Hoeveel meer werk is een 2de paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Hoeveel meer werk is een 2de paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:41

Ja... crisis. Ik ben verliefd...
Prachtige ruin gezien... lang verhaal... maar komt erop neer dat ik nu echt serieus overweeg om deze beeldige friese ruin erbij te nemen...

Ik heb op het moment 1 tinkerruin. Een ruime stal... 2 boxen. Een hectare weiland (veel te veel voor 1 paard!)

Dus aan ruimte geen tekort. Dat gaat makkelijk.

Ik ben alleen wel een 17jarige meid. Zit op het vwo... en heb veel te veel hobbies.
1 paard gaat prima hoor. Komt niets tekort. Alleen nu vraag ik me dus af hoeveel extra werk het is... een tweede paard.

Dat het 2x zo veel stront oplevert snap ik. Maar met andere dingen... scheelt het nou zo veel? Of valt het allemaal wel mee?

Ohh... ik wil het heel graag... het mag ook.
Maar ik moet het wel zeker weten natuurlijk...

Help?!
Laatst bijgewerkt door Christah op 26-11-05 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:47

Ik ga dit wel ff volgen, want ik krijg er over 2 weken ongveer ook een 2e pony bij. Alleen bij mij ligt het iets anders: IK heb nu een 1.5 jarige en krijg en 0.5 jarige, dus ik hoef nog niet te rijden enz..
Ik zit trouwens ook op het VWO, heb jij veel huiswerk?

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:57

Huiswerk... hmmm... jewel... ik heb een Natuur en Techniek profiel... dus veel wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Daarom wel veel huiswerk. Maar dat gaat me allemaal makkelijk af. Ik leer makkelijk, en snap dingen snel. Daar ligt mijn probleem niet. Gelukkig.

Veel hobbies heb ik wel... zangles, gitaarles, 2x per week wedstrijdzwemmen ...
En mn knollie...

Ik moet dus wel 2 paarden rijden. Maar dat vind ik ook nog niet zo'n probleem. Heb een eigen rijbak. Spring dus snel even op mn paard.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:59

2 paarden = 2x risico
Hoe betaal je als 17jarige die nog op school zit een dikke DA-rekening?

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 23:06

Regeling met paps en mams!

Betalen alle nodige kosten van mijn paard(en) (dus geen luxe-spullen enzo) totdat ik klaar ben met studeren en dus zelf een baan heb.

Hoeveel meer werk is het, hoeveel meer tijd? Dat wil ik wel heel graag weten.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:07

Volgens mij is het niet zo heel veel werk meer als er je er 2 heb. Vooral omdat je land heb valt er al een zorg weg dat ze buiten moeten staan en hoef je inprecipe alleen te voeren, mesten en beweging te geven. Of je nou 2 boxen uitmest of 1 is ook niet zo'n verschil reken alleen dat je min een uur meer kwijt ben per dag om de ander te rijden, poetsen etc

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:12

Ik heb ook een eigen paard.En daarnaast doe ik een paard bij elke dag.En het is 2 x zolang werk.Dus zegt elke paard 1,5 uur.[als je ze allebei wil gaan rijden.Maar het ligt er natuurlijk ook aan ,hoelang je gaat rijden.En dan wil je natuurlijk alles 2 de paarden genoeg aandacht geven.,.Het is erg veel werk.En je kan niet eens zeggen van.Ik gooi ze allebei nar buiten of longeren.Je moet gewoon even kijken welke paard je gaat rijden.Op welke dagen.En de andere een keer longeren.Het is harstikke leuk natuurlijk.Maar je zit ook nog op school.huiswerk etc.En je hebt dan gewoon minder tijd voor vriendinnen enz...
Ik zou als ik jou was er goed over nadenken.En anders een verzorger erbij nemen die je kan helpen bijv.Als je het echt gaat doen.En je hebt natuurlijk genoeg wei.Maar je moet ze wel goede beweging geven..

