merrie houden of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PatsyPatsy

merrie houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:14

Ok ik heb echt even de raad van een goeie bokker nodig.. Het is een beetje een luxe probleem maar het knaagt verschrikkelijk aan me..

Deze zomer heeft mijn merrie te koop gestaan. De reden was omdat ik graag verder wou in de sport maar zij totaal niet wilde en tegendraads was en het totaal niet ging zoals het moest. Ik ken haar van veulen af en ben altijd de enige geweest die ermee heeft gereden. We hebben veel samen meegemaak en Ondanks alles heb ik geen afscheid kunnen nemen van haar en heb ik ze maar niet verkocht. Hoewel we al 3 jaar op diezelfde rust moeten zwoegen en altijd van af moeten beginnen omdat ze steeds hervalt, ze plots begint te staken of begint te crossen, het is mijn merrietje en dat zal ook altijd zo blijven.. Ik heb 200% vertrouwen in haar, ken haar perfect en zij mij..

Ik heb mij onlangs aangesloten bij een ruitervereniging om wedstrijden te kunnen starten. Het ging al ietsje beter met haar en na 3jaar op hetzelfde zwoegen wou ik het toch eens proberen. Als was het maar om te zien hoe ze was op wedstrijd en of dit zou lukken. Alleen ben ik nog nooit op wedstrijd geraakt, ze wil niet op de trailer omdat ze ooit eens een accidentje heeft meegemaakt toen ze heel jong was en dit nooit heeft kunnen verwerken. Alleen op een vrachtwagen(tje) wil ze maar dit hebben wij niet en kunnen we ook niet gebruiken van iemand. We weten niet of die schrik voor de trailer er ooit uit zal gaan want ze is echt heel moeilijk van karakter ook. Maar dit doet er niet echt toe..

Nu is er iemand op de vereniging die sportpaarden fokt. En ik ben supergek van een 4jarige orlando die tevens heel erg goed springt en al wat parcoursjes heeft meegelopen. Ook mijn instructrice heeft een heel leuke 4 jarige calvadosruin staan. Mijn vader heeft gezegd dat ik een goed paard krijg waar ik verder mee kom maar dat ik dan toch mijn merrie zal moeten verkopen...

Ik weet echt niet meer wat gedaan. Ik wil echt graag verder zowel in dressuur als springen maar ik kan mijn merrie echt niet missen. Er is geen mogelijkheid voor 2 paarden dus dit is geen optie..

Er is iemand bij mij op stal die ooit met mijn merrie heeft gereden. Een jonge gast van in de 20, studeert voor veearts en kan vrij goed met haar rijden. De bedoeling is gewoon puur recreatief. Hij heeft ooit gezegd dat hij haar de max vond en ik het moest laten weten als ik ze ooit zou verkopen. Wat wel vreemd is is dat ik bij hem alleen het heb kunnen verdragen dat ze met mijn paard reden. Ik vond het zelf leuk dat hij ermee reed en niet iemand anders... Ik zou eventueel wel kunnen vragen of hij niet geinteresseerd is maar dit is dan ook weer zo raar en dan ben ik mijn merrie voorgoed kwijt wat ik dan weer niet echt wil..

ik vind dit echt moeilijk en wou even de hulp van jullie inschakelen.
enig idee wat jullie zouden doen?

groetjes
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-12-05 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:20

je kan je merrie aanbieden als verzorg paard, voor mensen in de buurt, die haar in ruil voor wat geld kunnen verzorgen, rijden enzovoort. en ja, als je echt verder wilt......
ik weet niet of je ze allebei kan houden, want dan zou de optie hierboven kunnen natuurlijk. ik weet anders geen oplossing.
Zelf zou ik haar toch verkopen aan iemand die heeeeel dichtbij woont, kan je haar toch blijven opzoeken.
het is heel moeilijk voor je, dat weet ik best. heb ook mijn lieveling verloren, ze werd onverwachts verkocht, heb geen afscheid kunnen nemen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:44

