Monte draverij wat is dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Monte draverij wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 21:48

Vanavond hoorde ik voor het eerst het woord Montedraverij, ik heb inmiddels begrepen dat het harddraverij onder het zadel is...toch?

Kan iemand mij vertellen wat voor paarden daar voor gebruikt worden? Op welke leeftijd worden die paarden ingereden en waar moet zo'n paard aan voldoen behalve keihard draven? Waarin verschilt zo'n paard qua bouw van een harddraver voor de sulky??

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:54

Ik zou zeggen, pb ruitje eens hier op bokt!! Die is namelijk helemaal into de dravers en kan je vast veel meer vertellen

fransje23

Re: Monte draverij wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:18

Monte is inderdaad een draverij onder het zadel. Hiervoor worden gewoon dravers gebruikt. Dezelfde als bij de "gewone" draverijen met een sulky. Volgens mij zijn er dravers die zowel onder het zadel als voor de sulky worden uitgebracht (niet op dezelfde dag natuurlijk )
Echt heel veel specifieks kan ik je niet vertellen. Ruitje of wkoekoek misschien wel.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:24

Voor zover ik weet wordt er voornamelijk in Frankrijk en Zwitserland aan montédraven gedaan. In Nederland gebeurt het wel eens, maar het is hier lang niet zo bekend als daar.

Ruitje en Wkoekoek zijn idd goed thuis in de draverwereld, zij kunnen vast meer vertellen.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:46

Wow, word ik ineens als deskundige aangeroepen

Het is inderdaad een draverij onder het zadel. Hier in Nederland worden er bijna geen autostarts onder het zadel gedaan, er zijn weinig monte paarden. Er is meestal een keer in de twee weken een koers.
Doordat er zo weinig paarden zijn schrijven ze de koers uit op bandenstart, dat betekend dat de paarden die weinig verdiend hebben in de eerste band mogen, degene die iets meer verdiend hebben in de tweede band( die moeten dus 20 meter verder lopen) en degene die het meest verdiend hebben nog een band verder( weer 20 meter verder lopen)

In Nederland is het vaak zo dat de paarden die voor de sulky niet hard genoeg gaan in een monte worden ingezet( monte gaat meestal 1 tot 2 seconden langzamer)

Lang niet alle dravers zijn geschikt voor de monte, het is voor dravers best moeilijk om de balans te vinden om snel te draven en dan ook nog iemand er op hebben te zitten. In het begin werd er veel lichtgereden, maar er zijn steeds meer rijders die gewoon gaan staan om hun paard zo weinig mogelijk te storen in de balans.

Qua bouw verschilt het dus niet zo heel veel, maar er zijn dravers die er geschikter voor zijn dan anderen.
Dravers worden meestal zo rond hun derde ingereden als ze ook getraind worden onder het zadel.
Als ze niet getraind worden onder het zadel kunnen ze op hun 9e ( bij wijze van spreke) nog ingereden worden omdat ze de draver dan toch nog in de monte willen gebruiken.
Inrijden is hier vaak een stuk makkelijk, de paarden zijn immers al bitwijs e.d.

Het grootste verschil met het buitenland is, dat monte hier gezien wordt als iets wat je gaat doen met je draver nadat het niet meer hard genoeg kan voor de sulky.

In Frankrijk bijvoorbeeld is het een volwaardig deel van de sport, er worden ook heel wat grote prijzen gewonnen daar.
Dit is bijvoorbeeld Västerbo Daylight, ik geloof wereldrecordhoudster van het monte genre, een ware held dus

http://195.198.34.73/kanal75/images/vas ... _18423.jpg

Als je hier wat naar beneden scrolt zie je een foto's van een monte koers op Alkmaar

http://www.huybers.com/nieuws/Alkmaar31oktober.htm

Toevallig is er morgen een monte koers in Alkmaar, ik weet niet of je in de buurt van Alkmaar of een wedkantoor woont? Want dan zou je het zelf even kunnen zien