Je schaft voor het eerst een paard aan..:

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charret

Je schaft voor het eerst een paard aan..:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:08

Je schaft voor het eerst een paard/ pony aan. Wat zijn dingen die je niet mag vergeten, die je allemaal nodig hebt. Misschien dat iemand nog een lijstje heeft van alles? [m.u.v. stalling, voer]

Tevens vroeg ik me af hoe vaak je naar de hoefsmid moet met je paard, ga ervan uit dat ze goede hoeven heeft. Beslagen en onbeslagen.

Ik zou het graag allemaal willen weten!

Bedankt!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:18

De hoefsmid komt bij ons zo ongeveer eens in de 3 maanden, onbeslagen.

De dingen die je niet mag vergeten:
- halster + touw
- eventueel deken
- borstels
- geld opzij leggen voor dierenarts
- evt. verzekering afsluiten

- wil je rijden, is tuig ook niet onverstandig
- misschien een pot snoepjes is je kast?

Wat wil je met je paard doen, daar kan je ook een hoop op aanschaffen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:25

Als je niets weet over verzorging, doe je er goed aan om hulp te vragen. Doorgaans zetten mensen die geen mogelijkheid hebben om een paard zelf aan huis te houden, deze bij een pensionstal of een manege neer. Daar hebben ze genoeg kennis van zaken om je te helpen bij het mesten en voeren, en advies te geven wat je verder nog moet doen. Vaak is er ook een dierenarts en een smid aangesloten bij een dergelijke stal, dus kan je paard daar gewoon meegenomen worden bij het enten, bij de smid enz. Ook is er daar altijd wel toezicht en zijn er mensen die herkennen of een verschijningsbeeld van een paard normaal is, of dat er echt een dierenarts bij moet komen. Ook zijn er altijd wel mensen met een trailer die je in geval van nood naar een dierenkliniek kunnen brengen.

Voor het geval dat je voor het eerst een paard bij huis wilt houden, zou ik je toch willen waarschuwen. Een paard kan niet alleen, dus dan zou je er een geit of een ander paard bij moeten nemen voor gezelschap. En verder heb je dan ook geen hulp en advies voor voeren, rijden en verzorging.

Ik ben zelf heel secuur met de hoeven, ik heb ook de luxe dat ik van week tot week kan beslissen of ze gedaan moeten worden omdat de smid standaard op dinsdag op stal komt. Is het nodig dat hij ze doet, of wil ik advies hebben, dan zet ik ze op het bord. (Heb er twee en rondom beslagen) Ga er van uit dat, al naargelang het paard, er om de 8 weken een smid bij moet. Twee keer per jaar wordt er geent, twee keer per jaar komt de tandarts, bij de oudere merrie zou een keer per jaar voldoende zijn, bij de jongere, die volop aan het wisselen is, wil ik de TA er twee keer per jaar bijhebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-11-05 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BabbieB

Re: Je schaft voor het eerst een paard aan..:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:27

Het lijkt misschien stom, maar in mijn ogen is een van de belangrijkste dingen die je moet 'aanschaffen' iets wat je betaalt als het paard nog niet van jou is: de veterinaire keuring!

Laat dit alsjeblieft (door je eigen) dierenarts doen, want er wordt echt mee gesjoemeld.

Beknibbel niet op een goed passend zadel. Beter een oud zadel in goede staat dat goed past, dan een goedkope nieuwe waar je paard zijn rug van naar de knoppen gaat

Verder idd een verzekering of anders een potje voor veeartskosten.

Hoe vaak je paard naar de smid moet, hangt heel erg af van het paard en wat je ermee doet. Mijn paard is onbeslagen en hoeft soms inderdaad maanden niet bekapt te worden, omdat hij zijn hoeven netjes en gelijkmatig afslijt. Maar als een paard bv. buitenover gaat kan hij nog zulke gezonde hoeven hebben, maar zal de slijtage toch van dien aard zijn dat je vaker naar de smid moet of ijzer eronder moet laten zetten. En ijzers moet je op tijd vervangen. Bij mijn smid kost het 80 euro rondom, dus da's best een kostenpost.

Maar als je verder zuinig aan doet met paardenspullen is de smid samen met je stalling je voornaamste uitgavepost per maand. Succes!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:28

www.paardenbegrijpen.nl
voer
stro
liksteen
hoefverzorgingspullen (krabber, vet, ed.)
hooi
brokken
rijlaarzen
cap
zweep
plus wat er al genoemd is

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:30

Een ding waar ik niet op zou beknibbelen is de verzekering. Het zou heel sneu zijn als je een paard niet de verzorging zou kunnen geven die het verdient omdat er een opname in een dierenkliniek noodzakelijk is en je dat niet kunt betalen, en het is helemaal sneu als je paard komt te overlijden en je er geen cent voor terugziet...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:32

ja inderdaad

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 00:10

Goed! Hoe pak je dat het beste aan? Heeft iemand daar ervaring mee? Gewoon informatie opvragen en dan? Ik heb al info van Hippo verzekeringen. Ik zal me vader daar naar laten kijken.. stuk slimmer met dat soort zaken

BBreedveld had het over: Het lijkt misschien stom, maar in mijn ogen is een van de belangrijkste dingen die je moet 'aanschaffen' iets wat je betaalt als het paard nog niet van jou is: de veterinaire keuring! Is dat een DA voordat ik haar koop er naar laten kijken? Zo ja, dat is iets dat me vader het ook over had. Weet iemand wat de kosten ong. daarvan zijn?

Stel: stalling kost me 150 euro in de maand [is incl. voer, stalbedekking, weidegang] en ik zet iedere maand 200 euro opzij. Dus 50 euro voor in het potje. Is dat voldoende? Geven jullie dat ook ong. uit? Of wat sparen jullie?

