Waarom rijden met bijzet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Waarom rijden met bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 16:07

Waarom rijden mensen met bijzet?
ik vraag me af leer je ze ermee aan te teugel lopen ofzo?

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:15

voor sommige mensen om hun paard aan de teugel te trekken, voor anderen omdat hun paard met het hoofd in de lucht loopt/rug wegdrukt, en voor sommigen voor verzameling en achterhand onder laten brengen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:33

met bijzet hoor je eigenlijk niet te rijden, is bedoeld als hulpteugel bij het longeren, maar zat mensen gebruiken (misbruiken?) m als soort stootteugel.

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:34

cissy schreef:
met bijzet hoor je eigenlijk niet te rijden, is bedoeld als hulpteugel bij het longeren, maar zat mensen gebruiken (misbruiken?) m als soort stootteugel.

mee eens.

maar longeren kan er ook wel zonder..

ze zijn absoluut niet nodig vind ik

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:23

Voor het longeren is het een prima hulpje, hoewel ik de inwerking wat te hard vind, ik geef zelf de voorkeur aan de gogue of de pessoa.
Met rijden vind ik het ronduit gevaarlijk, wanneer een paard blokkeert willen ze met die bijzet ooit wel achterover slaan. Bovendien komt 'aan de teugel' rijden natuurlijk door rijtechnisch correct rijden.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:02

rambo kan zich niet ontspannen als ik met bijzet longeer, het lijkt of hij het heel vervelend zit en gaat dan juist zijn hoofd omhoog brengen, en gespannen lopen. 1 keer geprobeerd en dus niet weer gedaan, meneer had er kennelijk geen behoefte aan.

rijden ermee vind ik een beetje apart???

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:13

wij gebruiken hem bij merel vaak en moet zeggen dat het super dingen zijn. ze staan heel los, ze kan alsnog de neus in de lucht gooien.. maar met die dingen om blijft ze lekker voorwaarts neerwaarts. wat je niet voormekaar krijgt als je nix aan hangt.

dus wij gebruiken het puur voor haar ruggebruik(kissing spine gehad dus)

elmiran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:02

Urielle schreef:
Voor het longeren is het een prima hulpje, hoewel ik de inwerking wat te hard vind, ik geef zelf de voorkeur aan de gogue of de pessoa.
Met rijden vind ik het ronduit gevaarlijk, wanneer een paard blokkeert willen ze met die bijzet ooit wel achterover slaan. Bovendien komt 'aan de teugel' rijden natuurlijk door rijtechnisch correct rijden.

mee eens. longeer het meest zonder hulpteugels en soms met de pessoa...en heel soms heb ik de bijzet eraan, rijd nu nooit meer met hulpteugels wil het gewoon zonder op lossen.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:05

cissy schreef:

ben ik het dus niet mee eens...
als je paard zn rug wegdrukt is het alleen maar goed!
er zijn echt veel PAARDENMENSEN (en dus geen mensen met paarden) die zeggen dat je ze daar zeker voor kan/ mag gebruiken... en die zullen het vast wel weten..
ik heb het ook gedaan, omdat hij 'spierpijn' had van het omhoog gooien van zijn hoofd... en het helpt..
ik zeg dit niet om iemand af te katten ofzoo... maar omdat ik dit zelf heb ervaren..

Nathalie1976

Re: Waarom rijden met bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:17

waarom kan je niet met bijzet rijden??

ik rijd zelf liever met slofteugel maar met bijzet kan ook.longeren vind ik bij een goed aangereden paard zoiezo onzin.als je goed wil longeren ben je net zolang bezig als je dat je gaat rijden.bij jonge net aangerden paarden is het wat anders.

ook zonder bijzet kan een paard achterover gaan hoor.dat heeft niets te maken met het vastzetten.

de bijzet word gebruikt als je tegen een blokkade aanloopt die je alleen niet op kan lossen.een bijzet kan je helpen je paard door die blokkade heen te krijgen.ze laten dan ook hun rus los..........

alleen als je nog nooit met bijzet gereden hebt moet je het niet doen als er geen deskundige hulp bij is.je moet nl leren om met zo een ding om te gaan.strak trekken kan iedereen,maar op de juiste manier gebruiken is erg moeilijk.dit hoor je overigens vak bij de slofteugel.deze hoort slap te hangen als je paard op zichzelf rond loopt,op het moment dat hij omhoog komt trekt hij strak zodat hij niet te hoog komt dat je een gevecht aan moet gaan.

moeilijk ondeerwerp maar ik hoop dat ik mijn mening goed heb weergegeven....