hoe belangrijk is een liksteen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

hoe belangrijk is een liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:06

was gewoon benieuwd hoe belangrijk nu eigenlijk een liksteen was? moeten ze die altijd tot hun beschikking hebben?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:26

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft wat je voert. Als ze niet voldoende mineralen en zouten uit brok halen dan is een liksteen wel aan te raden.

Kanzi

Re: hoe belangrijk is een liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:27

Ik heb wel eens een instructrice horen vertellen dat je een paard alleen een liksteen moet geven als hij (door het werk) veel zweet, omdat hij dan ook zouten kwijtraakt. Die zouten vul je dan weer aan met een mineralenblok.
Rij jij je paard niet in het zweet of wordt er niet mee gewerkt en je geeft toch een liksteen, dan gaan ze er alleen extra door drinken en dus ook plassen, waardoor je een veel viezere stal krijgt.
Die van mij kreeg daar dan weer rotstraal van.

Qeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:31

Ik weet niet beter dan dat een liksteen goed is voor je paard! Hij gaat er meer door drinken, wat vooral in de zomer heel goed is!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:42

het paard zal alleen gebruik maken van de liksteen als het nodig is. ik zou het zeker aanraden. het paard kan zijn tekorten aanvullen wanneer hij het nodig heeft, en niet wanneer jij het nodig acht. ik beging net met natuurlijk voeren, dus de hele dag door hooi, en verder een liksteen en zoveel mogelijk weidegang. als het nodig is pure haver bijvoeren, bijv als het paard meer moet werken en dus meer energie nodig heeft. kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl, daar staat een heel verhaal over natuurlijk voeren, zit wel wat in. vandaar dat ik het ook wil gaan proberen. een liksteen is er trouwens in verschillende varianten, het 95% keukenzout blok en het mineralenblok zijn grofweg DE twee likstenen. uit een mineralenblok kan een paard alles halen wat hij nodig heeft, uit een zoutblok niet, daar krijgt het paard ook eerder dorst van...

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:43

Hoe belangrijk is een vitamine pil...
tzzelfde dus

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:43

of minerale, of zout natuurlijk

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:57

Ik denk dat het altijd wel goed is een (zout)liksteen of mineralenblok oid in je box te hebben, omdat je paard zelf vaak aangeeft of die behoefte heeft/tekort aan zout, en het dan altijd tot z'n beschikking heeft.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:30

ja, heb ik ook al opgehangen,ze likt er best aardig aan. ik rijd haar niet erg in het zweet, enkel vochtig en ze krijgt 2 keer per week beweging.

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:26

Ze verliezen trouwens ook zout met mest en urine

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:41

Liksteen is heel goed,maar leg hem niet in de voerbak want dan krijgen ze teveel binnen,en ik ken een paard die daardoor dus ontzettend veel plast ,maar ook hele erge stalbenen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:43

Kanzi schreef:
Ik heb wel eens een instructrice horen vertellen dat je een paard alleen een liksteen moet geven als hij (door het werk) veel zweet, omdat hij dan ook zouten kwijtraakt. Die zouten vul je dan weer aan met een mineralenblok.
Rij jij je paard niet in het zweet of wordt er niet mee gewerkt en je geeft toch een liksteen, dan gaan ze er alleen extra door drinken en dus ook plassen, waardoor je een veel viezere stal krijgt.
Die van mij kreeg daar dan weer rotstraal van.

Daar zie ik idd wel waarheid in. Logisch opzich ook.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:31

ik heb een liksteen in dr box opgehangen en ze likt er wel eens aan. dit doe ik dan wel goed zo, ze kan er aan likken wanneer ze daar behoefte aan heeft. hoe hebbn jullie dat?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:38

Hollybolly schreef:
ik heb een liksteen in dr box opgehangen en ze likt er wel eens aan. dit doe ik dan wel goed zo, ze kan er aan likken wanneer ze daar behoefte aan heeft. hoe hebbn jullie dat?

Ik heb er een opgehangen. Daar doet hij niet veel mee, maar hij hangt niet in de weg en blijft dus gewoon hangen. Een paard dat er veel aan likt heeft er behoefte aan. Likstenen met een lekker smaakje zoals lik-its moet je mee oppassen, dan is meer een soort lollie en dan likken de paarden er aan omdat ze het lekker vinden en niet alleen als ze het nodig hebben.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:58

ik heb een wit vierkantige liksteen, best zwaar, met een gat in het midden wat op zo'n houder past. het is een echte liksteen, koeien krijgen die ook zit mineralen in enzo. ze likt er wel aan, meestal na het rijden. zodra ze even niet gereden heb, wordt er ook niet veel aan gelikt. ze heeft er dan toch wel behoefte aan. alleen in de wei krijgt ze hem niet, moet het dan ook?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:28

Hollybolly schreef:
ik heb een wit vierkantige liksteen, best zwaar, met een gat in het midden wat op zo'n houder past. het is een echte liksteen, koeien krijgen die ook zit mineralen in enzo. ze likt er wel aan, meestal na het rijden. zodra ze even niet gereden heb, wordt er ook niet veel aan gelikt. ze heeft er dan toch wel behoefte aan. alleen in de wei krijgt ze hem niet, moet het dan ook?

Als ze er elke dag bij kan niet

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:31

Nee hoeft niet, mijne gebruikt hem als aftrapding.
Er zijn ook paarden die ze niet in hun box hebben.

Maar als je paard niet genoeg mineralen krijgt is het wel goed voor het paard.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:52

Die witte is een zoutblok en die rode is een mineraalblok.Ik heb een rode met zo'n gat en die heb ik ook in de houder zitten.Ik zie vaak wel duidelijk verschil in de zomer likt hij er regelmatig aan maar in de winter maar heel af en toe maar ik laat hem wel gewoon hangen.Onze merrie die likt er af en toe aan en zie geen verschil met zomer en winter.

Vorig jaar begonnen ze laat in de winter aan het zand van de bak te likken dat is toch vaak een teken van mineralen te kort dus dit jaar geef ik ze zeewier door het voer in de winter dan daar zitten heel erg veel mineralen in.

xx_Merle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:15

ik heb een mineralenblok die in de stal ligt ( ze staat ook buiten en heeft een inloopstal) en dan gaat ze zo af en toe even naar binnen om er aan te likken ze zal het dus wel een beetje nodig hebben

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:32

Volgens mij is het aan te raden zo'n liksteen op te hangen. De paarden kunnen dan zelf bepalen óf ze er behoefte aan hebben.

Maar eerlijk gezegd gebruikt mijn paard de liksteen die in haar stal hangt totaal niet. Maar ja, dat moet ze dan maar zelf weten, er hangt er in ieder geval wel één haha .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 14:38

de mijne staat soms al slapend aan dat ding te sabbelen ze heeft het wel nodig dan ja. Ik de wei doe ik hem dan niet. heb het wel een keer gedaan, maar ze deed er niks mee.