Ervaringen lederverf voor tuig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Ervaringen lederverf voor tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:40

Mijn zadel heeft een heel lelijke bruine schuurplek en ook mijn hoofdstel is wat vaal aan het worden. Nou zag ik lederverf staan, maar mijn zadel is me extreem dierbaar, dus ik durf het niet te gebruiken..

Heeft iemand wel 'ns z'n zadel bijgekleurd met dat spul?
Wat zijn de do's en don't?

Kan je een plekje bijwerken of moet je het hele zadel doen, is het slecht voor het leer en blijft het mooi zitten? Kan je ook je rijlaarzen ermee doen?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:41

Ik heb alleen teugels bijgekleurd met Tiger lederverf. Het is enorm stinkend spul. Het oplosmiddel in de verf droogt het leer uit en na 2 weken is het verf er weer af. Geen aanrader dus.

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:44

Ja mijn zadel is geverfd! van lelijk versleten bruin naar zwart. Ik moet zeggen dat het super moooi is maar het verf gaat er al snel weer af, hoef niet natuurlijk met het kan gaan bladeren enzo. kijk er mee uit dat als je onder de zweetbladen gaat verfen dat wanneer dat opdroogd dat het dus niet aan elkaar blijft plakken. dan ligt de verf er gelijk af.

Het resultaat is dus wel heel mooi maar je moet er wel enorm mee uitkijken!

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:52

Ok, geen Tiger dus (die zag ik staan). Welke heb jij gebruikt Elsemiekje?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:17

Let op dat het spul niet gaat afgeven op je broek. Heb daar namelijk vervelende ervaring mee. Witte rijbroek helemaal zwart geworden omdat ik mijn zadel had bijgetipt.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:55

ik heb het ook gedaan, een oud bruin zadel werd een mooi zwart zadel. eerst het leer opschuren, dan trekt het beter in. je moet geen verf hebben die erop blijft liggen, dat gaat er zo weer af, maar eentje die erin trekt. het geeft idd nog wel een tijdje af, vooral als het regent. hoe het op langere termijn gaat, weet ik niet want ik heb het zadeltje inmiddels verkocht (voor een mooiere prijs dan als hij nog bruin was geweest )!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:58

Denk niet dat het lang zo blijft dan ?

Zou voor stubben spul gaan

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:12

Bij de schoenmaker kun je speciaal lederverf kopen. Ik heb zo een hoofdstel blauw gemaakt, ziet er heel blits uit. Als je het goed laat drogen geeft het niet af.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:19

Niet zelf doen, da's alleen maar ellende, trust me
Voor 10-20 euro doet de zadelmaker het voor je, heb ik een aantal keer laten doen, waanzinnig mooie zadels aan overgehouden
de eerste paar keren wil het soms nog ietsje afgeven (even met donkere broek rijden), daarna nooit meer last van gehad! (ook niet met witte broek op concours)

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 22:10

Ik wist niet dat de zadelmaker dat ook deed, ik zal 'm eens bellen.. dank je!