Ik last net dat je een eigen rijbak hebt Dus stallen aan je huis.
Dan zou dat een hele stuk schelen.Je kan dag en nacht Je paardjes doen.DUs ook genoeg tijd om andere dingen te doen.Je hebt immers ook geen reistijd En dat scheelt weer een beetje...
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 26-11-05 23:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:13

Het ligt eraan wat je ermee wilt, wil je hem goed in training, dan moet je dus 5x per week trainen met hem. Zeker een fries. Heb zelf ook een fries, dus het is geen naar commentaar. Ikzelf het er 5 onder mijn hoede, ter verzorging dan, dus de eigenaren helpen ook. Die zorgen dat ze binnen en buiten komen.
Reken op een 20 min per dag extra op de dagelijkse verzorging, dus box, voer enz. Daarnaast nog de training, opdrogen en dekens wisselen, binnen en buiten zetten.
Je wilt een fries, dus reken erop dat je veel bezig bent met staart en manen onderhouden. Sokken uitborstelen, mokbehandelingen of erger nog schurftbehandelingen. Wanneer je daaraan moet beginnen reken op een uur, voor rondom de benen wassen.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:23

Ik heb er nu 3 staan en nog een 4e van mn moeder, mest de stallen in 1 moeite uit, en 2 3 of 4 merk ik amper haha
iedere dag rijden hoeft niet, heb een 2 jarige, een afgekeurde 15 jarige en een 12 jarige die met 5x per weke lopen ook goed genoeg bezig wordt gehouden, de 20 jarige van mn moeder rijd zij zelf soms, of ik af en toe
voere etc gaat ook in 1 moeite door, alleen volgend jaar wanneer mn jonge paard ook onder het zadel gaat dan denk ik dat ik mn pony en die van mn moeder minder zal rijden en alle tijd nodig heb voor mn jonge paard en mn andere paard

als je ze niet iedere dag alle2 hoeft te rijden heb je nog geen halfuur extra werk per dag, en anders neem je gezellig ene vriendin mee die de ander kan rijden als je een keer tijd tekort kom
en in t weekend heb je neem ik aan sowieso wel tijd om er 2 te rijden

@ barvrouwke, ze hoeft ze echt niet iedere dag te poetsen etc, ze heeft al een tinker dus lange manen, sokken etc is ze al gewend, sowieso is het slecht om iedere dag de staart etc compleet uit te borstelen
hengstenvlecht in de manen of ze gewoon los laten hangen, hoef je echt niet iedere dag mee te lopen prutsen!

mn pony poets ik ook zelden net als die van mn moeder, alleen de 2 en 12 jarige komen iedere dag in de hand

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 23:50

Dankje renske20

Het poetsen is geen probleem... ik poets alleen voor het rijden.
Ik ben eigenlijk van plan om ze om de dag te rijden... en in het weekend allebei.

Een half uur per dag extra tijd. Dat is best redelijk.
Ik ga er nog wel goed over nadenken.
Ik weet hoeveel werk een paard is... en heb er ook veel voor over. Ik zie het wel zitten... Nog even de voor en nadelen afwegen

Suomi

Re: Hoeveel meer werk is een 2de paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:45

Ik denk eerlijk gezegd ook dat het vooral de tijd van het rijden van een extra paard zal zijn wat meer werk is en natuurlijk de dierenartskosten, maar je hebt al aangegeven dat dat geen punt is. Het zou inderdaad een oplossing zijn om de paarden om de dag te rijden. Maar heb je wel zin en/of tijd om voortaan iedere dag paard te rijden? Het klinkt natuurlijk wel leuk, maar als het slecht weer is is het soms toch net wat minder leuk .

Verder scheelt het niet veel of je nou één of twee stallen uit moet mesten. Ook het voeren van een extra paard gaat in één weg door. Bovendien heb je de paarden thuis staan en ben je in het bezit van een bak... da's op zich al ideaal.

Ben benieuwd wat je gaat doen...

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:50

ik ben 17, en zit ook op het vwo (in de 6de)
ik heb er ook 2.. het scheelt dat ik op een pensionstal sta, en de stallen zelf niet hoef uit te doen, ik hoef ze niet buiten te zetten, en niet te voeren.
ik denk dat als je de stallen iedere dag bijhoud, en ze in t weekend helemaal uit doet, het makkelijk te doen is.
voeren kost ook niet veel tijd bij 2 paarden, en buiten zetten is ook een kwestie van een aantal minuten.

