hoe een paard wat dikker krijgen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

hoe een paard wat dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 13:56

Mijn paard begint sinds een aantal weken steeds wat dunner te worden (sinds ze van stro op houtsnippers is gezet ivm chronische bronchitus). Ze ziet er nog niet heel mager uit, maar toch meer ingevallen. Nu is mijn vraag: Hoe krijg ik haar wat dikker? Ze krijgt al veel hooi en een klein beetje bix. Ze krijgt maar een klein beetje omdat ze er heel erg veel energie uithaalt. Ik ben ook bang om haar mueslie bij te gaan voeren(of zoiets dergelijks) omdat ze daar heel erg druk van wordt.. Misschien hebben jullie wat tips of ideeën?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:01

mais voeren, er zit niet zoveel 'engergie' in... en ze worden er lekker dik van

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:03

Mijn verzorgpony heeft dat ook, ik ga dit topic volgen.

Plaisir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:12

slobber, mais, wortels en suikerbieten bijvoeren. En misschien ook een wormenkuur?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:34

Bietenpulp
Gewoon bij de dierenspeciaalzaak te krijgen!

Misschien is het ook handig om je af te vragen WAAROM ze nu plots zo in gaat vallen? Andere bodembedekking lijkt mij niet echt de reden.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 14:52

ze at altijd haar hele stal leeg, en had daarom tegen de ochtend een echte buik. Maarja nu ze zichzelf niet meer kan 'bijvoederen' moeten wij het doen. Ze heeft ook nogal last van de bronchitus, misschien kan het daarvan komen? Ik zal iig eens kijken bij jullie opties. (slobber zal het alleen niet worden, dat lust ze niet ).. Heel erg bedankt voor de reacties!

Boktpony

Re: hoe een paard wat dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:59

ik heb precies hetzelfde gehad bij mijn 1ste pony
ik gaf haar toendertijd maisvlokken bij...
bietenpulp kan ook...maar dat moet je wel van te voren weken...
verder heb je ook muesli zonder haver van havens en dat is zogenaamde dieetmuesli ofzo....worden ze ook niet fel van...
mijn pony als je die een halve kilo brok geeft is ze veel te fel en nu krijgt ze denk iets van 2 kilo muesli op een dag en er is niks aan de hand...

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:44

Hoeveel weegt je paard en hoeveel geef je haar nu?
Mijn fries van 500 kg. krijgt 8 kg kuil en 4 kg brok bijv.
Ik kan het zo voor je uitrekenen wat hij nodig heb.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 22:25

het is een new-forrest, 1.50 hoog van ong 450kg(kan dat?) ze is niet heel erg stevig gebouwd Ik weet het niet heel precies.. Ze loopt de hele dag op het land, waar nu alleen niet zo heel veel meer staat. Ze loopt 3-5x per week.. Ze krijgt nu 2 handjes brok als ze moet lopen en anders niets. En ze krijgt vrij veel hooi (ik zal eens kijken hoeveel kg ong) het komt denk ik uit op 6-8 plakken per dag. Ook dit weet ik niet precies omdat we op dit moment los hooi voeren ipv pakken..
Hieronder een link met foto's van haar zodat je haar figuur wat beter kan zien. (je moet wel een stukje doorklikken voordat er duidelijke foto's zichtbaar zijn)
iig heel erg bedankt voor de moeite!

http://spaces.msn.com/members/lizzy6/Pe ... 02_owner=1

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:06

ik vermoed dat ze 400 kg zal zijn. mijn fries van 162 is namelijk 520 kg.

okeey.. een kleine rekensom.. Ik ga ervanuit dat het paardje 400 kg weegt. Verder dat het hooi van gemiddelde kwaliteit is.
Jou paard heeft op rust 3,68 EWpa nodig, met arbeid 4,67 EWpa.
Hooi bevat 0,68 EWpa per kg. Dus ze heeft 5,5kg hooi per dag nodig wanneer ze op rust staat.
Wanneer ze arbeid verricht heeft ze dus 7 kg per dag nodig.

Aangezien jou paard moet aankomen, kun je haar elke dag 7 kg hooi geven.

Je zult je hooi moeten wegen om te weten of je genoeg geeft.
Sommige paarden hebben meer nodig, andere minder. Maar zo weet je of je veel afwijkt van de norm.
Nu, dit is de berekening wanneer je haar alleen kuilgras geeft. Een paard kan 2 % van het lichaamsgewicht op, dat betekend 10 kg. Dat betekend dat je het zo alleen met hooi kan proberen of brok bij moet gaan voeren.

Brokken bevatten verschillende hoeveelheden EWpa, dus dat kan ik niet voor je uitrekenen.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:33

toch meer brok voeren.
van energie worden ze ook dikker,
Al geef je de basisbrok. een paard wat 3-5 x per week moet werken op 2 handjes brok..........????
Veel te weinig.

