Paard laatste tijd flink chagerijnig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa

Paard laatste tijd flink chagerijnig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:13

Mijn merrie is 5 jaar en de laatste tijd flink chagerijnig, ik heb haar twee dagen geleden van box verhuist en het wordt alleen erger lijkt wel. ze had hiervoor een box met overal om zich heen buren. dat vond ze niet fijn, maar ik kon wel gewoon halster omdoen, in stal met poetsen was ze gewoon rustig, als ik haar los zet in een paddock ging ze gewoon in een hoek staan en er gebeurde niks ze sukkelde dan een beetje in slaap en vond het goed.

Nu heeft ze dus een andere box en sinds dien doet ze niks anders als boos!
ze heeft een stal met alleen achter zich een buur en naast zich waar ze niks mee doet...aan de andere kant dus geen buren, dit zou moeten schelen omdat ze het niet erg op andere paarden heeft (lees: Dat ze zich met haar bemoeien of bij haar in stal hangen met hun hoofd).

eten gaat perfect ze doet niet meer boos en stiert niet als een gek door haar box. ze blijft rustig staan eten, dat was voor mij al heel wat.
Maar ik kan niet meer haar halster gewoon omdoen, dan draait ze zich om en gaat staan neuzen met haar achterbuur!
Poetsen, stil staan, nee hoor...ik zet haar vast en dan blijft ze staan 'dansen'...ze kan zelfs mijn knoop eruit krijgen en gaat dan haar eigen gang...
als ik haar los zet gaat ze niet in een hoek staan, nee, ze gaat als een idioot lopen bokken en van voor naar achter rennen, bij het schrikdraad aangekomen steigert ze, zo van, ik wil eruit!!
Ze stond toen niet alleen in de paddock er was een ander paard naast haar en ze was nergens van geschrokken, over het weer twijfel ik, ik heb dit nog niet eerder gezien...

In de bak, als er een ander paard langs komt, maakt niet uit of het een ruin of een merrie is, we leggen uit voorzorg onze oren plat dan kan het alleen nog maar meevallen (je hoeft alleen nog maar te bijten als de ander ook wat doet).
Ze doet helemaal niks, dus schoppen of alvast met d'r kont dreigen, ze kijkt alleen verschrikkelijk kwaad!

ik weet echt niet wat ik moet, ik vind het natuurlijk niet leuk om haar zo te zien, ze heeft echt geen kwaad bij zich ook niet naar mensen, want ze is heel vriendelijk maar dit snap ik gewoon even niet meer..

Ik typ het allemaal snel en het lijkt heel gaotisch maar ik typ het even zoals het direct in me op komt...

Herkennen jullie dit of hebben jullie tips?

Bedankt voor het lezen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:22

heeft ze nergens pijn? heeft ze niks naars meegemaakt pas? ( misschien wel drachtig joh? nee grapje, dan doen ze meestal niet zo overdreven)

Afanaisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:25

Hollybolly schreef:
heeft ze nergens pijn? heeft ze niks naars meegemaakt pas? ( misschien wel drachtig joh? nee grapje, dan doen ze meestal niet zo overdreven)

Haha, nou, als mervrouw drachtig was geweest, was het denk ik meer tuttebel-gedoe geweest, en dat is het niet!

en pijn, ja, dan zou iemand d'r van top tot teen onder handen moeten nemen...ik denk dat ik daar is even meer over ga informeren, ben alleen de naam van zo'n persoon kwijt...

Ik zie dat jouw beest wel drachtig is, spannend hoor!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:51

ja inderdaad spannend.

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:56

Hey Cath!
Ebony heeft natuurlijk alweer een hele tijd stil gestaan door die wond op haar been. Ik denk eerlijk gezegd dat madame zich heel erg verveelt en een beetje met haar ziel onder haar arm (been )loopt. Ga lekker met haar aan de slag! Iedere dag rijden en als het kan eens een lekkere buitenrit. Je hebt les dus dat rijden gaat echt helemaal goed komen, ze is echt een toppertje! Als Candor een tijdje niet gereden is wordt hij ook zo vervelend (zoals je waarschijnlijk wel weet). Succes!