ik rijd mijn paarden alletwee bijna iedere dag.
dit kost me zo'n 2,5 a 3 uur. ( met t reizen naar de stallen toe =10 min heen, en 10 min terug)
je moet gewoon zorgen dat je alles consequent doet.
dus gewoon redelijk snel op en afzadelen, dan kan je ieder paard toch zo'n 3 kwartier rijden.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:54

en je hoeft natuurlijk niet beide paarden elke dag te rijden. af en toe een of een paar dagen stilstaan kan prima.
ik heb zelf 4 eigen paarden en een pensionpaard waar ik de zorg over heb. daarnaast studeer ik fulltime en loop ik stage.
alles is goed te combineren omdat ik er maar 2 rijdt waarvan 1 zelden.

daar hangt het echt vanaf qua tijd, hoe vaak je erop wil gaan.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:59

Vooral het rijden kost extra tijd. Voor de rest maakt het eigenlijk niet zoveel uit. In plaats van er 1 te voeren, gooi je er nog een schep voer bij. In plaats van 1 stal te mesten, doe je er nog even 1 achteraan. En het buiten en binnen zetten kost ook niet zoveel extra tijd.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:02

Toen ik nog geen eigen paard had, verzorgde ik de paarden van een vriendin. Alles was er wel bij, in de zin van : stal uitmesten, longeren of rijden, volledige verzorging. We spraken altijd op voorhand af, wie welk paard ging doen. (Ze had er 3). Als ik er een moest doen, dan was in ongeveer twee uur bezig, moest ik er twee doen, dan kwam ik toe met 3u voor de twee paarden, raar maar waar Dus jah, het vergt wel meer tijd, twee paarden, maar ik denk dat het doenbaar is (ik heb er ook meerdere onder mn hoede gehad toen ik nog naar school ging).

Groetjes en succes

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:26

Ik heb pas een veulen erbij gekocht als tweede paardje. Ik dacht dat het niet veel tijd zou kosten. maar het is toch per dag een half uurtje langer als ik nog leuk met hem wil spelen. Het scheelt dat ik nog niet op haar hoef te rijden. De tijd die het me nu meer kost is het meer dan waard. Ben supper blij dat ik nu twee paarden heb. Nu zijn ze niet alleen.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:28

Margreet schreef:
2 paarden = 2x risico
Hoe betaal je als 17jarige die nog op school zit een dikke DA-rekening?

Daar zullen haar ouders haar zeker voor steunen, neem ik aan. IK betaal het trouwens wel ZELF. Studenten kunnen op vandaag veel bijverdienen

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:38

Het is veel meer werk, en ook de reden dat ik mijn tweede nu verkopen moet

Als je beide paarden goed wilt trainen, en veel aandacht wilt geven, zit daar heel veel tijd in.
Met dagelijkse verzorging scheelt het idd niet veel. Als je toch één stal moet uitmesten, is die tweede ook zo gedaan

Het scheelt natuurlijk ook of ze buiten kunnen staan in de winter. Waarschijnlijk is ben je dan minder tijd kwijt aan het rijden

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:48

Het vergt natuurlijk extra tijd..
Maar in het weekend lijkt me dat niet zo moeilijk..
gewoon een uurtje eerder opstaan..

En doordeweeks..
Als je denkt dat het toch niet echt gaat lukken..
Kan je natuurlijk ook een verzorgster nemen..
Ook al is dat maar voor 1 dag..
Dat scheelt ook in tijd hoor..
Als jullie samen rijden kan je er nog goed op letten ook als je het eerst niet echt vertrouwd..
Aangezien het toch spannend is dat er iemand anders op rijdt..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:52

Ik weet niet hoeveel tijd je er nu mee kwijt bent, ik betrapte mezelf er gisteren op dat ik evenveel tijd kwijt was met een paard rijden dan met meer. Een paard staat nu kreupel, anderen zijn verkocht en heb er nu dus even maar eentje te rijden en de kreupele moet wat aan de hand stappen. Ik besteed dan meer tijd aan de verzorging dan normaal. Als je nu al krap in je tijd zit met een lijkt het me geen strak plan om er nog een bij te nemen, als je nu alles op je gemakje doet kan het op zich wel maar dan doe je alles straks wel meer 'op de klok'. Dat ligt niet iedereen, het soms best b alen als je zin hebt om maar wat te prullen dat alles snelsnelsnel moet.
Je bent nu 17, dus misschien is het ook interessanter om even te kijken hoe je studies en/of baan straks gaan. Ik had vorig jaar (propedeusejaar) geen tijd gehad om zoveel te rijden en dit jaar lukt het wel tot dusver.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:56

Het voeren en mesten is het probleem niet, als je eenmaal bezig bent is dat zo gebeurd.

