wormbesmetting. Rond deze tijd zijn wormen zeer actief. Ontworm met 'een a twéé weken tussenpoos met een wormmiddel met ivermectine. Het is even heftig maar daarna is het klaar.
Wellicht zijn het aarswormen, dan werkt een ander wormmiddel ook goed, maar welke het precies was weet ik niet meer . Ik dacht dat het om fenbendazol ging, maar het kan ook de pyrantel geweest zijn.
Dat zul je even in de boeken na moeten zoeken, dat wil ik ook wel voor je doen eventueel.

Ze schuurt niet alleen de staart, ook de manen, het is dus exceem en geen worminfectie.

Ze krijgt inmiddels geen reguliere ontwormmiddelen meer, maar een wormverdrijfend kruidenmengsel. Daarvan is ze niet alleen niet opnieuw gaan schuren, ze is er zelf mee gestopt daarna.
Maar dit is een beetje off-topic hè

Poehee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:47

Ook wij gebruiken bij dit soort dingen altijd AZIJN. Werkt prima maar is al een keer aangegeven in dit topic.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:50

azijn werkt idd goed

Sommige schuren ook van zweet dat er blijft zitten.
Als je elke keer na het rijden met iig water ff wat naspoelt, voorkom je ook bij sommige paarden schuren.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:20

theeboomlotion of rvs14

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:23

Mijne schuurt ook, ze schuurt zelfs door de deken heen! De deken gaat er dus ook van kapot. Ze heeft idd staart- en manen exceem, het lijkt wel alsof dit gewoon heel laat is dit jaar! En nou weet is wel dat er spul is om in te spuiten, maar ik weet niet of dit kwaad kan tijdens de dracht. Moet ik nog eens vragen aan de DA.

Alayda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:09

Mijn pony (merrie) wordt inderdaad gewoon optijd ontwormd dus dat kan het echt niet zijn... (daar dacht ik in eerste instantie ook aan namelijk..)
In de zomer schuurt ze niet..
Ze krijgt een basisbrok, kuil en staat heel de dag op de wei.
Ik ga zeker eens de azijn uitproberen en misschien anders toch ook een deken op...
Wist ik de oorzaak maar. Ga nu 2 weken hooi voeren ipv kuil dus ben benieuwd of dat uitmaakt. Ik laat het hier weten!

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:19

Het voordeel van azijn is dat het niet schadelijk voor je pony is
Je kunt het altijd gebruiken zelfs tijdens de dracht.
En als ze het bv binnen krijgen dan is dat niet erg.

Als je bv een pony hebt die erg veel stro eet kan je over je stro ook azijn spuiten en dat maakt het stro minder aantrekkelijk

En het is zeer goedkoop