pessobit gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

pessobit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 20:54

Ja, daar gaat mijn vraag over!
Hoe denken jullie over een pessoabit die correct word gebruikt?

Aangezien ik voor Nat zo'n eentje ga aanschaffen. Ze is oersterk en helemaal door het dolle heen als ze in een groep rijd. En ik kan vertellen dat een fjord van 550-600 kilo, buldozerbouw (zeer ouderwets), die ooknog op de voorhang loopt, en niet te vergeten aan je hand gaat hangen niet erg prettig is ...
Niks helpt om haar dan terug te krijgen;
-trekken, sjorren, ed => niet zo voorstander van, wel geprobeert alleen nog erger hangen.
-Zagen => al helemaal geen voorstander van, hoofd gaat ff omhoog en daarna weer hangen
-Zit => reageert ze niet op
-ergens in parkeren => voorgangers ramt ze aan de kant (spijtig genoeg al gehad), bomen/bosjes/ed. gaat mevrouw vrolijk bij langs met gevolg dat Tanja met der knie in de boom zit.

Ik ga dan een paar lessen nemen met pessoabit zodat ik zeker weet dat ik em correct ga gebruiken.
Ik doe dan de bakstukken en 'normale' teugels aan de ring waar zelf het mondgedeelte van het bit ook aan zit, en mijn 'noodrem' die komt dan aan het ringetje eronder of de onderste (moet kijken hoe ze erop reageert). Het is dan de bedoeling dat ik mijn noodrem er alleen bijpak als we gaan galloperen, aangezien mijn rem alleen dan kwijt is. De rest van de tijd word er een knoop ingelegt en hangen ze een beetje op de nek zonder dat ik ze vast heb.

Aan het eten kan het niet liggen, in de zomer krijgt ze namelijk alleen gras en thats it. Ik denk ook dat het komt omdat ze opgefokt raakt in grote groepen

Nu wil ik jullie menig horen!
Tanja

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:56

naar mijn mening is een pessoabit niet verstandig te gebruiken. Hij heeft wel een schaarwerking maar geen kinketting die je dan juist zo nodig hebt! Hierdoor ligt het bit vreselijk onstabiel in je paard zijn mond. Ik zou eerder van een goede instructrice les nemen.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:57

wat dacht je van gewone les zónder pessoa?

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:15

oke jullie vatten hem ff verkeerd. kan aan mij uitleg liggen...

maar het is de bedoeling dat die alleen maar buiten word gebruikt.

en die paar lessen wil ik nemen om met mijn instuctrice te overleggen hoe ik em zeker correct gebruik en vasthoud.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:08

Waarschijnlijk gaat je Fjord met de pessoa net zo goed aan de haal. Dit is een basisprobleem en dat laat zich niet zo makkelijk oplossen. Dus gebruik je lessen voor iets nuttigers dan met een pessoa te leren rijden, daar heb je een stuk meer aan!

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:13

Ik doe het precies op dezelfde manier als jou en met goed gebruik heb je er zeker wat aan. Die van mij doet het ook enkel in galop en je wil niet weten wat ik er allemaal aan heb gedaan. Nu rij ik veilig rond en gaat het veel relaxter als voorheen.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:18

hoi,
ik begrijp het probleem heel goed van h0rsii_tanii,
wij hebben namelijk een kruizing fjord en geloof me die zijn echt beresterk.
we hebben de pony voor onze dochter en wanneer deze pony aan de haal gaat hou je er niets aan.
Ze is erg braaf maar in een groep is het soms een drama, vooral als ze achter aanloopt.
we hebben ook van alles geprobeerd om haar rustig te krijgen en daar hielp helaas geen enkel bit tegen.
Dat het in de basis ligt ben ik het wel een klein beetje mee eens mar het is en blijft een kuddedier met vluchtgerag.
en daar ligt het probleem denk ik.
Onze pony kan heel goed alleen met mijn dochter van 9 jaar een buitenrit maken en door het dorp rijden, maar o wee, als ze in een grote groep moet galoperen, dan is erg geen houden aan.
We hebben na veel vallen en opstaan gekozen om deze pony een tijdje op de manege te zetten zodat ze leert met andere paarden in een bak te zijn en te galoperen, en ze heeft ook veell uurtjes in de week gelopen, en geloof me daar leren ze van.
Dus mijn tip, laat hem zoveel mogelijk galoperen in de bak met andere paarden.