blusapparaat in stallen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kyona

blusapparaat in stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 11:00

Vandaag heeft een bedrijf onze blusapparaten gekeurd. In de stallen hebben wij nu schuimblussers, maar deze kunnen bevriezen en dan doen ze het niet. Ze kwamen met poederblussers als alternatief. Van een vriendin hoorde ik net dat dat echt pure rotzooi is, omdat dat poeder zo fijn is dat het overal in trekt. Dat lijkt met paarden (gevoelige luchtwegen) dan ook weer niet handig.
Nu ben ik benieuwd wat voor blusapparaten jullie in de stallen hebben.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:17

Poederblusser. Als de keus is brand blussen of paarden verbrand of met een rookvergiftiging (dacht je dat rook en roet niet overal intrekt?) dan weet ik die keuze wel....

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 11:54

dat snap ik ook wel; alleen is daarna al je elektra naar de ........; die fijne deeltjes trekken dus overal in (ook in longen).
dus als er een alternatief is dat beter is!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:03

Wij hebben waterblussers.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 12:05

je bedoelt gewoon brandslangen op een haspel? Die hebben wij ook; alleen is het probleem dat die met vorst dus ook bevriezen..
vandaar dat we er nog iets extra's naast willen.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:07

ja, die bedoel ik. Ik wist niet dat ze bevroren.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 12:37

als het echt hard vriest, dan bevriezen de waterleidingen. Die blussers zitten aangesloten op de waterleiding dus doen het dan ook niet.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:06

wij hebben op de manege een waterslang (zo'n grote rooie, a-la brandweer) die aangesloten is op de sloot.. deze is nooit bevroren (zo op randje amsterdam), en als hij bevroren is, alleen het bovenlaagje, dus daar onder wit nog gewoon bruikbaar bluswater.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:57

poederblussers en slang om te blussen. Onze waterleidingen zijn geisoleerd met een soort schuim en daaromheen een soort draden die gloeien ofzo en dus ervoor zorgen dat de leidingen niet bevriezen. Wij hoeven dus ook nooit met emmers te slepen in de winter.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:49

Bij ons loopt er 'swinters warm/lauw water door de leidingen in zoown circelverband, dus nooit bevroren.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:51

We hebben ook een watercirculatiesysteem, maar daar komt echt niet het water uit voor het bluswerk....

Er hangen brandblussers op stal, maar wat het precies voor blussers zijn weet ik eigenlijk niet?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:46

Onze brandslang bevriest echt nooit hoor?.
Maar we hebben iig zon brandslang(haspelding) en meerdere brandblusser hangen op stal welke het zijn weet ik even zo 1 2 3 niet uit mijn hoofd geloof ook poeder..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: blusapparaat in stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:51

Een brandslang op de waterleiding en poederblussers.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:31

Is er hooiopslag in de schuur waar de paarden staan ? anders zie ik het nut van schuimblussers sowieso niet in !

Ervaring leert (en het is mijn werk) dat branden in stallen meestal ontstaan door de electrische bedrading, dat kun je sowieso niet blussen met schuim !

Ik heb poederblussers in de stal en rookmelders, destijds nog overlegd met de brandweer van mijn werk.

Ik zou me niet teveel zorgen maken over poederdeeltjes in de luchtwegen hoor! als je langs de weg rijdt, of de paarden langs de weg in een wei staan, krijgen ze al veel meer binnen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:05

Halon is niet meer toegestaan geloof ik he?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:23

Margreet schreef:

niet meer voor particulier gebruik omdat ze de ozonlaag aantasten alsof je voor de lol zo'n brandblusser leeg gaat spuiten triestige nederlandse regeltjes weer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:56

poederblusser
ook al is dat slecht voor de luchtwegen. ik heb liever dat ze tijdelijk iets aan hun luchtwegen hebben wat met medicijnen te verhelpen is dan dat ik ze moet laten verbranden omdat mijn bluswater bevroren is

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:52

Mist schreef:
Margreet schreef:

niet meer voor particulier gebruik omdat ze de ozonlaag aantasten alsof je voor de lol zo'n brandblusser leeg gaat spuiten triestige nederlandse regeltjes weer.

Maar bedrijfsmatig mag het nog wel? Zou een paardenbedrijf daar ook onder vallen? Het is beter spul om te blussen dan poeder of schuim! En minder schade ook.

Idd trieste regels... Nee, een flinke fik dát is goed voor de ozonlaag