het schoon houden van je stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miekuh

het schoon houden van je stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 18:51

mijn paarden maken nog wel eens een troep in hun box
mijn bodembedekking is stro en ik verschoon ze elke dag
ook het stro is vaak vies en daarom moet ik alles er uit halen
heeft iemand tips?

margareth

Re: het schoon houden van je stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:53

op zaagsel tog maar zetten
zaagsel neemt vel vocht op

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:58

stro neemt ook veel vocht op...zou gewoon iets meer stro erin doen. Onze pony's maken er ook een bende van, alleen heeft elmiran dus gronische bronchitus dus mag er haast geen stro in de stal.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:59

die van mij maakt ook echt een bende...
elke dag poep eruit (mss 2 keer per dag ofzoo... vaak poepen ze 9 keer per dag)
en het stro uit de hoeken opschudden...
mss vaker buiten zetten ook ofzoo?

Kimberley_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:59

Mijn verzorgpaarden staan op vlas..zoooo makkelijk schoon te houden uit 4 stallen halen wij 1 kruiwagen en dan is het ook echt schoon

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:09

Heel dik opstrooien. Wij hebben boxen van 3 x 3 en ik gooi in een lege box 5 grote plakken erin. Wat ze teveel hebben lopen ze naar de zijkant, en kan je elke dag weer naar het midden trekken. Op deze manier hoef ik maar 2x per week te mesten en de paarden staan netjes schoon.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:11

ik heb een weekschema om mijn stal een beetje behoorlijk eruit te laten zien.

Zaterdag: Al het vieze eruit en wat nog wel kan gooi ik onderop en meng ik met nieuw stro. Vervolgens er bovenop nog een nieuwe plak. (Van een grote baal)
Zondag: Alleen drollen. Die haal ik eruit met huishoudhandschoenen en dan gooi ik er weer een halve nieuwe plak in.
Maandag: Zie zondag
Dinsdag: Zie zaterdag
Woensdag: Zie zondag
Donderdag: zie zaterdag
Vrijdag: zie zondag

Ja even in het kort uitgelegt hoor.

Ik heb echt een super vieze fjord en op deze manier blijft het eigenlijk redelijk netjes.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:22

Nou, ik denk ook dat je méér moet gebruiken, eigenlijk is dit alleen in het begin.
Het werkt als volgt:
Je hebt een lege stal.
Daar gooi je anderhalve baal in( Gewoon klein pak zeg maar, geen rol ofzo!)
Dan haal je voortaan elke dag alleen de viezigheid eruit, alle drollen dus, maar ook alle plas.
Omdat je zoveel stro erin hebt, blijft er veel over, dat is nog best schoon maar de paarden eten alleen heel vers stro, dus blijft dat mooi liggen.
Dan maak je daar weer een bed van en je strooit weer bij, drie plakken ofzo.
Dat doe je dan elke dag, alleen het vieze eruit en weer bijstrooien.
Dan blijft het echt wel netjes, hoor!
Het gaat er dus om dat je goed uitzoekt, géén stro weggooien wat nog best goed is!!
Oja, zet ze niet zomaar op vlas/zaagsel, want het is best gezond als ze wat stro eten én, heel belangrijk!!, ze hebben wat te doen als ze lekker aan het knabbelen zijn!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:40

@ MirandaFuego: dat geldt helaas niet voor alle paarden.

Mijn merrie is zó smerig, dat er ECHT niets schoons meer in de stal ligt. Dus ik mest elke dag uit en gooi er VEEL in, maar elke dag haal ik het eruit en lek het gewoon van de pis.

Vlas werkte ook niet, pak is gewoon weg de volgende dag. Liggen dan alleen nog wat zwarte randjes.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:44

stro wordt wel nat, maar neemt realtief weinig vocht daadwerkelijk op. houtkrullen of vlas zijn goede oplossingen, die nemen het vocht echt op. zaagsel is erg stoffig, maar het blijft wel lang droog. dus een laagje zaagsel onderin met stro eroverheen is een mooie oplossing. geen last van opwaaiend stof, en het zaagsel kan het vocht opnemen.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:57

op stro hebben ze lekker iets te knabbelen. Bij zaagsel niet. Mijn verzorgpaardje is ook zo'n viespeuk. Hij schuift al het stro naar achteren. De volgende morgen staat ze op beton omdat ze al het stro naar achteren heeft verschoven.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:07

merrieveulen schreef:
stro wordt wel nat, maar neemt realtief weinig vocht daadwerkelijk op. houtkrullen of vlas zijn goede oplossingen, die nemen het vocht echt op. zaagsel is erg stoffig, maar het blijft wel lang droog. dus een laagje zaagsel onderin met stro eroverheen is een mooie oplossing. geen last van opwaaiend stof, en het zaagsel kan het vocht opnemen.

Zaagsel is niet stoffig, als het goed spul is.
Het is nl. heel geschikt als je paard niet tegen stof kan en je dan dus geen stro meer mag gebruiken.
Maar idd, kun je ook zaagsel als ondergrond doen met daarover stro.
Eerst zou ik ik toch gewoon proberen met alleen stro, want dat is gewoon de makkelijkste oplossing, werkt het niet zou ik gaan voor de tweede optie!
Succes!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:43

Anouar staat op een hele dikke laag stro. Echt tot aan z'n knieen als er net vers in is gedaan.
Hij kan er dan lekker van knabbelen zonder dat het leeg wordt. Op stal wordt er 3 keer per week uitgemest, dat vind ik genoeg. Eerder is het gewoon niet vies.

Als ik zie dat er drollen liggen haal ik ze eruit.

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:08

Is zaagsel onderin plus stro erop ook geschikt voor een inloopstal..? Misschien is dat een mooie tussenoplossing voor ons paardje, tot we de tijd hebben de bodem aan te passen (er is nu een beetje een kuil in het midden )

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:10

Die van mij maken er ook een rotzooi van.
Ik heb ze op zaagsel staan omdat ze stro opeten niet een beetje maar echt de hele stal leeg.
Wel rot weet iemand wat je daaraan kan doen.

jaquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:14

wij mesten elke dag en dan 1 of 2 grote plakken en nieuw in

justabokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:17

De paarden van ons die vies zijn staan op een soort vlas/zaagsel en daarover geven wij elke dag na het uitmesten 1/2 plak stro voor het vervelen Mssn ook een idee
Groetjes