Die energie gaat ervan zelf wel weer uit.

Carlaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:56

Informeer eens bij je voerboer naar DFK brok. Is een gewone basisbrok met (meer dan normaal) maismeel erin. Heb je niet het gedoe van meerdere dingen voeren en dat je misschien de verkeerde hoeveelheid neemt.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 05:44

Ook onbeperkt hooi geven,mijn draver was ook erg mager toen ik hem kocht,ik voer onbeperkt hooi,en nu na 4 maanden word ie eindelijk dikker

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:05

maisvlokken of slobber. en veel hooi.

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:09

heel veel hooi en zeker mais en slobber voeren elke dag mijn fries was brood mager maar is nu lekker bijekomen

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:21

okee, bedankt voor alle tips
meer bix is echt geen optie, omdat ze dan amper meer handelbaar is. Trappen/bijten naar me, en tijdens het rijden alleen maar kunnen draven of galoperen. Okee een kwartier is dat leuk, maar na een half uur ben je dat wel goed zat. Ze staat nu op onderhoudsbrok, voor paarden die geen arbeid hoeven te verichten. 1 á 2 handjes klinkt weinig, maar is volgens mij goed Ik merk het ook duidelijk of mijn vader of iemand anders heeft gevoerd. Van mijn vader krijgt ze een halve schep, en dat voel ik de volgende dag direct als ik haar uit de wei haal..
Ik ga zeker maïs proberen!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:34

en zorg voor eten waar je paard lang over doet brok schrokken ze vaak snel naar binnen, een musli slobber of mais is iets moeilijker te eten en doen ze er langer over. er zijn ook veel muslies te krijgen met weinig energie die zou je als vervanger kunnen nemen voor brok daar doet ze langer mee qua eten en er zit toch gewoon alles in.

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:37

Lust Liz geen slobber, wat krijgen we nou, in mijn tijd (ohw wat klinkt dat oud) at ze slobber totdat ze erbij neerviel, echt daar kon je haar voor wakker maken haha, wat grappig waarschijnlijk is haar smaak verandert haha.
Sorry voor dit offtopic

blessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:39

MiSjUhLoVe schreef:
Mijn verzorgpony heeft dat ook, ik ga dit topic volgen.

mijne ook

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 16:53

ik geef haar nu 2 handjes maispoeder erbij en ik hoop dat het gaat helpen. Bedankt voor alle tips

crabbybitch

Re: hoe een paard wat dikker krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:57

Kijk a.j.b. uit met bietenpulp.Als je een gevoelig beestje hebt kun je er problemen mee krijgen.Ons beestje kreeg een maagzweer door te hoog suikergehalte en door de bacterieen in haar maag die naar haar darmen gingen kreeg ze heftige koliek!!!!Wij geven nu extra hooi en dat gaat super

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:05

Mais!! Wat de beoren aan de koeien geven weet je wel!! Vinden ze niet zo lekker maar als je er biks of muesli doorheen doet eten ze het wel!!

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:14

lizzy2 schreef:
Ook dit weet ik niet precies omdat we op dit moment los hooi voeren ipv pakken..

Hoevaak krijgt ze hooi gevoerd?
En dan krijgt ze dus een groote bult maar je weet niet precies hoeveel?Hier moet je heel erg mee uitkijken het lijkt vaak veel meer dan je werkelijk geeft heb je wel eens 1 plakje helemaal uit elkaar geschud dan houd je al een hele berg over terwijl dat maar 1 plakje is.Als je pony dunner wordt voer je gewoon te weinig dan kun je wel vanalles gaan voeren zoals maispoeder maar dit heeft geen meer waarde voor je pony meer hooi gaan voeren.

Je zou wel eens muslie van havens zonder haver kunnen uitproberen mss kun je daar iets meer van geven dan 2 handjes.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:01

Elsemiekje schreef:
Bietenpulp
Gewoon bij de dierenspeciaalzaak te krijgen!

Misschien is het ook handig om je af te vragen WAAROM ze nu plots zo in gaat vallen? Andere bodembedekking lijkt mij niet echt de reden.

Idd, werkt prima

Mijn pony wordt in de winter ook heel dun, en heeft al superveel energie, maar hierdoor wordt ze niet té dun, en krijgt ze ook niet meer energie

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:09

ik ben weer overgestapt op pakjes smorgens krijgt ze 4 plakken, dan loopt ze de hele dag in de wei, savonds krijgt ze 3/4 plakken. (natgemaakt ivm bronchitus). Ze is vrij gevoelig op koliek, daarom kijk ik liever uit met bietenpulp. Ze heeft wel een tijdje suikerbiet erbij gehad, maar daar haalde ze ook veel energie uit. Ze krijgt nu op dit moment, een 1.4/1.2 schep biks, omdat ze deze week waarschijnlijk elke dag loopt en 2 handjes maispoeder.