fjord heeft het koud. deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carola1

fjord heeft het koud. deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 15:22

ik gheb 3 fjorden lopen waarvan er 1 stond te rillen vandaag.
ik heb haar een zweetdekentje opgelegt zodat ze op kon drogen en na een paar uur de deken eraf gehaald.
ik vindt het raar dat alleen dit paard het koud heeft ookal heeft ze echt een teddieberen vacht.

op de site van paardnatuurlijk heb ik gelezen dat je het paard zo een paar dagen moet laten lopen en dat ze dan de rest van de winter tegen de kou kunnen.

ik heb een regendeken die ik er evt. op zou kunnen leggen.
maar wat zouden jullie doen?

MSDH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:25

als je merkt dat ie t koud heeft,zou k em idd een deken opdoen. desnoods alleen een dunne zomerdeken! op t moment dat je een rillend paard zo laat staan heb je kans op spierbevangenheid...! en dat lijkt menou niet de bedoeling!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:29

Een dunne deken opdoen is garantie voor nog meer rillen. Je beperkt nl de mogelijkheid dat de vacht 'opgezet' wordt als je er een deken oplegt. Dus áls je naar een deken grijpt, doen dan minstens een 150 grams deken. Een nachtje binnenzetten zodat-ie weer eens helemaal door en door droog kan worden kan echter ook voldoende zijn. En zorg verder voor voldoende ruwvoer. Rillen kost (veel) energie.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:29

Normaal moeten ze er tegen kunnen dus eigenlijk zou je er niks aan moeten doen maar als jij het niet vertrouwt idd een dekentje erop leggen.
Morgen proberen of hij af kan anders op laten...

Boktpony

Re: fjord heeft het koud. deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:32

stond die de hele tijd de rillen dan? want ze rillen ook wel eens omdat ze willen dat het water van hun vacht af vergelijkbaar met het rillen in de zomer voor een irritante vlieg ook rillen ze om het juist warm te krijgen...lijkt mij als ie een goede vette vacht heeft tegen dit weer moet kunnen maar ik zou het zeker in de gaten houden! ik kan vanaf mijn stoel namelijk niet echt jou fjordje zen situatie bepalen

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:38

Rillen is warmte produceren, een paard warmt zichzelf op door te rillen. Het is dus niet te vergelijken met mensen, mensen rillen als ze onderkoelt raken. Paarden rillen als ze het een klein beetje fris vinden worden, dit doen ze om zichzelf op te warmen. Idd voldoende ruwvoer geven, rillen kost energie, echt koud zal hij het écht niet hebben hoor

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:43

ik zou hem eens temperaturen

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 15:48

ruwvoer krijgt ze onbeperkt.
en een zomerdeken is geen optie aangezien ze 24/7 buiten staat.
ik vindt het raar dat alleen zij het doet en de andere niet (zelfs het veulen niet)

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:50

heb je de temperatuur al opgenomen? Daar kan je veel uithalen het is iets wat de meeste als laatste doen

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 15:54

nee, ze is niet ziek, eet gewoon hinnikt gewoon niet anders dan anders.
het is nat en koud al 24 uur.
en op mijn andere 2 paarden bleef de sneeuw liggen (isolerende haren) en op deze lag geen sneeuw.
Laatst bijgewerkt door carola1 op 26-11-05 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:54

Flurk schreef:

vind ik op zich ook wel een goed idee maar als je niet goed weet hoe je dat moet doen kan het zijn dat je een nog slechter beeld krijgt van de situatie...
nu lees ik net weer dat ie dus bij anderen staat...is hij de baas of niet? want dan gaat hij juist het meest in de wind staan zeg maar om de rest te ontlasten... dan vangt hij dus het meeste op en heeft ie dus ook meer energie en rillingen nodig om zich op te warmen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:56

Rianneke schreef:
Flurk schreef:

vind ik op zich ook wel een goed idee maar als je niet goed weet hoe je dat moet doen kan het zijn dat je een nog slechter beeld krijgt van de situatie...
nu lees ik net weer dat ie dus bij anderen staat...is hij de baas of niet? want dan gaat hij juist het meest in de wind staan zeg maar om de rest te ontlasten... dan vangt hij dus het meeste op en heeft ie dus ook meer energie en rillingen nodig om zich op te warmen

wat nou niet weten hoe je moet temperaturen?

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 15:57

ja ze is de baas.
dat is een goede dat wist ik niet.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:31

Lijkt me sterk, dat verhaal van de baas gaat het meest in de kou staan om de rest te ontlasten. Paarden zijn niet onbaatzuchtig. Ze zijn alleen maar gericht op overleven, voor zichzelf. De sterkste zorgt gewoon het best voor zichzelf. Daarom wordt-ie ook de sterkste. Hij eet het meeste en van het beste gras, hij drinkt het eerste, hij dekt de meeste merries, etc. En dat is evolutionair gezien veel logischer.