Ik wil over het algemeen recreatief met haar gaan rijden.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:24

toen ik mijn paard ging kopen heb ik eigenlijk niet zo op haar hoeven gelet. de VA zei dat ze erg goed waren en daarw as ik natuurlijk blij mee. als ik nu een paard zou kopen zou ik goede hoeven erg belangrijk vinden. mijn paard is onbeslagen, al sinds juli niet naar de hoefsmid geweest en t ziet er nog steeds goed uit. sommige mensen bij mij op stal moeten hun paard laten beslaan, zijn daar 80 euro voor kwijt in de 2 maanden en als er een ijzer afligt kunnen ze pas weer wat gaan doen als de hoefsmid langs geweest is.

ik heb een verzekering voor mijn paard, gewone en aanvullende. bij elkaar 225 euro per jaar, ben verzekerd bij fairmount. vorige eigenaars hadden dei verzekering al, ze heeft nooit wat gehad bij hen en bij mij ook niet maar vind het een beetje eng om niet te verzekeren, omdat VA kosten erg zouden kunnen oplopen. ook rij ik erg graag buiten en buiten is het risico dat er wat gebeurt wat groter. denk ook aan een verzekering (WA) voor jezelf als je buiten wil rijden he. naast het egwone satllingsgeld en de verzekering heb ik eigenlijk weinig kosten aan haar. mijn spullen heb ik overgekocht toen ik haar kocht en verder heb ik eigenlijk weinig kosten. de hoefsmid als dat nodig is a 35 euro maar dat valt dus erg mee voor mij. ik heb trouwens 160 euro betaald voor 2 keuringen (2 verschillende paarden hoor , dat was met voorrijkosten enzo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:40

Wat ik als basisspullen nodig heb voor mijn paard:

(schuil)stal, voer, hooi, bodembedekking, als het van jezelf is ook stalgereedschap (kruiwagen, riek, hooivork, bezem, schep) en voerbak/waterbak. Emmers zijn praktisch om erbij te hebben voor allerlei zaken als je op je zelf staat.

halster, halstertouw, hoofdstel, zadel, schabrak (2x), singel, bit, zadelzeep en ledervet om te onderhouden.

borstels en hoevenkrabber.

longeerlijn en -zweep.

geld achter de hand voor onverwachte kosten (reken bij medische kosten op een paar duizend euro voor het geval dat...) en een verzekering.

Ik deed mijn paard iedere 6 a 8 weken naar de hoefsmid, op voetjes moet je niet beknibbelen. Minstens eens per jaar (ik doe het elk halfjaar) inenten en na laten zien door de veearts.

Wat ook al eerder is gezegd: zorg dat je hulp hebt van iemand die ECHT weet waar hij het over heeft, die mee gaat met de verkoop en laat het paard minstens klinisch keuren. Ga meerdere keren terug proefrijden zodat je zeker weet dat het klikt. Heb je twijfels: zoek dan verder, paarden genoeg!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:15

Een DA die naar je paard kijkt, het hart en de longen afluisterd en een buigproef doet is iig niet verkeerd. Zoiets heet dan een klinische keuring. Heel veel verzekeringen willen dat je je paard klinisch laat keuren door de DA. Wil je dat er nog roentgenfoto's gemaakt worden van zijn benen, ben je duurder uit, vanaf een bepaald verzekerd bedrag wil de verzekering ook foto's zien.

Het gebruiksdoel van het paard is geen kriterium om alleen maar klinisch te keuren, of er ook foto's bij te nemen. De aanschafsprijs ook niet. Ik heb mijn merrie ook gekocht voor recreatief gebruik, en daar foto's bij laten maken.

Kosten zijn van DA naar DA, en kliniek naar kliniek verschillend.
Waar ga je je paard neerzetten? Op een pensionstal, manege? Misschien weten zij wel een DA die klinische keuringen doet, en kunnen je zo aan prijzen helpen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:29

een rontgenologische keuring is ongeveer rond de 400 euro. Maar dat verschilt idd per dierenarts.
ik zou je paard klinisch en rontgenologisch laten keuren. Het is dan wel duur, maar dan weet je tenminste zeker dat alles goed is.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 19:22

Zo da's ook niet niks. Ik snap het nut er van natuurlijk.. Maar sjonge jonge. Haha, even sparen dan maar

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:12

Wat ook wel handig is: kijk eens wat je stalgenoten aan spullen hebben. Vaak heeft iedereen zwarte peeskappen, rode halstertouwen etc. Kies juist een afwijkende kleur. Ik weet niet hoe vaak ik halstertouwen ben kwijtgeraakt en peeskappen die ineens tussen de spullen van een ander lagen.
Verder:kratjes om je spullen in op te bergen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:36

veterinaire en evt rontgelogische keuring.
Poetskist met inhoud.
Tuigage.
beenbeschermers.
Shampoo, sponsen emmers, betadine en ecederm (ofterwijl EHBOset)
Halster 2x en 2x touw.
dekens.

Verder is het handig om in je kast de nummers van de veearts hoefsmid enz te hebben.

Smid komt bij mijn paarden om de 10 weken, zowel beslagen als onbeslagen paarden. 1tje om de 5 weken opnieuw beslag, dit ivm correctie.
Entingen 2x per jaar.
Wormkuren om de 8 of 12 weken, ligt aan de spuit.

Reserve geld voor het geval dat iets gesloopt/gejat wordt.

Meer kan ik zo niet bedenken.

Charret

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:16

Kijk, dat kan ik allemaal toevoegen. Vooral de tips als nummers in je kastje, kratjes en emmers/ sponsen.

Vooral de afwijkende kleuren is iets dat je nooit rekening mee houdt. Want ook ik zou voor zwart gaan