vzh zadel met een diepe zit en dikke kniewrongen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

illy123

vzh zadel met een diepe zit en dikke kniewrongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 11:57

hoi allemaal,

Afgelopen vrijdag hebben we zadels gepast, ik heb veel verschillende zadels geprobeerd zowel dressuur als veelzeidigheid.
In mijn hoofd had ik het idee dat een veelzeidigheidszadel beter zou zijn voor mij omdat ik graag kort zit met mijn beugels en in de zomer veel naar het bos ga. Ik had het idee dat ik veel vaster zou zitten op een vzh zadel dan op een dressuurzadel. Maar iedere keer wanneer ik op een dressuurzadel zat vond ik dat ik veel vaster zat dan in een vzh zadel.
Uiteindelijk had ik een zadel, een dressuur zadel die ik het lekkerst vond zitten en hij zat ook super op mijn paard, wat natuurlijk als eerste het belangrijkst is. Het ging om een dresuurzadel van Bates (de leren Wintec) met de grootste kniewrongen erop.

Op mijn paard past trouwens geen Kieffer, dat merk is te smal voor hem.

maar op een gegeven moment gingen zich steeds meer mensen van mijn stal zich ermee bemoeien en werd er gezegt dat je op een dressuurzadel niet lekker naar het bos kan. Je kan niet verligt gaan zitten, minder steun etc. Zelfs de manege eigenaar zei tegen mij dat het voor mij toch echt beter is een vzh zadel te kiezen, omdat ik klein ben en mijn paard is groot en heel sterk. Ik zou dus meer grip erin hebben en steun zoadat ik beter zat als mijn paard er vandoor zou gaan.

pff het is een heel verhaal geworden, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met een (Bates) dressuurzadel en hoe die het ervaren om met een dressuurzadel naar het bos te gaan, en als je paard er vandoor gaat of je dan nog stevig zit.

En zijn er vzh zadels met een diepe zit en dikke kniewrongen?

dankje voor het lezen en ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover!

groetjes Ilse

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:59

waarom zou je in een dressuurzadel niet het bos inkunnen? zit goed hoor!

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:12

Ik sprong zelfs met een dressuurzadel Oke lekker ging dat dat weer niet, maar ik bleef best zitten.
Ik was eerst ook zoals jij, dacht dat een vzh veel beter zat, tot ik idd ook een dressuurzadel onder mn reet kreeg en ik echt zoiets had van : "ohhhh.. fijn!"
Ik ben een recreatieruiter, je zal mij nooit in een dressuurring zien, maar toch zit ik tegenwoordig liever op een dressuurzadel dan op een vzh.
En hoe dikker de kniewrongen hoe belabberder je zit, daarbij voel je je paard dan ook minder aan.

Gewoon doen wat jij prettig vind zitten en goed op je paard ligt, jij moet ermee rijden, niet je stalgenoten

Eilandje

Re: vzh zadel met een diepe zit en dikke kniewrongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:14

Euh, ik rijd met een dressuurzadel en maak daar ook lange buitenritten mee en heb er afgelopen zomer zelfs dagtochten mee gereden. Ik zit 100 x liever (en steviger) op een dressuurzadel dan op een veelzijdigheidszadel. Ik heb pas een nieuw zadel, heb ook veelzijdigheidszadels getest omdat ik in de toekomst misschien wat wil gaan springen met mijn paard, maar het is toch weer een dressuurzadel geworden. Maar als je er niet mee wil springen vind ik een dressuurzadel de beste keuze

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:25

Hier het bewijs dat ik zelfs een aardig sprongetje kon maken met een dressuurzadel :

Afbeelding

illy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 12:27

haha ja dat is inderdaad echt bewijs!
Ik heb trouwens gisteren nog op een ander zadel gereden, een Stubben Scandica vzh, ik vond het op zich wel lekker zitten maar het was een erg hard zadel!

