drachtig en toch hengstig???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nicky69

drachtig en toch hengstig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 20:23

Hallo.

Ben al een tijdje niet meer op het forum geweest.
Ik heb merrie gekocht en ze zou drachtig zijn.
Het is dan voor begin mei.
Ze heeft al een behoorlijk buikje als ik het vergelijk met mijn andere merrie die vorig jaar een veulen heeft gehad.
Dat was toen ook voor mei maar die was nog lang niet zo dik.
dinsdag komt de veearts op stal dus word ze gescand.
Maar gister stonden de wei naast haar vreemde paarden en gedroeg ze zich opeens superhengstig
Nu vraag ik me af of ze wel drachtig is en zo niet hoe komt ze dan aan die dikke buik. Ze is regelmatig ontwormt,krijgrt normaal te eten enz;
Ze verliest geen vocht maar staat constant te "knipogen"
Maar andere paarden bij haar in de wei valt ze aan en dat deed mijn andere merrie ook toen ze drachtig was.
Ik weet ik hoef maar te wachten tot dinsdag tot de veearts komt maar vraag me toch af of er nog iemand dat bij zijn drachtige merrie heeft gehad dat ze staat te "knipogen"

groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: drachtig en toch hengstig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:39

Wij hadden het vorig jaar ook, de merrie was opnieuw gedekt, en 11 maanden later bleek dus dat ze de eerste vrucht verstoten was. Wel advies aan de DA gevraagd voordat we met haar naar de hengst gingen, en hij zei dat het wel kon, hengstig zijn en toch drachtig. In ons geval hebben we ze niet gescanned, omdat deze merrie problemen heeft met scannen en het risicovol bij haar is, ze perst namelijk. Achteraf heeft ze dus ook de vrucht verstoten door het scannen.
Wil je het zeker weten, haal er een DA bij. Het is in ieder geval mogelijk, drachtig zijn en hengstig zijn.

nicky69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 20:47

bedankt voor je reaktie.
Het enige wat ik weet is dat ze de hengst weigeren als ze drachtig zijn;over hengstig zijn tijdens de dracht vind je bijna geen info.Vandaar dat ik dus hoop hier te horen of dat wel of niet kan

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:58

Het kan. Ik heb een merrie die gewoon elke maand hengstig was , maar wel steeds dikker werd en vervolgens een prachtig gezond merrie veulen kreeg.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:01

bij ons ook een merrie, gewoon hengstig, nooit meer aan gedacht,was ook niet gescand en dus dachten we niet drachtig en toch een mooi merrieveulen.....

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:08

De mijne werd in februari/maart ook gewoon weer hengstig hoewel ze in mei een veulen verwachtte (en kreeg)
Het kan gebeuren, maar ik dacht dat het eerder zeldzaam was...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:23

Veel 'maiden' merries (eerst keer moeders) hebben dit. Hun hormonen huishouding heeft het nog niet helemaal begrepen en dan krijg je zoiets.
Ook, bij drachtig merries, die hun rangorde aan het zoeken zijn krijg je vaak 'nep' hengstigheids gedrag ; dit is gewoon een vorm van kudde dominantie maar zolang als er geen liters vocht wordt geproduceerd en het alleen bij schreeuwen, knipogen en een beetje vocht gaat is nog alles ok.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:26

Onze merrie deed dat ook. Ze was gewoon drachtig hoor.