Als je niets weet over verzorging, doe je er goed aan om hulp te vragen. Doorgaans zetten mensen die geen mogelijkheid hebben om een paard zelf aan huis te houden, deze bij een pensionstal of een manege neer. Daar hebben ze genoeg kennis van zaken om je te helpen bij het mesten en voeren, en advies te geven wat je verder nog moet doen. Vaak is er ook een dierenarts en een smid aangesloten bij een dergelijke stal, dus kan je paard daar gewoon meegenomen worden bij het enten, bij de smid enz. Ook is er daar altijd wel toezicht en zijn er mensen die herkennen of een verschijningsbeeld van een paard normaal is, of dat er echt een dierenarts bij moet komen. Ook zijn er altijd wel mensen met een trailer die je in geval van nood naar een dierenkliniek kunnen brengen.
Voor het geval dat je voor het eerst een paard bij huis wilt houden, zou ik je toch willen waarschuwen. Een paard kan niet alleen, dus dan zou je er een geit of een ander paard bij moeten nemen voor gezelschap. En verder heb je dan ook geen hulp en advies voor voeren, rijden en verzorging.
Ik ben zelf heel secuur met de hoeven, ik heb ook de luxe dat ik van week tot week kan beslissen of ze gedaan moeten worden omdat de smid standaard op dinsdag op stal komt. Is het nodig dat hij ze doet, of wil ik advies hebben, dan zet ik ze op het bord. (Heb er twee en rondom beslagen) Ga er van uit dat, al naargelang het paard, er om de 8 weken een smid bij moet. Twee keer per jaar wordt er geent, twee keer per jaar komt de tandarts, bij de oudere merrie zou een keer per jaar voldoende zijn, bij de jongere, die volop aan het wisselen is, wil ik de TA er twee keer per jaar bijhebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-11-05 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt