50 km rijden en bos of niets bos en hier in de buurt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

50 km rijden en bos of niets bos en hier in de buurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 13:40

Ik heb nog geen paard, maar heb nu de mogelijkheid gekregen om een wei te kunnen huren daar waar ik nu altijd ga rijden. En dan zou ik nu nog rustig kunnen uitkijken voor een paard tegen het voorjaar. Nu heb ik nog enkele bedenkingen.

Het is een wei van 5000m² en ik moet er zo een 50 km rijden ( enkel) . Het voordeel is dat ik daar meteen in de bossen ben en ook direct bij de manege waar ik nu nog steeds lessen neem. Maar....

Hij zou er alleen staan ( kan eventueel wel een kleine pony bijnemen ofzo....) , moet nog een schuilhok bouwen ( is ook geen probleem). Maar dan, ik kan er maar 1 maal per dag naartoe. Ik kan er dan wel een hele tijd blijven , en als het weer het toelaat kan ik ook elke dag rijden. Maar is dit genoeg? Is het genoeg om in de winter 1 maal veel (bv 1 grote baal hooi) te gaan voederen?

Het andere probleem is dat ik hier in de buurt eventueel wel een wei zou kunnen vinden,maar hier is dus niets van gelegenheid om te kunnen rijden! En mijn man ( die totaal niets interesse heeft in paard) ziet het niet zitten om onze auto te verkopen om een jeep te kopen en een trailer zodat ik wel in de bossen kan gaan rijden.

Ik zou dol graag een paard hebben, en heb er heeeeel veel voor over, maar ik wil hem wel de beste zorgen geven.

Wat denken jullie?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:43

Of het voeren 1x per dag goed is, ik denk opzich dat dat wel kan. En voor het gezelschap is het idd beter om nogn extra diertje dr bij te zetten of een schaap of geit ofzo?
Is er verder toezicht op het paard?

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:46

Wel is belangrijk dat er toezicht op het beest is.
Ik heb ook een weiland met een schuilstal en een gezelschapspony. Ik kan er niet iedere dag heen. Maar er houd wel iemand een beetje de boel in de gaten.
Verder zou je van die grote balen hooi kunnen regelen waar ze een hele tijd van kunnen eten.

StalGriendt

Re: 50 km rijden en bos of niets bos en hier in de buurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:57

Mensen waar wij pas een pony hebben gekocht hadden ook een wei ver van hun huis vandaan. Ze hadden een baal kuilvoer in de schuilstal liggen waar de pony's altijd van konden eten. Ze kwamen er zelf maar 1 of 2 keer per week. Maar mensen die tegenover de wei woonden gingen wel regelmatig kijken of het drinkbakje het nog deed en ze hielden de boel een beetje in de gaten. Ik zou er dus wel voor zorgen dat er iemand die in de buurt van die wei woont er ook 1 keertje per dag even langsloopt of rijdt.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:55

Ik zou het niet doen.
Die 50 km is heel veel hoor! Zeker met dit weer, dan kan je alleen in het weekend wat doen, anders is het meteen donker. Nee, 10 km zou voor mij echt het maximale zijn.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 15:11

Ik heb het voordeel dat ik thuis ben. Ik ben huisvrouw. Dus heb altijd een hele dag tijd. Ik kan er dus zonder probleem elke dag naartoe en ook een hele tijd bijblijven....

Dat voordeel heb ik wel

Nog eens iets? Als ik dan zo een grote baal hooi zou zetten, moet dat dan binnen in de schuilstal of mag dat nat worden? en dus buiten gezet worden?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:13

Ik zou het binnen zetten. Als het nat wordt kan het eerder schimmelen enzo en gaat het rotten en dan willen de paarden er niet meer van eten. Denk jij dat die beetsjes nog genoeg krachtvoer hebben, staan ze daar te verhongeren..