Verder heb ik ook gezien dat mijn paard heel goed reageerde op het Cair systeem, vandaar de Bates

groetjes Ilse

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:35

Gewoon een zadel nemen waar jij lekker op zit . Ik ken genoeg mensen die altijd met een dressuurzadel naar het bos gaan en dat geeft geen problemen.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:16

Ik rij altijd met een dressuur zadel, heb het VZH zadel afgezworen.
Je kan alles met een dressuur zadel wat je met een VZH ook kan, dus als je 1000x beter zit in een dressuurzadel waarom niet?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:23

illy123 schreef:
...en werd er gezegt dat je op een dressuurzadel niet lekker naar het bos kan. Je kan niet verligt gaan zitten, minder steun etc. Zelfs de manege eigenaar zei tegen mij dat het voor mij toch echt beter is een vzh zadel te kiezen, omdat ik klein ben en mijn paard is groot en heel sterk. Ik zou dus meer grip erin hebben en steun zoadat ik beter zat als mijn paard er vandoor zou gaan.

Tja. Ik rijd endurancewedstrijden (80-100 km) met een dressuurzadel en ik wil niets anders meer. Ik zou echt niet weten waarom je meer grip en steun zou hebben in een VZH-zadel dan aan een dressuurzadel. En ik zou al helemaal niet weten waarom je er niet mee het bos in zou kunnen. Ik kan er ook prima mee in de verlichte zit rijden.

Mijn tip: kies een zadel dat a) goed op je paard ligt en b) waar jij zelf lekker in zit (in die volgorde). En of dat nou een VZH-zadel, een dressuurzadel, een springzadel, een westernzadel of wat voor zadel dan ook is, dat maakt daarbij helemaal niet uit.

illy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 14:02

nou Karin mijn stalgenoten hadden tegen mij gezegt dat je met een dressuurzadel doordat je langer zit dan bij een vzh zadel en je eerder langs voor uit het zadel kan raken, je eerder je grip in het zadel kan verliezen. Maar op een dressuurzadel kan je zelf toch zo kort gaan zitten als je wilt, ok voor het plaatje is het dan niet meer mooi, maar dat maakt mij niet uit. vandaar...

groetjes Ilse

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:05

Ik zit zelfs steviger met lange beugels dan met korte. Met korte beugels heb ik het idee dat ik er zo voorover afkieper, met lange beugels kan ik me zelf lang maken, goed in het zadel zitten.
Maar ja dat is ook weer ieders eigen, een vriendin van mij is springamazone en die schijt 7 kleuren bagger met lange beugels

illy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:02

bedankt voor jullie reacties!!
ik ga vanmiddag nog even naar de ruitersportzaak en ga daar op de bok nog eens een paar vzh zadels proberen en ik houd gewoon de zit van het dresuurzadel in mijn achterhoofd.

zijn er mensen die me een bepaald type vzh zadel aanraden?
het liefst een met een diepe zit en dikke kniewrongen!

groetjes Ilse

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:09

Ik heb goede ervaringen met de JC Sapphire. Die ligt op mijn bijrijd-Haf en daar zit ik prima in. Ik rijd ermee buiten (ook endurance, maar kortere afstanden) en ik rijd er dressuur mee.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:15

Ik vrees dat een veelzijdigheidszadel met een diepe zit toch een beetje een contradictie in terminus is

Ik had aan de zadelmaker gevraagd om ook enkele veelzijdigheidszadels richting dressuur mee te brengen, en hij had de Kieffer Aachen bij en een Kentaur. Stübben heeft ook een veelzijdigheidszadel richting dressuur. Vraag anders eens achter veelzijdigheidszadels richting dressuur?

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:23

Ik heb ook een JC veelzijdigheid meen de rubin versie! Zitten dikke kniewrongen aan diepe zit richting dressuur!!

illy123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:26

ow bedankt voor de tips!
heeft JC ook een site waar ik die zadels eens kan bekijken?

groetjes Ilse