Maar het beweging geven, daar moet je wel tijd voor hebben. Ik zit nu ook in 5VWO, het lukt me om 1 paard goed in training te houden. Maar 2 paarden zal me niet lukken. Zeker in de winterdag niet.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:57

Christah schreef:
Dankje renske20
Het poetsen is geen probleem... ik poets alleen voor het rijden.
Ik ben eigenlijk van plan om ze om de dag te rijden... en in het weekend allebei.
Een half uur per dag extra tijd. Dat is best redelijk.
Ik ga er nog wel goed over nadenken.
Ik weet hoeveel werk een paard is... en heb er ook veel voor over. Ik zie het wel zitten... Nog even de voor en nadelen afwegen

Ik heb 12 jaar lang alleen mijn Fjordje gehad, en vandaag 6 weken geleden is mijn Tinkermerrie erbij gekomen. Wat me de eerste 2 weken tegenviel was hoeveel meer stront er te ruimen was, maar daar ben ik inmiddels aan gewend. Mijn streven is ook om ieder om de dag te rijden, maar zo in het winterseizoen lukt dat niet echt Buiten dat heeft mijn Tinkermerrie tijd nodig om te wennen, een verhuizing brengt meer teweeg in een paard dan men meestal verwacht.
Als je twijfelt, moet je 't niet doen. Als je de mogelijkheid hebt, en die click is er, ga ervoor!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:35

Leuk dat je verliefd bent geworden, dat gevoel herken ik wel

Mijn ervaring momenteel met 3 eigen paarden ( 9, 7 en 2 jr) is dat het werk niet veel verschilt. Oke uitmesten duurt iets langer met 3 paarden dan met 1, maar als je eenmaal bezig bent maakt het weinig uit qua meer-tijd. Voeren, binnen-/buiten zetten...het is niet veel meer-werk.

Het daadwerkelijke verschil merkte ik pas met het rijden. Zelf heb ik een fulltime job en naast het bedrijf wat mijn man en ik hebben en een huishouden heb ik s avonds genoeg energie om 1paard te rijden. Een 2e paard rijden is al vermoeiender, vooral omdat het mede ook erg laat wordt. Met elk paard ben ik wel zeker 1 1/2-2uur bezig ( 30min vooraf borstelen, opzadelen 1u rijden en nadien naverzorgen). Mijn 2e paard wordt dan ook door mijn vriendin gereden die het op haar beurt combineert met een fulltime HBO opleiding.

Volgendjaar komt mijn 3e paard onderzadel wat wel een drukte zal worden. Een oplossing zou zijn om de dag rijden en wat wisselen qua rijden en paarden met mijn bijrijdster. Maar aangezien ik nu het rijden serieus oppak, wil ik die tijd in mijn 2 paarden die ik ga rijden serieus investeren. Mijn vriendin/bijrijdster blijft zeker haar toegewezen paardje rijden, dus zal ik het qua tijd anders moeten oplossen. Een paard verkopen vanwege een fulltime baan etc wil ik niet. Dus doe ik het anders, ik ga gewoon minder werken zodat ik meer tijd heb om in mijn paarden te investeren. En ook meer tijd heb om in het bedrijf te investeren.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:42

lowara schreef:
en je hoeft natuurlijk niet beide paarden elke dag te rijden. af en toe een of een paar dagen stilstaan kan prima.
ik heb zelf 4 eigen paarden en een pensionpaard waar ik de zorg over heb. daarnaast studeer ik fulltime en loop ik stage.
alles is goed te combineren omdat ik er maar 2 rijdt waarvan 1 zelden.

daar hangt het echt vanaf qua tijd, hoe vaak je erop wil gaan.

lowara, ik vroeg me wat af n.a.v. jouw stukje.
Wat bedoel je met "een paar dagen stilstaan"? Heb je het dan over stalpaarden of weidepaarden?
Want een stalpaard zou ik zeker niet stil laten staan, die moet er elke dag uit! En hoe meer beweging hoe beter, dus niet alleen een uurtje in de paddock.
Ben benieuwd hoe je dat bedoelde!

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:47

het is niet veel extra werk vind ik zelf ik moest elke dag 12 doen en dat is wel veel maar voor 2 paarden zorgen is niet zo veel meer werk.bedoel je hebt ze op het zelfde adres.