Anoniem

Re: Paard laatste tijd flink chagerijnig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:08

Zou het kunnen zijn dat ze het koud heeft? Ik ken een merrie die het veel sneller koud heeft dan mijn ruin en in een dubbel zo dikke deken staat. Als mijn paard zijn deken eigenlijk iets te dik was voor op de wei, beetje bezweet er onder, staat die dame te rillen.

Als mijn paard het koud heeft, dan is hij niet te genieten.

Op stal hebben ze het doorgaans kouder dan als ze op de wei lopen, dan kunnen ze lopen en dan gaat hun bloed stromen en worden ze warmer. Op stal doe ik er nl altijd nog een dunne winterdeken over heen en voila, hij is net even dat tikkeltje warmer waardoor hij niet zo kruidje roer me niet is.

Ik ga wel even uit van een stal die zo geventileerd is dat er doorstroom van verse lucht is dmv roosters in de deuren of zo. Soms is het nl weer warm/ vochtig op stallen en dat kan misschien haar ook een onprettig gevoel geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:08

nikkigioa schreef:
Hey Cath!
Ebony heeft natuurlijk alweer een hele tijd stil gestaan door die wond op haar been. Ik denk eerlijk gezegd dat madame zich heel erg verveelt en een beetje met haar ziel onder haar arm (been )loopt. Ga lekker met haar aan de slag! Iedere dag rijden en als het kan eens een lekkere buitenrit. Je hebt les dus dat rijden gaat echt helemaal goed komen, ze is echt een toppertje! Als Candor een tijdje niet gereden is wordt hij ook zo vervelend (zoals je waarschijnlijk wel weet). Succes!

Ik was te laat, hier ga ik helemaal in mee. Veel paarden worden super sjaggie als ze ineens niks meer te doen hebben.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:13

Vast last van de winter

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:36

Hallo
Ik zou gewoon proberen om haar weer in haar oudde box te krijgen en kijken of het dan beter wordt. En ik denk dat het ook wel komt omdat het paard al een tijd niet aan het werk is geweest, (wat ik hierboven heb gelezen). Ik zou in iedergeval dit proberen en kijken of het beter gaat en anders kan je misschien een andere oorzaak bedenken. Gr Mariska

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:37

Join the club

Hier nog zo een, Rhea was eerst echt niet te genieten!
Nu wordt je lekker elke dag uit stal gehaald en wordt ze gereden. Gaat zoveel beter nu.
Toevallig is ze nu net weer kreupel, maar sinds we op de nieuwe stal staan en ze weer elke dag gereden werd is ze giga opgeknapt Glimt weer mooi, zit goed in haar vel, vrolijk en enthousiast.. enz..

Gewoon weer lekker met haar aan de slag gaan en positief blijven!

Afanaisa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 09:24

Hoihoi!

@ nik: Ik kan nu weer beginnen maar omdat ze naar ed toe gaat, even zo wienig mogelijk doen...wat ik dan natuurlijk wel doe is zorgen dat ze igg kan lopen, vandaag gaat ze aan de stapmolen denk ik!

@ russel: Het zou ook goed kunnen dat ze het koud heeft, ze staat helemaal achteraan in de gang en de koude lucht draait dan dus een rondje, dus als het naar voor gaat dan trekt het koude lucht mee want het waait vaak genoeg in de stal...

@ kyralovertje: Ze gaat naar ed, ze wordt daar 'ingereden'...daarna krijg ik nog wat lesjes en ga daarna weer over naar brenda met lessen, dus ik hoop toch weer aan de slga te gaan!

Thanks voor de reacties!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:56

Verstandig dat je haar naar Ed doet, komt haar kwaliteiten zeker ten goede! Succes en binnenkort lekker weer aan de slag!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:37

Misschien is ze verliefd op die achterbuur waarmee ze staat te neusen?
Mijn paard werd altijd heel chagerijnig van te veel energierijk eten, dan kon hij zijn ei niet kwijt!

BartEldorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:16

Heey Cath ik denk dat je wat vaker een vreugdedansjes en liedjes voor haar moet zingen misschien helpt dat wel. Bij Nikki werkt het ook! Verder heb ik er niet veel verstand van zoals je weet maar ach het is maar idee hee!