Paard wat absoluut de trailer NIET in wil, wat nu(Andalusier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Paard wat absoluut de trailer NIET in wil, wat nu(Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:47

Sinds een week of 6/7 heb ik mijn paardje nu, en bij het ophalen ging het al niet jofel, het inladen in de trailer, maar met hulp van 4 sterke heren ging het na verloop van 45 minuten wel.
Nu moet ik iedere week gaan lessen, dus in de trailer, zijn we net ruim een uur aan het proberen greweest, maar niks............
Andere pony erin gezet, appeltje/bix, wel alleen maar met beleid gedaan, want winnen doe je het toch niet als je met harde hand gaat beginnen.
Maar ja, hoe nu verder, het is nog maar de 2e keer, dus hij moet eraan wennen, maar ik kom nu niet verder dan de treeplank, zelfs daar deinst hij voor terug.
We moeten het met 2 man(vrouw ) kunnen doen, dus ik hoop op simpele tips, met gekruiste longeerlijnen werkt ook niet, hebben we ook geprobeerd, daar raakt hij nog meer gestrest van...........
Ik weet het niet meer, wie wel?

vverpaalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:26

das altijd lastig, als een paard de trailer niet in wilt de mijne heeft ook nog wel zulke streken, maar wat je kan proberen is een doek/trui ofzo om zijn ogen vasthouden en dan proberen. het kan namelijk zijn dat hij het niet zo eng vindt als hij niks kan zien, of dat hij je daardoor meer gaat vertrouwen. Maar wat doet hij trouwens precies? Als hij namelijk rechts of links van de plank gaat lopen heb ik nog wel een paar tips en verder... heel veel oefenen!! succes er mee

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:27

Ik verplaats het even naar VMR .

mammaslamma

Re: Paard wat absoluut de trailer NIET in wil, wat nu(Andalu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:39

Hij blokkeert gewoon voor de treeplank, maakt zich sterk en gaat achteruit, dus iedere keer opnieuw ervoor zetten, maar ook iedere keer weer hetzelfde, blokeren en snuiven.......
Hij heeft mijn man al meegesleurd de straat op,zo sterk maakt hij zich,we zijn niet zover gegaan dat hij paniekerig werd, maar ja, nu hebben we hem dus terug op stal gezet, zonder resultaat.
Hij is 7 jaar, dus niet piepjong, maar er is bijna niet met hem getrailerd, zeg maar, dus alles is eng en nieuw.
Met een doek voor zijn ogen, heb ik ook zitten lezen op een ander topic, daar kwamen ook zeer gemengde reactie's op en omdat ik hem nog maar kort heb, denk ik dat het vertrouwen er nog niet genoeg is!
Hij was op het laats zelfs niet meer in voor biks of een appel, alleen maar inde stress, dan heeft doorgaan ook geen nut meer, helaas!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:39

Ik zou het eens op een andere manier proberen. Er worden bijvoorbeeld trailerlaadcursussen gegeven, misschien is dat een idee?
Ik weet dat bijvoorbeeld Emiel Voest dat ook doet.

Het belangrijkste is dat je er goed de tijd voor neemt. Op het moment dat je paard een hoef op de laadklep zet, belonen en weer weg. Zo laat je zien wat je van hem verwacht

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:30

Ik heb dat probleem ook met mijn paard, alleen niet zo erg.
Ik heb een paar x geoefend, nu loopt ze er weer in.
Der zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden, zoals een lichte trailer, moet niet raar ruiken, je moet t paard niet in de ogen kijken etc.

Op deze site staat er nog meer info over:
http://www.paardenbegrijpen.nl./

En ik weet dat Monty Roberts dit probleem ook heeft behandeld. Misschien staat t wel op internet en anders denk wel in 1 van zijn boeken.
Succes!

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:36

Iemand had ook een paard dat er niet in wou, zedoen een touw aan 1 kant van de trailer vast en loopt om het paard heen, het zit tegen z'n kont en loopt de trailer in. ( niet alle reactie's gelezen )

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:40

Rust, belonen en gerust stellen. Heb er zelf ook zo eentje die als je gaat trekken en duwen alleen maar in paniek raakt en die is nu eindelijk fatsoenlijk te laden.

Wij hebben het geleerd door de 2-paardstrailer het schot eerst tussen uit te halen en dan als het etenstijd is in de trailer eten te geven (ze hoeft er niet in, ze mág erin eten) geen trailer = geen eten.