Het paard dat bij mij de baas is gaat als eerste en enige in de schuilstal staan. De rest mag er van haar niet in.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:33

Ik had zelf overigens vroeger een Fjord waarbij de vachtstructuur in de liezen niet goed was. In de liezen zitten haarwervels, en die horen zo laag te zitten dat het water eroverheen afdruipt. Bij mijn Fjord zaten ze hoog in de liezen, met als gevolg dat ze nat tot op de huid werd, omdat het water precies in de liezen op de huid droop. Daar werd ze dus erg koud van.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:37

mini_bienie schreef:
Rillen is warmte produceren, een paard warmt zichzelf op door te rillen. Het is dus niet te vergelijken met mensen, mensen rillen als ze onderkoelt raken. Paarden rillen als ze het een klein beetje fris vinden worden, dit doen ze om zichzelf op te warmen. Idd voldoende ruwvoer geven, rillen kost energie, echt koud zal hij het écht niet hebben hoor

Juist.. dus een deken opdoen lijkt me juist géén oplossing.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:46

Flurk schreef:
wat nou niet weten hoe je moet temperaturen?

heb jij dat wel eens gedaan dan? een kennis van mij heeft ook wel eens de da opgebelt omdat die ondertemperatuur had had ze dat ding gewoon verkeerd gebruikt! zit echt wel een verschil in hoor in dat gebruik!!!
Ibbel schreef:
Lijkt me sterk, dat verhaal van de baas gaat het meest in de kou staan om de rest te ontlasten. Paarden zijn niet onbaatzuchtig. Ze zijn alleen maar gericht op overleven, voor zichzelf. De sterkste zorgt gewoon het best voor zichzelf. Daarom wordt-ie ook de sterkste. Hij eet het meeste en van het beste gras, hij drinkt het eerste, hij dekt de meeste merries, etc. En dat is evolutionair gezien veel logischer.

Het paard dat bij mij de baas is gaat als eerste en enige in de schuilstal staan. De rest mag er van haar niet in.
[

dat verhaal van de baas is echt zo hoor!! mijn pony gaat het meest in de wind staan en de rest gaat daar netjes achter staan een schuilstal en eten is anders omdat ie dan zelf het eerste wil zijn...maar ooit opgevallen waar de leider gaat staan dat dat gewoon de beste plek is...dat de rest volgt is normaal!!!

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 00:09

ibbel, daar zal ik morgen eens naar kijken.
gelukkig stond ze vanavond niet te rillen, dus dat maakt de beslissing makkelijker.
hopen dat ze morgen weer niet staat te rillen.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:12

Was je haar vaak? Of borstel je haar vaak? Of borstel je haar als ze nat is? Dat kan nog wel eens de vetlaag wegnemen waardoor de regen dus dwars door de vacht heen dringt.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 00:14

ik was haar nooit en borstel haar 1 keer per week, en dan niet eens echt poetsen ofzo, gewoon het zand eraf vegen zeg maar.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:32

Eingelijk is het wel goed dat je het paard eens goed rost.
Maar wel deken opgooien.

Hennutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:48

goedemorgen

als een paard het koud heeft zou ik er wel een deken opgooien.
maakt niet zoveel uit eigenlijk welk ras het is al een paard het echt koud heeft. gewoon deken op gooien wat mij betreft...
misschien dat die wel wat minder huis vet heeft en het dan snel koud heeft..

groetjes hennie

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:17

Die van mij stond ook te rillen. Onbegrijpelijk met zijn dikke vacht.
Ik hoorde vanmiddag ook dat als je ze gewoon zo laat staan een paar dagen dat ze dan de hele winter tegen de kou kunnen.

Bij mijn paard vertrouwde ik het eergister niet. Hij shakte helemaal en stond met zijn benen onder zijn lijf, hij maakte echt zo'n bijna -bevangen indruk.

Ik heb hem een deken op gedaan. Dan merk ik ook gewoon dat hij veel vrolijker is. Bah, zo erg als dat hij stond te shaken... dat kon ik niet aanzien.

Volgens mij kun je hem ook zonder deken laten staan, zolang hij zich niet anders gaat gedragen of opmerkelijk gedrag vertoond.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:34

Ik zou voor de zekerheid temperatuur opnemen.

Geen deken opgooien, want dan zit je er tot het voorjaar aan verbonden en dan moet je ook meteen goeie waterdichte minimaal 150 grams kopen.

Eerdere jaren zo geweest? Nu nog aan het rillen, omdat je zei dat vanavond niet zo was?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:38

Hennutjuh schreef:
goedemorgen

als een paard het koud heeft zou ik er wel een deken opgooien.
maakt niet zoveel uit eigenlijk welk ras het is al een paard het echt koud heeft. gewoon deken op gooien wat mij betreft...
misschien dat die wel wat minder huis vet heeft en het dan snel koud heeft..

groetjes hennie

Imo is het niet gezond dat een fjord het koud heeft . Volgens mij kun je hem beter eens laten nakijken door een DA. Mijn arabier (!) loopt de hele winter zonder deken, en die heeft het niet eens koud, dan vraag ik me af waarom een winterhard paard het koud heeft