Shetlander blijft buiten, kan dat kwaad ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oakly

Shetlander blijft buiten, kan dat kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:19

Omdat onze shet wat hoestte, zei de eerste dierenarts dat het beter was dat ze dag en nacht buiten bleef met een schuilstal.
Een collega van hem die later nog eens kwam kijken zei dat het niet zo'n probleem was omdat de stal genoeg open was voor frisse lucht.
We hebben de gewone stal omgetoverd in een schuilstal maar daar gaat ze niet in, ze blijft buiten.
Kan dat nou kwaad ? het regent en sneeuwt hier continu en het lijkt me dat ze zo niet kan opdrogen.

Iemand een idee, ik weet het effe niet. (ja luisteren naar je dierenarts lukt in dit geval ook niet als je verschillende dingen te horen krijgt)

bedankt alvast en groetjes

welmoedz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:28

Mijn verzorgshet had datpas geleden ook ik had gewoon 2 weken niks meer met haar gedaan daarna was het over.
het maakt niet uit of ze binnen of buiten staan maakte bij mijn verzorgshet ook niet uit.gewoon geduld hebben.
Het kan ook komen doordat je niet lang genoeg uitstapt.

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:32

Dit is nog een shet van 1,5 en er wordt dus niks mee gedaan. Er staat nog een andere ponie bij ( geen shetlander )en die staat wel uit haar zelf binnen als het slecht weer is.
Maar het lijkt me dat ze gewoon helemaal niet op kan drogen zo.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:33

Ik denk dat als jouw shet zelf buiten blijft, het niet zo'n kwaad kan. Opzich kan het niet zo'n kwaad dat ze nat zijn, die van mij staan ook altijd buiten (welsh en shet) nog nooit ziek geworden, alleen die sterke wind is wel een probleem. Als ze buiten staat, staat ze dan uit de wind?

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:40

Ja volgends mij zoekt ze wel zelf een goed plekje uit, maar dat ze dus een paar dagen door en door nat zijn dat kan geen kwaad ?

ilovequinten

Re: Shetlander blijft buiten, kan dat kwaad ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:40

hoihoi ik heb ook een shettie van 1,5 jaar en die staat ook altij kei graag buiten! en da mag ze ook, wij hebben een kinderhuisje gekocht van hout en dat lijkt zeeer hard op een echt stalletje , het is de perfecte maat voor een shetter en we hebben een drinkbak geinstalleerd enzo , echt gezellig gemaakt! maar zelf gaat ze in de dag er niet veel in , alleen voor haar worteltjes en eten en hooi. Maar wat wij nu wel doen wij sluiten haar 's avonds daar wel in op.
wel xxxxxxxxx
doeiii
sarahke

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:47

Een pony die gewend is buiten te staan en gewoon een wintervacht aanmaakt wordt absoluut niet door en doornat. Ja als je hem aanraakt is hij nat en het water loopt er in straaltjes vanaf, maar doe de vacht maar eens wat opzij, als het goed is is de vacht eronder (vlak bij de huid dus) gewoon droog.
Pas als de ondervacht nat wordt (en dat gebeurt vrijwel niet als het een gezonde pony is) moet je op gaan letten, dan krijgen ze het koud.
Ik kreeg vorig jaar met mijn ijslander ook commentaar dat het zielig was als hij in de plensregen en sneeuw buiten stond. Maar hij gaat gewoon met zijn kont in de wind staan en heeft nergens last van hoor.
Gewoon lekker buiten laten staan dus, ze voelen het prima zelf aan.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:47

oakly schreef:
Ja volgends mij zoekt ze wel zelf een goed plekje uit, maar dat ze dus een paar dagen door en door nat zijn dat kan geen kwaad ?

Dat durf ik niet te zeggen. als ze zo nat zijn dat het op de huid zit, dan lijkt het me niet prettig. Mss kun je zoals sommige in mijn topic zeiden je shet even binnen zetten en flink hooi erbij gooien. Dan kan hij ff opdrogen.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:54

Als je shet het echt koud heeft gaat ze wel schuilen hoor. Het lijkt me (vooral bij een shetlander) heel sterk dat ze echt tot op de huid nat is. Je merkt het vanzelf als ze zich niet lekker gaat voelen ofzo. Maar paarden kunnen best goed voor zichzelf zorgen hoor, als ze de mogelijkheid hebben om te schuilen enzo.
Over dat in de stal zetten omdat de stal goed geventileerd is, dat kan misschien wel zo zijn, maar er ligt neem ik aan wel stro of zaagsel (of andere bodembedekking) op de grond. En omdat vooral een kleine pony best wel dicht met zijn neus op die bedekking staat (om het op te eten ook of om hooi te eten) ademen ze dus toch nog veel meer stof in dan wanneer ze buiten staan. Dan kan je stal nog zo goed geventileerd zijn, zo stofvrij als buiten word ie echt nooit En daarbij, wat is er nou lekkerder voor een paard als de hele dag buiten zijn (als de situatie het toelaat tenminste)

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:55

ik denk dat het wel kan, maar als je shet in een hoekje staat ofzo en hij is aan het bibberen, kan je hem beter toch ergens op een stal laten, maar als hij/zij dat niet doet, dan maakt het niets uit

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:58

het beste voor een pony is:
zomer en winter buiten met een schuil stal (zeker een jonge shet)
soms durven ze niet in de (schuil) stal als de opening te klein.. of de stal te laag is (het blijven vluchtdieren)
dus de hele voorkant open is het beste
verder helpt het als je hem voert in de (schuil)stal
dan zal hij zich daar sneller op zijn gemak voelen

mijn buren hebben ook shetten maar deze krijgen nauwelijks bijvoer
staan bijn zware regenval gewoon in het water
en hebben niets om te schuilen zelfs geen bomen
daar hou ik persoonlijk niet zo van
Laatst bijgewerkt door unamie op 26-11-05 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:59

Zelf bibberen is niet heel erg. Het is een hele efficiente manier om de spieren op te warmen en het geeft een seintje aan de hersenen dat er meer vacht aangemaakt moet worden. Ik zou wel zorgen dat ze altijd wat te eten heeft, de spijsvertering is namelijk de grootste warmtebron van een paard dus die moet wel aan het werk blijven
En je weet zeker dat ze iig genoeg energie binnen krijgt om zich warm te houden.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:22

zo is het toch juist perfect voor je shet? zo kan ze zelf beslissen wat ze doet, binnen of buiten staan. Dus als ze binnen zou willen staan was ze echt wel naar binnen gelopen hoor

oakly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 11:39

Okey, reuze bedankt voor de info allemaal !
Wat betreft eten krijgt ze s'ochtends en s'avonds een handje brok voor het idee ( omdat het veulen wel meer krijgt ) en 4 x per dag flink wat hooi, wat ik dan in de schuilstal voer.

bedankt en groetjes

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:44

oakly..naar mijn idee doe je het prima hoor

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:56

Bij ons staan ze ook altijd buiten, alleen als het echt giet of waait, staan ze in de schuilstal. Lekker zelf laten kiezen, zelf weten de paarden dat toch wel het beste.