Tandarts erbij halen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Tandarts erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 08:18

Als ik ergens geen verstand van heb ik het tanden. Mijn paard heeft ineens een centenbakkie. Al welleens een topic op bokt over geplaatst maar maar hieruit bleek dat er niets aan de hand hoeft te zijn. Steeds het gebid gecontroleerd niets opgevallen maar nu ineens zie ik dit van de voorkant bekeken. http://img323.imageshack.us/img323/7126/tanden8ya.jpg

Moet ik voor een tandarts zorgen of hoort dit gewoon of maakt het niets uit? Voel me ongemakkelijk met mijn onwetendheid en prachtig paint plaatje.. Maar daar heb ik jullie voor toch

ellepel

Re: Tandarts erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:22

kan toch een haak zijn door eventueel een verkeerde stand van de kaken, maar dan zou je denk ik toch een paardentandarts erbij moeten halen, die kan dat denk ik het beste zien.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:23

Ik zou er sowieso een tandarts bijhalen. Als hij dit voor al heeft, is de kans erg groot dat hij ook haken op zijn kiezen heeft.
Bij mijn paarden komt standaard eens per jaar de TA. Wanneer is die van jou voor het laatst geweest?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:28

Die van jouw heeft haken op de tanden en kiezen, TA erbij halen is een uitstekend idee. De onze worden ook minimaal 1x per jaar nagekeken. Zeker de jongere paarden die aan het wisselen zijn moet je goed in de gaten houden. Maar ook voor paarden boven de 8 jaar is het geen overbodige luxe. Sommige VA zijn ook erg goede TA-en, vraag gewoon even rond wie er goede ervaringen met ze heeft. Maar let wel op veel VA hebben er geen verstand van en dan is een ervaren TA met een goede opleiding echt geen verspilling.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:53

ga gewoon naar een goede paarden kliniek
zodat je paard (evt.onder verdoving) goed bekeken en behandeld kan worden
veel paardentandartsen zijn knoeiers heb ik helaas ervaren en ze mogen ook niet verdoven
al zijn er ongetwijfeld ook goede... maar dat zijn er weinig

het is zowiezo verstandig om 1 keer per jaar het gebit na te laten kijken en bij een paard dat wisseld 2 keer per jaar
ook al lijken er geen problemen te zijn
Laatst bijgewerkt door unamie op 28-11-05 08:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:55

Ik zou het zowieso voor de zekerheid doen! Dan heb je altijd zekerheid wat het is. Of het nou geen kwaad kan of wel, je weet het in ieder geval!

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 10:47

nou komt er binnekort een tandarts/dierenarts bij ons op stal. Kan ik gewoon daarop wachten of moet ik er nu meteen iemand bijhalen?

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:08

Jou paard is rond de 7 a 8 jaar, waarschijnlijk. Het is heel normaal dat ze op de laatste tand een haak krijgen. Dit heeft temaken met de groei in de kaak, waardoor deze schuift. Later trekt dit vanzelf weer weg. Mijn paard heeft het ook, en er mag niets aan gedaan worden.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:11

mijn pony wordt 2 keer per jaar na gekeeken door de DA gelijk als die komt eenten doet die de tante er ook bij

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:12

je kan altijd voor de zekerheid vragen.

ik heb geen slechte ervaringen met tandartsen, des temeer met dierenartsen en hun elektrische apparaat. dus ik hou het lekker bij mijn eigen tandarts, die komt 1 keer in het jaar voor merel en willem.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 13:08

Dus ik ga nu gewoon me opgeven om de tandarts er binnen kort even naar te laten kijken. Mijn Pauline is 12 jaar

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:43

Krips schreef:
Dus ik ga nu gewoon me opgeven om de tandarts er binnen kort even naar te laten kijken. Mijn Pauline is 12 jaar

Ja, dan zal ik er even naar laten kijken. Weet je haar leeftijd zeker?
Nou, ik hoop voor je dat ze echt 12 jaar is. Veel sucses

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:13

Hoezo hoop je voor me dat ze echt twaalf is? Ja, ze is echt twaalf