Er zijn heel veel mensen die hun paard verkopen voor een andere.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf nooit heb gekunt, had mijn paardje vanaf z'n geboorte en het was echt mijn kind. Nu heb ik me gewoon aangepast aan hem, eigenlijk kon je ook best alle kanten op met mijn paardje maar een crack was het niet.
Toch heb ik hem tot het einde gehouden ondanks dat hij ook dampig was en heb hem 20 jaar gehad.
Maar toch begrijp ik je, an al krijg je hier nog zoveel raad, je moet doen waar je zelf achter staat. Als je later spijt krijgt, maar ook als je de goede beslissing hebt genomen.
Als jij verder wil in de sport, dan kun je je huidige paardje ook niet gaan forceren om meer te eisen dan redelijk is.
Soms moet je naar een beslissing toegroeien en moet je nu al beginnen met afscheid nemen in je hoofd....
Denk er wel aan: Verlease je je paard, kan het zomaar ophouden of niet niet goed bevallen....
Verkoop je je paard, weet je ook niet hoe het verdergaat en heb je er niets meer over te zeggen.....
Ik vind dat als je je paard verkoopt, je beter met een goed gevoel afscheid kunt nemen en het dan achter je te laten, want anders wordt je gek!
Succes en veel sterkte met het nemen van je beslissing.

PatsyPatsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 18:12

*schopje*

Barvrouwke

Re: eventjes jullie raad nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:59

Hoi,
ik ben ook een ongeloofelijke eigenheimer, en zelfs mijn beste vriendin mag niet op mijn paard. Voor geen goud. Geen enkele instructeur behalve, die ene.
Ik begrijp de situatie heel goed, en als je vastzit met dat paard, zul je een supergoed iemand moeten vinden om het nog een maal te proberen, die er dan ook opmag. Zie je dit niet zitten, dan zal ik zeker die jongen bellen.
Je hebt een goed gevoel bij hem, en niet bij een ander. Dit is niet voor niets, vertrouw jezelf. Ik kan niet voor jou oordelen, want het is puur een gevoels/vertrouwens kwestie. Misschien proberen of hij wil bijrijden/ leasen ofzo, maar daar hou ik zelf niet van, verkocht is verkocht. veel sucses, met welk besluitdan ook.

PatsyPatsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 20:13

heb daarnet nog met haar gereden. Het was weer een ramp, kon niets met haar beginnen. Zondag ben ik naar de jumping geweest, gaan kijken naar die 4jarige parco. Kvond hem echt heel leuk en heb hem voorgesteld aan mijn vader. Maar mijn ouders willen niet. Het is te duur voor ons op dit moment en er kruipt dubbel zoveel tijd in dan zeggen ze. Kvind dit echt hartverscheurend want ik weet niet wat te doen. De keren dat mijn merrie echt lekker rijd zijn dan zooooo enorm superleuk! Dat is waar ik het allemaal voor over heb. En dan als ik met haar ga wandelen is ze ook zo super... Anderzijds sta ik nog altijd na 3 jaar niet op het punt een deftig b-proefje te kunnen rijden. Na galop is het een ramp en wil ze weer crossen. Ze kan het nochtans. Ze heeft alle kwaliteiten in zich van een goed sportpaard maarja.. Dat snapt zij blijkbaar niet. Binnenkort ga ik nog eens proberen op jumping. Misschien dat het dan wat helderder wordt... want pff ik weet het écht niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:26

Wat denk je te kunnen bereiken in de sport? vergeet niet dat ook de sport ,frustratie's oplevert alleen 1 kan er maar eerste zijn.En wat als dat paard wat je nu wilt, ook niet voldoet,of je eigen talent niet toereikend is?Dan heb je wel je maatje verkocht.
Mocht het je troosten,ik heb er 6 jaar overgedaan om mijn paard vrijwillig zonder dwang op de trailer te krijgen.Ook sinds dit jaar kan ik er voor het eerst alleen naar buiten mee.Ze is mijn maatje en voor geen goud ter wereld kan ik ze wegdoen ondanks dat ik er ook nooit geen wedstrijd mee zal rijden.
Alleen jij kan voor je zelf uitmaken wat het belangrijkste voor je is,wedstrijden of je paard?