Zelf rustig blijven en belonen met je stem, als ze in de trailer staan kunnen ze eten krijgen. Mijn hoefsmid is nog iets erger die is voor de methode drinkbak in de trailer en dat in de wei zetten dan gaan ze er vanzelf wel in.

Mijn pony wil altijd het idee hebben dat ze er zelf voor kiest om de trailer in te gaan, soms word ik er ook weleens zo moe van heb eens omdat ze geen zin had/niet wilde 3 uur op wedstrijd staan laden uiteindelijk met 6/7 hebben ze haar erin getild en ja dan is ze bang en raakt ze in paniek dus dan oefen ik thuis weer rustig en loopt ze er weer netjes in.

De andalusiers die ik ken zijn allemaal vrij slim en zullen dus snel door hebben dat trailer lekker eten is.

LindaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:06

Ik heb/had ook zo'n draak. Bij Star is het echter een probleem dat ie niet op mij let en eigenlijk dus ook geen respect voor mij heeft. Klein beetje dominantieprobleem! Dus vandaag geoefend met de trailer. Het 1e uur ging het dus weer waardeloos: steigeren, ervan doorgaan en draaien voor de laadklep. Daarna kwam een vriendin, Marga (ook van bokt) helpen. Eerst grondwerk: dus longeerlijn door zijn mond en achter zijn oren. Continue moet hij volgen: dus links, rechts, halthouden en achterwaarts. Hij moet de baas volgen. Als hij niet reageert of te laat krijgt hij een rukje van het touw. Zie het hetzelfde met honden.
Uiteindelijk ging hij er dus op d.m.v. een los lijntje achter ons aan.
Volgende week ga ik weer oefenen. Hij heeft vandaag (2 uur) er in totaal zo'n 9x opgestaan. En dan belonen als hij in de trailer staat!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:08

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:20

misschien ook eens oefenen als je niet weg hoeft, zodat je zelf alle tijd hebt en je paard alle tijd kunt geven, eveneens voeren in de trailer is een optie (maar dan moet je er naar mijn idee wel bij blijven). Er zijn genoeg trailerlaad cursussen ( www.paardenbegrijpen.nl, www.balingehof.nl ).

Ik heb net voor de zomer een 5-jarige pony gekocht die nog nooit op een trailer was geweest. Ik heb een hele tijd droog geoefend gewoon rustig laten kijken, zodra ze erin stond eten geven en dan weer terug naar de wei en dat langzaam opbouwen.. na een paar dagen de klep e.d. dicht en zodra ze dat niet meer eng vond een stukje rijden. Maargoed sinds ik mn twee paarden bij elkaar heb gezet willen ze niet meer zonder elkaar weg en dat gaat wat lastig met een eenpaardstrailer

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:23

Hoi, ik heb dit probleem ook gehad en met een paar dagen hadden we 'de methode' gevonden en helemaal alleen, raar maar waar...tis t beste om niemand om je heen te hebben en ff lekker relaxed met je paard alleen te zijn en geen zenuwen van een ander erbij te hebben( in ieder geval heb ik gemerkt dat mijn paard zenuwachtig wordt van bemoeizuchtige mensen die t allemaal wel beter weten en tevens wordt ik daar ook zenuwachtig van, dat voelt zij weer...en zo maken we t cirkeltje rond, uiteraard is t belangrijk dat je paard zich ook laat laden met drukte eromheen, maar om te beginnen eerst ff het vertrouwen in elkaar vinden zonder pottekijkers en dan later kan er wel iemand bij staan kijken, maar hulp heb je dan in ieder geval niet meer nodig....zie ;
viewtopic.php?f=13&t=480688&hilit=
Ik hoop voor je dat jij hier ook wat aan hebt succes in ieder geval.
Citaat:
''We hebben het voor elkaar!!Kelly heeft haar angst overwonnen, ze gaat nu op de monty roberts manier erin, dus zonder dat ik voor haar loop. (das toch de monty roberts manier ?? of de natuurlijke wijze in ieder geval )

Ik had de longeerlijn vandaag gepakt en vastgemaakt aan halster, door het voordeurtje heen en weer naar buiten naar de achterkant. Daar stond ik naast de klep bij Kel. en met een kleine ophouding en mijn aanwijzing liep ze er zelf in.