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:23

Als je hem toch de beste zorgen wilt geven , zou ik een klein pensionstalletje in de buurt opsnorren . Elke dag in de bossen rijden word je ook zat,lijkt mij... En geloof me , die 50 km elke dag ga je opbreken, zeker in deze periode.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:40

Ik zou nooit mijn paarden 50 km bij me vandaan willen hebben, als ze niet op een goede pensionstalling zouden staan.

Reken eens uit wat je maandelijks aan benzinekosten kwijt bent ivm een stalling iets dichterbij.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:54

Ik zou het m'n paardje niet zo ver weg zetten, zoals eerder al is gezegd is 50 km echt een eind weg. Er moet eens wat aan de hand zijn en je moet er vlug zijn? dan is 50 km echt te ver naar mijn idee.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:01

50 km is echt te ver weg. Thuis geen uitrijmogelijkheden, kun je niet eens iets proberen te vinden wat slechts 10 km. verwijderd is? Dan heb je toch nog plenty mogelijkheden.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:06

ik vind het ook erg ver, en 5000m2 is niet veel vind ik tenminste, vooral niet als de paarden dag en nacht buiten lopen....

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:16

ik vind 50 km ook wel erg verweg. ga je daar echt 1 keer per dag naartoe? dat is wel 100km per dag!
op zich kan 1 keer per dag voeren denk ik ook geen kwaad
maar kun je dan niet 1 of meerdere mensen vinden daar in de buurt die hun paard wel bij jouw paard willen zetten. heeft jou paard gezelschap, je hoeft niet alleen voor de kosten op te draaien, en je kunt afspraken maken over de verzorging (voeren eventueel stallen doen ofzo)
zeker als die mensen dan wel dichtbij wonen is dat wel makkelijk.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:19

je gaat je bont en blauw betalen aan benzine kosten, dus dat wordt al met al toch een duur grapje.

schattebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:11

Desiree schreef:
je gaat je bont en blauw betalen aan benzine kosten, dus dat wordt al met al toch een duur grapje.

Eerst en vooral ik was mis. Het is 50 km heen en terug.

Maar eigenlijk ben ik door deze reactie gewoon eens beginnen tellen. Ik had eigenlijk nog nooit erbij stil gestaan!

Ja de kosten van het paard, wei en verzorging wel, maar het heen en weer rijden leek me zo normaal....

En ik ben zo beginnen rekenen en inderdaad dat is de duurste oplossing. Ik ben dan nog goedkoper om hem gewoon in de manege volpension te stallen. maar ik wil mijn paard lekker op de wei. Dus dat was geen optie. Na een dag weer ginds rondrijden, overal stoppen waar je paarden ziet en het aan iedereen vragen heb ik dan een beter pension gevonden ginds in de bossen.....Maar dan moet ik natuurlijk nog steeds heen en weer rijden.... en het kost 250 € alles in.

Nu heb ik hier in de buurt ( dus zo een 50 km van de bossen en vrienden waar ik zij, heen en weer ) maar dan echt wel dichtbij. op 5 min met de auto heb ik iemand gevonden met een wei van 4 hectare, een schuilhok en alles voorradig, zelfs een buitenpiste en heel belangrijk ook nog andere paarden en ik mag er gaan bijstaan voor 100 €/ maand alles inclusief. Dus dat is echt wel niet veel.

Alleen moet ik dan nu opzoek gaan naar een trailer of een paardencamionette.

Ik ben toch blij dat ik dit hier even gevraagd heb. het heeft me aan het denken gezet en ik moet zeggen, ik voel me bij deze oplossing wel veel beter bij. Ik kan elke dag naar mijn knuffel gaan. Ik kan rijden in de piste als het weer het toelaat. En als ik dan met de bende in de bossen wil rijden dan hoef ik alleen de van maar te nemen en opzakee.

Ik weet ook wel dat dat misschien ook niet evident is, maar dat zullen we dan allebei maar moeten leren.....

Nog eens bedankt!