4,5 jarig paard, hoe vaak en hoe lang trainen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pipsel

4,5 jarig paard, hoe vaak en hoe lang trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 15:23

Ik vroeg me af hoe vaak en hoe lang andere mensen hun 4 jarige paard trainen. Mijn paard is nu dus 4,5 en ik rijd 2 of 3 dagen in de week dressuur ca een half uur tot maximaal 3 kwartier. We doen 1 keer in de week springen dan rij ik ook ongeveer een half uurtje. En verder doe ik nog 1 keer longeren en 1 keer een buitenritje. (allebei ca een half uurtje.) Hij heeft sowieso 1 dag in de week 'vrij (komt dan wel gewoon buiten) en soms ook wel 2 dagen. Wat vinden jullie hiervan en hoe doen jullie het ongeveer?

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:25

Mijn 6,5 jarige heeft toch altijd 2 dagen in de week vrij.
Wel vind ik het heel positief dat je hem een afwisselend programma geeft.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:27

Leuk idd dat je hem niet alleen dressuurmatig rijd. Mooi afwisselend en hij ziet ook nog eens andere dingen dan de bak. Ik vind dat je programma goed is! Niet te zwaar en je houd het zo leuk voor je paard!

Pipsel

Re: 4,5 jarig paard, hoe vaak en hoe lang trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 15:40

Okee bedankt. Dus jullie vinden het ook niet te lang ofzo als ik bijna 3 kwartier rijd? Ik ben altijd zo fijn aan het rijden en voordat ik het weet zijn we al weer 40 minuten verder.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:43

Nee. Als je dit altijd doet dan is zo'n paard er aangewent. Ik neem aan dat je dit eerst wel hebt opgebouwd. Dus het kan zeker geen kwaad!

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 15:51

Ja ik heb het wel goed opgebouwd al zeg ik het zelf. Ik heb donderdags dressuurles 3 kwartier en 1 x in de 2 weken heb ik op vrijdags springles 3 kwartier. Door mijn werk kan ik het niet op een andere dag doen en moet het dus zo achter elkaar, maar ik kan dan vrijdags wel merken dat hij dan wat minder voorwaarts is en gauw moe dus vroeg ik me af of ik te zwaar met hem train. Ik stap tussendoor ook nog wel vrij veel.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:56

ik heb nu ook o.a. een 4.5 jarige tot mijn beschikking.
ik doe haar 4 dagen en de dochter van de eigenaar doet haar 3 dagen in de week.

ze heeft meestal 1 dagje rust, wordt meestal 1 dag in de week gelongeerd, heeft 1 dag dressuurles (niet zo zwaar) op de club, en 1 dag priveles (dressuur en springen) en af en toe gaat ze een dag naar buiten en ze heeft gemiddeld eens in de 2 weken concours. de dag (en) die dan overblijft (en) wordt ze thuis dressuurmatig gereden.

deze merrie is nu anderhalf jaar onder het zadel en wordt sinds 7 maanden fanatiek gereden.
en heeft nu 4 wedstrijden gelopen.

als ik haar rijd, rijd ik zeker niet langer als een half uur, op de les loopt ze bij mij meestal een uur tot anderhalf en met buitenrijden zijn we meestal ook met een uur terug. hoelang de dochter vd eigenaar iedere keer rijdt weet ik niet. maar die les die ze volgt duurt ongeveer 45 minuten tot een uur met een man of 4 denk ik?

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:01

Okee bedankt. Verder niemand meer?

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:33

Ik rij met minn 4.5 jarige 5 keer in de week. Ik reed altijd 4 x in de week. Nu sinds kort 5x. We rijden dressuurmatig en soms een sprongetje. Als ik rij is het meestal drie kwartier. Loopt hij superbraaf dan stop ik eerder. Verder komt hij iedere dag twee keer zijn box uit, Minimaal 1x per dag een langere tijd los.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:52

Mooi programma! Ik rijdt mijn 4 en een half jarige,meestal om de dag..en dan rijdt ik niet altijd maar dan afgewisseld met longeren.Maar dit paard is een beetje een laatbloeier ,die alleen al afgelopen jaar 10 cm gegroeid is.Daarom doe ik het extra rustig met hem.Als ik hem rijdt is het wel meestal 3 kwartier.En af en toe gaat ie ook mee het bos in.Dan niet langer dan een uurtje

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:32

Ik vind het longeren te lang. Twintig minuten longeren staat gelijk aan anderhalf uur intensief rijden. Ik zou zelf ook nog minder rijden. Mijn 4 jarige rij ik 3 keer per week gewoon rustig dressuur max. half uurtje en soms nog 1 keer per week buitenrit of ipv 1 keer dressuur een buitenrit, maar max. 4 dagen per week.

Pipsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:12

Faniek schreef:
Ik vind het longeren te lang. Twintig minuten longeren staat gelijk aan anderhalf uur intensief rijden. Ik zou zelf ook nog minder rijden. Mijn 4 jarige rij ik 3 keer per week gewoon rustig dressuur max. half uurtje en soms nog 1 keer per week buitenrit of ipv 1 keer dressuur een buitenrit, maar max. 4 dagen per week.

Is dat echt waar van dat longeren? Hoe kom je daarbij? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik weet wel dat het zwaarder is als rijden, maar daarom laat ik hem vaak stappen. Ik longeer hem ongeveer een kwartiertje los zeg maar zonder hulpteugels of wat dan ook en dan nog een klein kwartiertje met touwtjes eraan. We stappen dus wel heel lang los en ook uitstappen. En wat het rijden betreft doe ik dus in principe ook maar 4 x in de week. Alleen dus wel wat langer. 2 x dressuur, 1 x springen, 1 x buitenrit en als we een wedstrijd hebben dan rijden we dus wel 1 x vaker. Rijd jij ook wedstrijden?