Dit heeft ze wel 10 keer op en neer gedaan zonder enige moeite binnen 2 tellen, dit accepteerde ze zo goed...echt verbazingwekkend..de eerste keer stond ze ff te kijken, moet ik het nu helemaal zelf doen, okee das goed als jij dat wil dus op naar de volgende stap ; klein stukje op het erf rechtdoor gereden, ik ben bij haar gestaan om te kijken hoe ze zich nu neer zet en of er nog spanning in zit. Op het moment van wegrijden zette ze haar oortjes naar voren ging in een hoek van 45 graden staan (dus schuin) benen wijd nam een hap hooi en alles was goed
Verderop gestopt , uitgeladen...beloond...en weer inladen op dezelfde manier, ik hoefde niet eens een ophouding te geven, ze liep er al op mijn aanwijzen direkt in. Wel hebben we nu dus het tussenschot eruit en geen balken. De voorbalk heeft mijn man vervangen voor een sterk goed strakgespannen touw ( sleeptouw van de auto).

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:29

Hai,

Mijn moeder heeft ook een andalusier en heeft dezelfde streken als jou paard zo te lezen.. Wij hebben op een engelse site een be nice halster gekocht. Dit is speciaal voor het trailer laden en ideaal voor als het paard achteruit wil springen. Je hebt dan ook wat meer te vertellen. Het geeft voornamelijk druk achter de oren. Ik zal kijken of ik een plaatje ervan kan vinden. Succes iig!!

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:33

Be Nice Halster

Het Be Nice Halster is een dier-ergonomisch halster, waarmee ook een fris paard, met één hand in de bedwang gehouden kan worden. Als het paard tegenwerkt, komt er automatisch druk op de daartoe geschikte plaatsen. Zodra het paard weer meewerkt, verdwijnt de druk. Het halster is zeer praktisch voor transport, keuringen en vastzetten. Vooral eigenaren van veulens, jaarlingen en hengsten zullen er veel plezier van hebben.

Het Be Nice Halster is luxe uitgevoerd in zacht, huidvriendelijk nylon koord. De gespen en ringen zijn van gegoten en gepolijst brons. Het duurzame materiaal staat borg voor een lange levensduur.

Afbeelding

Helaas kan ik geen beter plaatje vinden

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:35

Ik denk dat je het vanuit rust,vertrouwen en duidelijkheid moet proberen.Iig geval niet met druk,dwang of straffen.Het paard heeft geen vertrouwen dus het is belangrijk dat hij vertrouwen krijgt.Iedere keer als hij iets goed doet moet je hem belonen.Kijk eens op www.balingehof.nl,hun zijn daar erg goed in.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:36

Ik heb ook zo'n paard gehad. Hij heeft het ook nooit geleerd, maar nou moet ik eerlijk zeggen dat ik pas na dit paard in aanraking ben gekomen met natural horsemanship. Ik denk dat ik het nu in ieder geval beter had gekund.
Wat ik nu wel weet: zorg voor een lang touw (lead rope bij Emiel Voest) Werk eerst aan je dominantieverhouding (dat is goed voor een paard dat niet wil maar ook voor een bang paard: die zoekt namelijk steun bij een leider) en vooral rustig blijven, letten op je ademhaling. Maar vooral: zoek deskundige hulp.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:37

Ja natuurlijk.. Rust, belonen en veel geduld staan ook hoog op het lijstje

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:47

Eten klaar zetten in de trailer, niet op stal, wedden dat ze erin gaat?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:49

Eig. had je dat al kunnen zien aan je onderschrift :-} Hebben jullie een 1 of 2 paards trailer? je kan bij een 2-paards ook het schot aan de kant doen.

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:56

Oefenen met veel rust en geduld. Iedere dag een paar minuten aan besteden. al is het maar met 1 voetje op de pank. Belonen en weer weg. Langzaamaan opbouwen. Je kan ook veel grondwerk gaan doen in de bak. (tellington jones eeft een paar leuke oefeningen) Zodat je paard je leert vertrouwen en volgen.
Er moet niet meteen een bepaalde druk achter zitten, want dan gaan ze alleen maar in de achteruit.
En een cursus kan nooit kwaad lijkt me!

Succes!!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:40

neem eens contact op met annemarie vd toorn, die zit niet zo heel ver bij jou vandaan en heeft ruime ervaring met trailer laden. Ze zit ook op bokt: annemariev