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:47

je kan ook inlichtingen vragen bij speciale traningstallen, die paarden kunnen helpen met problemen die ze hebben, hier bij ons is er ook zo,n.
je zegt zelf dat ze kwaliteiten heeft voor de sport, alleen moet ze dit inzien.

kazan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:36

je kan stallen zoeken waar ze paarden de angst bij weghalen voor trailers.
is het mischien een optie om een paard van iemand anders te bijrijden en die uit te brengen op wedstrijden zo kun je je eigen maatje houden en verder komen in de spring/dresuur sport.
Sterkte en veel suc6

xxxx Annemiek

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:38

Laaauwrah, mankeert jouw merrie niets? Heb je haar al eens laten nakijken op diverse fronten?
Als ze bij jouw staakt zal ze het bij een ander waarschijnlijk ook doen.. ik zou eerst de oorzaak van de problemen opzoeken en oplossen voordat met haar verder gaat of verkoopt

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:39

En misschien kan een goede instructeur/instructice ook verlichting brengen

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:49

wat is het probleem als je iemand hebt, die super enthousiast is met je paard.
Zo als het nu gaat, levert alleen frustraties op, voor niemand leuk.

Denk aan je paard, die vindt het waarschijnlijk veel fijner als er niets van gevraagd wordt, alleen wat recreatief. Jij wilt verder, hebt de mogelijkheid voor een ander paard, en die jongen is helemaal weg van jouw paard. Dan is de cirkel toch rond?

Denk aan je paard als je de beslissing maakt en niet aan jezelf, dan is de keuze veel eenvoudiger. Een paard "houdt" van iemand die lief/eerlijk voor hem/haar is en is afhankelijk van degene die hem/haar voert.

Als dat goed is, maakt dat de keuze eenvoudiger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:07

Heb je wel eens op je droompaarden gereden? Kijk eens hoe dat gaat, misschien gaat dat ook niet zo super en valt je droom in duigen. Wat is het vermogen van je merrie? Kan je niet iemand vragen je paardje een maandje of 2 elke dag te rijden, iemand die goed met trainen met paarden is en haar wat verder voor je door traint, wellicht ietsjes aanpakt, kan nl ook zo zijn dat ze dat nodig heeft.

Kan het zijn dat je rijtechnisch net niet zo ver bent waardoor je haar kunt laten lopen zoals ze zou kunnen lopen? Als dat zo is, fanatiek er tegen aan, neem een wat fanatiekere instruktie, laat haar/hem ook eens in de week rijden. Als het de ene keer wel gaat en de andere keer niet, ligt het wel aan jouw.Die veearts zal wel gevoeld hebben of je paard iets mankeert en als hij haar een droom vind, dan moet het echt aan jouw liggen.

Hoe kan die veearts rijden? Kan hij je niet helpen? Vnl het losrijden zal voor jouw belangrijk zijn, zo dat ze echt los is en nageeft, kan iemand je daar mee gaan helpen? Iemand die je paard zo gaat rijden voor je dat ze helemaal los is en wat oefeningen gaat leren die correct worden uitgevoerd. Dan is ze een stapje verder dan jij en kan het zijn dat het voor jouw wat makkelijker wordt.

Behoedt jezelf voor een teleurstelling. Die geweldige paarden die met anderen zo fijn lopen, lopen misschien bij jouw helemaal niet fijn en zijn voor jouw helemaal niet makkelijk om te rijden. Merries kunnen ook wel eens niet de makkelijkste zijn en als ze streken heeft, dan blijf je dat waarschijnlijk wel houden en dat zal je altijd tijdens je sport moeten incalculeren.

Succes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:00

Heb je al die jaren van dezelfde persoon les gehad? Zo ja, probeer dan eens een (goed) ander lesgeefmens. Het klinkt alsof je niet doorkomt bij je paard en wellicht heb je een andere insteek nodig. Zoek iemand die brede ervaring heeft met karakterpaarden (en -ponies) en niet in één hokje zit, maar verder kijkt dan het standaard gedoe.

Verder zul je zelf een afweging moeten maken tussen verder willen in de sport of dit paard. En kijk bij die afweging ook eens objectief naar het belang van het paard. Wat wil zij? Wat vindt zij leuk om te doen?

PatsyPatsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:03

Ter verduidelijking, die jongen studeert nog voor veearts, hij is er nog geen.
Ik heb de veearts al eens naar mijn merrie's rug laten kijken. Maar hij zei dat er niets was. Om het even waar je aankomt doet ze al raar het is niet specifiek in de rug ofzo.
Ik krijg dagelijks begeleiding. Sta bij mijn instructrice op stal en zij geeft mij enkele keren in de week privéles. Ik heb al andere instructie gehad maar die mensen konden mij totaaal neit helpen. Mijn huidige instructrice leert jonge paarden op. Zijzelf heeft vroeger ook zo'n merrie gehad met dergelijk karakter en heeft nu ook zo een. Alleen is de mijne nog een tikkeltje moeilijker en zit nog anders ineen waardoor zijzelf het soms ook moeilijk heeft. Het is de enige instructrice die mij tot nu toe heeft kunnen helpen dus veranderen zou ik nu ook weer niet doen. Nu zij we eindelijk al tot een methode gekomen om haar kalm te houden maar we kunnen nog steeds niet deftig galopperen ofzo want daarna wordt ze weer gek.
Als anderen met haar rijden wordt ze nog gekker, ze is het rustigste bij mij dit heeft mijn instructrice ook al gemerkt daarom dat ik het ook zo moeilijk vindt haar weg te doen. Dan moet ze weer van nulaf beginnen met die mensen...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:18

Ik denk dat wij niet voor je kunnen oordelen? Het zijn toch je eigen gevoelens enzovoort. Je hebt heel veel met dit paard meegemaakt en het is vreselijk dat je voor zo'n moeilijke keuze staat. Ik persoonlijk zou het paard denk ik wel wegdoen, maar nogmaals ik weet het echt niet, want ik heb niet alles meegemaakt enz. Ik kan nu snel dit topic doorlezen, maar dan heb ik nog niet een goed beeld. Je moet het meegemaakt hebben. En daarbij kun je hier wel advies vragen of je de merrie zult houden of niet, maar iedereen heeft een andere mening. De 1 zal haar wel houden en de ander niet. Dus dan kom je nog nergens... Ik wens je wel heel veel succes!!!

PatsyPatsy

Re: merrie houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:05

Ik overweg om mijn merrie wat dichter bij huis te zetten. Ik vraag wel aan de mensen van de rijveringing of ze geen stal of weide weten, die mannen weten altijd wel iets misschien kan ik zelf bij hen op stal. (momenteel staat ze op 25-30 min met auto en 40 min met brommer)
Dan sta ik in de buurt van de rijvereniging, neem ik een tijdje les van een andere lesgever... Misschien dat de nieuwe omgeving, andere lessen enzo haar wat veranderen? Ik wil het gewoon proberen deze winter. Ik neem haar mee op wedstrijd en zie wel wat ik er van terecht breng. Met een beetje geluk mag ik van de eigenaar ook nog die 4jarige ruin rijden. Ik zal eens met die man gaan praten van jajah superleuk paardje hé, we hadden em graag gekocht maar jah blablabla
Vinden jullie dit een goede tussenoplossing of zouden jullie het nog anders doen?

Anoniem

Re: merrie houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:31

Als je merrie oud genoeg is, zal je haar kunnen rijden, er zijn er meer die jaren tobben met hun paard, zijn ze eenmaal 12 geworden, gaat het ineens wel. Maar dan heb je veel tijd verloren. Die 4 jarige, moet je gewoon op de man af vragen, of je hem voor hun mag rijden, dat je je merrie niet wilt verkopen en dat je graag een paard zoekt waar je meer mee kan, eventueel mag je hem op wedstrijden uitbrengen. Hij zal wel verkocht kunnen gaan worden, maar dat risico moet je nemen.